• Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

• Svar på tråden Olika "raser" i relation?
  • flygrl
    ummiiii skrev 2016-04-03 21:14:17 följande:

Jag skulle nog vilja påstå att preferenser i utseende inte är helt genstyrt. Vi påverkas av erfarenheter och fördomar tidigt och jag tror att människor som inte KAN attraheras av någon pga en hud, ögon eller hårfärg egentligen har någonting emot dessa i grunden även om de inte vill erkänna det för dig själv. Och jag har ingift släkt från ett afrikanst land som vittnar om att de i den kulturen föraktar sin egen mörkhet och sina drag som förknippas med den etniciteten. Den av dem som har ljusast hy, har minst krulligt hår, smalast näsa osv är mer attraktiv.

Så jag tror att den djupt rotade rasismen mot svarta som fortfarande existerar påverkar en psykologisk kanske redan från man är liten, om det 5ill och med påverkar dem själva. När jag var liten uppfostrade min mamma mig att se individen och inte bara utseende. Det tycker jag har gjort mitt liv rikare. Annars hade jag gått miste om vissa av de verkligt vackra människorna.

Du sätter fingret på en jävligt känslig punkt. Att White Supremacy i århundraden nervärderat svarta på alla plan och till slut fått svarta att förakta sig själva. Det e en fruktansvärd sak

Jag uppfostrades också respektera dom jag möter i livet oavsett ursprung och försöka se dom som individer. Men jag insåg också tidigt det finns ett förakt mot svarta. Att dessutom va "dark skinned" dvs allra mörkaste hudtonen gjorde att somliga svarta med ljusare hudton kunde placera mig i ett lägre fack än sig själva. Ju "vitare" ju bättre.
    Vilken f****d up värld! F**k it!
  • flygrl
    History skrev 2016-04-03 22:20:36 följande:
    Jag kanske är naiv på såhär sätt. Att jag skrev som jag gjorde. Det beror på att jag hemskt gärna vill tro att kärleken är blind. Ja att det finns vissa saker hos oss som vi inte rår på trots att vi tidigare t ex kan ha haft rasistiska, främlingsfientliga åsikter mm. Okey man kanske inte blir kär alla gånger. Men däremot så tror ju jag att vi män i alla fall lätt kan bli kåta på dem vi haft fördomar om. Ja jag tänker t ex på vad just vissa soldater i FN tjänst gjort sig skyldiga till. Och hur vanligt var det t ex inte att vita män under slav tiden föll för "frestelsen" att våldta arbetande och på olika sätt tjänstgörande svarta kvinnor mm. Historien menar jag är fylld av "rasister" som utnyttjar dem som man anser är underlägena de själva. Så mitt upp i allt detta så tror jag visst att det finns rasister som också fått "äkta känslor". Ja jag tror till och med det skrivits böcker och gjort filmer om just sådant.
    EX.
    http://www.wvculture.org/history/journal_wvh/wvh32-2a.html

http://salaallehanda.com/kulturnoje/1.2520179-ny-singel-rasist-bli-kar-i-invandrare 
    Visst kan rasister "bli kåta på dom" dom haft fördomar om som du skrev. MEN du tror väl inte de handlade om kärlek när slavar våldtogs av sina vita Herrar? Eller när soldater våldtar fiendesidans kvinnor?
    Det handlar nog mer om utöva makt dvs ta det man vill ha & samtidigt förnedra "den andra". Att man ser tex. en slavinna som underlägsen kan nog funka som bränsle för att ge sig på henne. Makt rättfärdigar fan allt. Dessutom kan människors dubbelmoral va fullkomligt gränslös.

Sen kan förstås en rasist pga kärlek till en person hen förväntas förakta komma till insikt om att dom egna idéerna inte håller. Finns exempel på rasister som typ "nyktrat till" och blivit anti rasister i stället. Men det e en annan historia. :)
  • Tokbus

Nej det skulle jag inte för jag attraheras av blonda blåögda män gärna lite rödätta . Som väner gärna men inte som partner då det bör finnas sex där och med en mörk man nej.

• Ronga

Meningslös tråd. Vissa kommer att svara ja, andra nej. Hur mycket man än står bakom "Jag tänder bara på xxxx" så kommer du kanske någon gång i livet träffa en person av annan etnicitet/ras och bli tokkär. Vissa saker kan man inte bestämma över, du kan inte bestämma över att aldrig bli kär i en svart eller vit person.

Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • staffe5

Vi attraheras ju olika typer, personligen går jag inte alls igång på svarta tjejer, tjejer från mellanöstern/araber, japanskor eller kinesiskor.Arbetar med flera tjejer från dessa länder och de flesta är jättetrevliga, skulle dock aldrig drömma om att ha sex med dem. Däremot attraheras jag t ex av thailändskor och sydamerikanskor kan inte riktigt förklara varför, det är väl någonting i deras utseende som tilltalar mig.

