• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-10 08:53:21 följande:
    Det har jag aldrig påstått. Det började med att Andrea kallade övergreppen på ryssar i östra Ukraina för "påstådda" varpå jag svarade med bland annat:
    Och du jämförde misshandel på ena sidan med med våldtäkt och tortyr. Och så gör du hela tiden. Jämför äpplen med päron, eller snarare dem mer vanliga övergreppen som ibland tyvärr händer i ett krig med Holocaust-liknande händelser.   
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-10 08:42:12 följande:

Det är ?påstådda hemskheter mot rysktalande i Ukraina?

Det ?låter som Nord-Irland (sic)?

Det är ?högst 200000 som flydde till Ryssland?  - vilket i sak är väldigt fel och som om inte 200000 vore illa nog.

.

Det ser ut som om du har ett behov av att förminska det ryska lidandet i Ukraina?

Nej, tvärtom, DU har ett behov att överdriver det, så jag bara rättar. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2022-04-10 10:59:59 följande:
    Att vara ryskspråkig innebär inte automatiskt att vaar pro-rysk i konflikten Ryssland har med Ukraina.  Det är ett villospår i argumentationen du försöker driva med språktillhärighet.

Du har en mycket okonventionell definition av begreppet 'etnisk rensning' som du sedan lägger till din argumenation.

Om Rysslands inte sänt väpnat understöd/personal till de anti-maidan protester skulle kriget i Donbas inte hänt och folk skulle inte flytt området.
    Precis. Det är ganska tydligt att Ryssland verkar ha triggat problem där och gjort situationen värre, när det inte var någon större fara från början. Att det verkligen blev orolig, det började 2014. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-04-10 13:51:26 följande:
    Och du jämförde misshandel på ena sidan med med våldtäkt och tortyr. Och så gör du hela tiden. Jämför äpplen med päron, eller snarare dem mer vanliga övergreppen som ibland tyvärr händer i ett krig med Holocaust-liknande händelser.   

Det är lite udda att de försöker få hemska saker att vara mildare och genom peka på någon annan som säkerligen gjort fel också men inte i närheten.

Men detta ursäktar inte putin ryssens attack, och det är dit dom vill en dag komma.
    För vi ser dessa trevande steg i hur man anser att det putin gör kanske inte alls är så dåligt, för det är dit de vill komma och med tanke på hur det ändrat sig sedan det började och där de backade när liken började staplas.
    Men verkar som de är många nog nu för att ignorera och med tanke på hur tonen börjar ändra sig.

Det dröjer väl inte länge innan SD är emot NATO IGEN.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-04-10 13:59:11 följande:

Det är lite udda att de försöker få hemska saker att vara mildare och genom peka på någon annan som säkerligen gjort fel också men inte i närheten.

Men detta ursäktar inte putin ryssens attack, och det är dit dom vill en dag komma.
    För vi ser dessa trevande steg i hur man anser att det putin gör kanske inte alls är så dåligt, för det är dit de vill komma och med tanke på hur det ändrat sig sedan det började och där de backade när liken började staplas.
    Men verkar som de är många nog nu för att ignorera och med tanke på hur tonen börjar ändra sig.

Det dröjer väl inte länge innan SD är emot NATO IGEN.

Japp, det är som små barn gör: Men han gjorde också..... Ja, men du gjorde ännu värre! 
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-04-10 08:25:00 följande:
    Här kan du nörda ner dig i dagliga rapporter från OSCE:s uppdrag att bevaka vapenvilan mellan parterna - "Daily Report". Du kan söka rapport för varje enskild dag om du vill. Det är fånigt detaljerad information.

www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine

www.osce.org/ukraine-smm/reports
    Det är detta påstående jag efterfrågar belägg för:

"Passivt genom att tvinga dem att flytta därifrån västerut om de vill få ut sina pensioner och andra sociala förmåner som de har laglig rätt till."
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-04-10 08:53:21 följande:
    Det har jag aldrig påstått. Det började med att Andrea kallade övergreppen på ryssar i östra Ukraina för "påstådda" varpå jag svarade med bland annat:

"I vilket annat sammanhang som helst hade en fördrivning ("frivillig" eller påtvingad) av miljontals människor från ett område till ett annat kallats för etnisk rensning."

För att visa på ett hyckleri.

,
    (OBS! Jag FÖRSTÅR varför man hycklar, man kan inte tillåta sig att se båda sidorna i en konflikt som man idag har gjort svart-vit, men likväl, hyckleri är det)

.
    Området är till 80-85% bebott av rysktalande. När kanske en miljon eller fler flyr - merparten till grannlandet Ryssland - så blir det med automatik en etnisk rensning. Särskilt om Ukraina kommer att ta kontrollen över området. Då kommer inte dessa ryssar att kunna/eller vilja flytta tillbaka.