• History
    flygrl skrev 2016-04-04 12:58:10 följande:
    Visst kan rasister "bli kåta på dom" dom haft fördomar om som du skrev. MEN du tror väl inte de handlade om kärlek när slavar våldtogs av sina vita Herrar? Eller när soldater våldtar fiendesidans kvinnor?
    Det handlar nog mer om utöva makt dvs ta det man vill ha & samtidigt förnedra "den andra". Att man ser tex. en slavinna som underlägsen kan nog funka som bränsle för att ge sig på henne. Makt rättfärdigar fan allt. Dessutom kan människors dubbelmoral va fullkomligt gränslös.

Sen kan förstås en rasist pga kärlek till en person hen förväntas förakta komma till insikt om att dom egna idéerna inte håller. Finns exempel på rasister som typ "nyktrat till" och blivit anti rasister i stället. Men det e en annan historia. :)
    Precis! Själv lever jag på hoppet. Ja även om jag inte ser mig såsom speciellt troende eller religiös, så vill jag absolut inte tro att undrens tid är förbi på såhär sätt. Ja jag vill tro på kärleken trots att det kanske är den jag saknar mest många gånger själv.
  • Rezoons

Man kan väl summera tråden med att vissa kan tänkas vara ihop med någon av ett annat ursprung, medan andra inte kan tänka sig detta. Föga överraskande resultat om du frågar mig.

• AliBabas
    Rezoons skrev 2016-04-05 02:02:40 följande:

Man kan väl summera tråden med att vissa kan tänkas vara ihop med någon av ett annat ursprung, medan andra inte kan tänka sig detta. Föga överraskande resultat om du frågar mig.

Skillnaden är bara att de som säger ja är skitsura på oss som säger nej. Vissa säger att vi snackar skit och att vi visst vill det fast vi inte vet om det. *s*

Kul med alla reaktioner!

Själv säger jag som bekant nej men skulle inte tjura ihjäl någon som tycker tvärtemot.
  • Rezoons
    AliBabas skrev 2016-04-05 04:53:29 följande:
    Skillnaden är bara att de som säger ja är skitsura på oss som säger nej. Vissa säger att vi snackar skit och att vi visst vill det fast vi inte vet om det. *s*

Kul med alla reaktioner!

Själv säger jag som bekant nej men skulle inte tjura ihjäl någon som tycker tvärtemot.
    Är du säker på det och att det inte är vad ni vill framkalla? Ingen är skitsur, men givetvis ifrågasätter folk när hela grupper blir "bortvalda" pga etnicitet, men när man nyanserar bilden så märker man att folk tycker olika. Så vi är inte skitsura på er, alla har sitt fria val. Men det är ju också fritt fram att ha motsatt uppfattning.

Bra att du inte blir sur på oss som svarar ja på frågan.
  • History

Av vad man så ofta kan läsa om t ex det besväret vissa känner för muslimska kvinnors klädsel. Så tror jag personligen att ens seder och bruk t ex hur man klär sig. Ja hur man uttrycker sig i sitt yttre mm tyvärr kan vara mycket mer störande för folk än det här med vad man har för hudfärg, hårfärg, ögonfärg mm, mm. Ta t ex det här hur styggt vissa kan ha åt någons handikapp utan att bry sig hur enormt fult detta beteendet egentligen är. Ja att t ex så håna någon för att man tycker vederbörande har ett lustigt beteende mm. Hur fult är inte ett sådant beteende egentligen. Så det värsta tror jag inte hud färg och liknande är.

• flygrl
    History skrev 2016-04-04 22:17:00 följande:

Precis! Själv lever jag på hoppet. Ja även om jag inte ser mig såsom speciellt troende eller religiös, så vill jag absolut inte tro att undrens tid är förbi på såhär sätt. Ja jag vill tro på kärleken trots att det kanske är den jag saknar mest många gånger själv.

Inte hundra på va du menar här. Är det hoppet om rasister ska omvändas?

För jag hoppas du va med på min mening om slavägare som våldtog slavar? Att det knappast handlar om kärlek utan också kan va rasistiskt motiverat och handlar mest om makt.

Annars gillar jag att du fortsätter tro på Kärleken. Och hoppas du ska få kärlek i överflöd i ditt liv.

Peace & Love!
    AliBabas skrev 2016-04-03 10:44:30 följande:

Vilket bra skrivet inlägg! 

Tack förresten.
  • History
    flygrl skrev 2016-04-05 20:21:52 följande:
    Inte hundra på va du menar här. Är det hoppet om rasister ska omvändas?

För jag hoppas du va med på min mening om slavägare som våldtog slavar? Att det knappast handlar om kärlek utan också kan va rasistiskt motiverat och handlar mest om makt.

Annars gillar jag att du fortsätter tro på Kärleken. Och hoppas du ska få kärlek i överflöd i ditt liv.

Peace & Love!
    AliBabas skrev 2016-04-03 10:44:30 följande:

Vilket bra skrivet inlägg! 

Tack förresten.
    Ja och jag vet att det är mycket vanligare än vad folk tycks tro såhär. Och för min egen del så säger jag bara. I saknaden efter den där enda som kan betyda allt. Så brukar jag å andra sidan istället säga att det här med kärlek är så mycket mer än man kan ge till en enda.
Svar på tråden Olika "raser" i relation?