Att samtidigt ukrainsk-talande lämnar området men ät andra hållet gör inte fördrivningen av ryssar mindre verklig.
    Är det Ukrainas fel att rysktalande flyr områden som kontrolleras av separatister eller ryska förband?
  • Flash Gordon
    Nä. Jag "jämför" inte om jag ger exempel på ...
    AndreaBD skrev 2022-04-10 13:53:37 följande:
    Nej, tvärtom, DU har ett behov att överdriver det, så jag bara rättar. 
    Jo, du visar hela tiden upp ett behov av att förminska lidandet på den ryska sidan. Även i detta inlägg.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-10 20:58:46 följande:
    Det är detta påstående jag efterfrågar belägg för:

"Passivt genom att tvinga dem att flytta därifrån västerut om de vill få ut sina pensioner och andra sociala förmåner som de har laglig rätt till."
    Finns ju länkat tidigare, antagligen i den här tråden.

Folk tvingas lämna området om de vill ha ut sin pension som de har laglig rätt till. De kan bo kvar men då vägrar Ukrainska staten betala ut pensionen.

Här är en annan länk om saken
    www.unhcr.org/news/stories/2017/6/59396b6d5/thousands-eastern-ukraine-lose-access-pensions.html
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-10 21:02:05 följande:
    Är det Ukrainas fel att rysktalande flyr områden som kontrolleras av separatister eller ryska förband?
    Så länge ukrainska styrkor bombar området så är Ukraina (minimum) delansvariga för civilas flykt därifrån.

Allt handlar förstås om Minskfördragen vars eld-upphör inte efterlevdes.
  • Dunderthunder
    Undra varför det inte är mer kvinnor som deltar i striderna, nu när du tycker att kvinnor är snabbare och starkare än män... 
  • Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-04-15 10:56:46 följande:
    Så länge ukrainska styrkor bombar området så är Ukraina (minimum) delansvariga för civilas flykt därifrån.

Allt handlar förstås om Minskfördragen vars eld-upphör inte efterlevdes.
    Fast separatisterna bedriver ju, med Rysslands hjälp, ett terrorvälde på sin sida så vem som fördriver vem är inte speciellt solklart. 
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-15 11:04:09 följande:
    Fast separatisterna bedriver ju, med Rysslands hjälp, ett terrorvälde på sin sida så vem som fördriver vem är inte speciellt solklart. 
    Terrorvälde? Jag vet inte det ja. Mycket propaganda sprids det.

Human Rights Watch rapport om Ukraina 2021 säger inget om "terrorvälde" även om de uppmärksammar krigsbrott av "armed groups" i samband med krigshandlingar mot den Ukrainska armén.

www.hrw.org/world-report/2021/country-chapters/ukraine

"Armed groups controlling parts of Donetska and Luhanska regions continued to carry out arbitrary and incommunicado detentions and use ill-treatment and torture in conflict-related cases, including to extract confessions."

.
    Överhuvudtaget är det ingen vacker läsning för någondera sidan i konflikten.
  • Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-04-15 11:50:26 följande:
    Terrorvälde? Jag vet inte det ja. Mycket propaganda sprids det.

Human Rights Watch rapport om Ukraina 2021 säger inget om "terrorvälde" även om de uppmärksammar krigsbrott av "armed groups" i samband med krigshandlingar mot den Ukrainska armén.

www.hrw.org/world-report/2021/country-chapters/ukraine

"Armed groups controlling parts of Donetska and Luhanska regions continued to carry out arbitrary and incommunicado detentions and use ill-treatment and torture in conflict-related cases, including to extract confessions."

.
    Överhuvudtaget är det ingen vacker läsning för någondera sidan i konflikten.
    Det räcker med att läsa cv?n för de ledande figurerna på den separatistiska sidan för att förstå. Det rapporteras angiveri, censur och trackasserier av de som faktiskt vill tillhöra Ukraina. Det är ju lika mycket fördrivning av ukrainare som av ryssar? 
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-04-15 10:53:04 följande:
    Nä. Jag "jämför" inte om jag ger exempel på ...

Jo, du visar hela tiden upp ett behov av att förminska lidandet på den ryska sidan. Även i detta inlägg.
    Vilka lider i Ryssland  - förutom befolkningen som terroriseras av Kreml/Putin? 

Det är människor i Ukrania som lider, först på grund av den ryskstödda rebellrörelsen i Donbas, sedan på grund av den ryska invasionen,

Om du tittar på vilket stöd som fanns för ett fritt obereonde Ukraina och att Ukraina skulle vara en del av Ryssland före euromaidan och efter euromiadan och efter rysk militär närvara efetr 2014 så ser du att ett litet stöd för den ryska linjen - också bland rysktalande i Donbas -har blivit än mindre vartefter tiden gått.

Varför visar du upp ett behov av att förminska rysk inblandning och deras del i den Ukrainska befolkningens lidanden?
Svar på tråden Ukraina står emot