• Anonym (Nedtumningar)

Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?

Ibland kan man se nedtumningar av inlägg som faktiskt är bra och tillför något, därför undrar jag om ni som tummar ned gör det av ren "ryggmärgsreflex" dvs bara att ni spontant och kanske känslomässigt ogillar en viss inställning till saker, eller om ni faktiskt läser och begrundar innan.

Många nedtumningar kan man förstå, eftersom en del uttrycker sig elakt eller bakåtsträvande. Finns det något som just du spontant tummar ned?

• Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-23 23:54:32 följande:

Fast det där vet du ju inte om det är två öppna användare heller som du diskuterar med. Om det är samma person som ligger bakom. Du skrev ju själv att man kan skapa en ny användare om man inte vill använda sin vanliga. 

Varför du nu behöver veta vem det är. Skriver någon att himlen är grön så kan du väl argumentera emot oavsett om den som skrev det använder sitt vanliga eller anonymfunktionen. Och oavsett vilka fler konton eller dubbelanonyma i tråden som skriver liknande.

Varför tar du andra människor i hand? Varför presenterar du dig för okända personer du möter? Varför hälsar (de flesta) på grannar man möter i trappan? Varför säger du "godmorgon"? Varför säger du "tack så mycket" till expediten i kassan? Varför tar den som är man (oftast) en liten extra lov när han passerar en kvinna på en ödslig plats i mörker?
    Allt är, om man ser det helt kliniskt, onödigt. Men det är ofta små gester som skapar trivsel och trygghet.
    Du säger exempelvis inte "hej" till någon i trappan för att det är så roligt att hälsa. Det gör man för att visa att man inte har onda avsikter och den andra kan känna sig lite trygg. Självklart kan man ha onda avsikter ändå. Men det är ett sätt att visa andra respekt. Den typ av respekt samhället i någon mån vilar på.
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-01-24 00:03:05 följande:
    Äh. Vill folk hata så kommer de inte att låta sig hindras av de futtiga extra minuter det tar att skapa ett nytt konto. 

Jag har redan läst tråden. Och vem är du att bestämma vilka tummar som utgör mobbing eller inte? Vill man inte få tummen ner så får man tänka lite innan man skriver korkade inlägg eller trollande dito.
    Om du ska diskutera - diskutera. Håll inte på med en massa fulspel i försök att reta upp mig. 
    Jag diskuterar här inne för det ska vara givande. Sådana där påhop som "vem är du att bestämma..."
    Jag har väl aldrig sagt att det är jag som ska bestämma något. Jag diskuterar.
    Sluta med det där, om du vill fortsätta diskussionen.
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-01-24 00:12:12 följande:
    Om du ska diskutera - diskutera. Håll inte på med en massa fulspel i försök att reta upp mig. 
    Jag diskuterar här inne för det ska vara givande. Sådana där påhop som "vem är du att bestämma..."
    Jag har väl aldrig sagt att det är jag som ska bestämma något. Jag diskuterar.
    Sluta med det där, om du vill fortsätta diskussionen.
    Håller inte på med några fulspel, besvarar endast det du skrivit. Om du blir så irriterad så behöver du inte svara.

Du tog upp detta med mobbing och jag säger att en nedåtpekande tumme inte bevisar någon mobbing. Därav rätt meningslöst att ens dra upp det. 
  • Anonym (Fred)
    Tow2Mater skrev 2024-01-23 22:45:36 följande:
    Dubbelanonyma nick ändras från tråd till tråd, men ibland inte (och ibland tas samma dubbelanonyma nick av någon annan). Det är faktist svårare att hålla reda på en massa dubbelanonyma i en tråd, och vem man egentligen svarar, jämfort med vanliga enkelanonyma nick vilka ofta har en hjälpsam bild relaterat till namnet. Dessa dubbelanonyma är ett evigt otyg i de flesta diskussioner. Alltid dessa . .. .... XX etc. Men vissa har iallafall den bättre vanan att använda riktiga ord i nicknamnen som man kan komma ihåg.
    Tyngden borde läggas på hur någon uttrycker sig, oavsett om denne har tagit en annans nick. Jag finner personen bakom ointressant. Vad spelar det för roll? Det enda enkelanonymiteten syftar till då är att man förväntas känna igen och ha åsikter om denne innan man ens läser vad personen skriver. Inte alls neutralt. Och det är det jag personligen strävar efter, andras åsikter som inte är dömda på förhand. Vad har jag för nytta av att veta att någon betett sig illa i en annan tråd? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-24 00:44:06 följande:
    Tyngden borde läggas på hur någon uttrycker sig, oavsett om denne har tagit en annans nick. Jag finner personen bakom ointressant. Vad spelar det för roll? Det enda enkelanonymiteten syftar till då är att man förväntas känna igen och ha åsikter om denne innan man ens läser vad personen skriver. Inte alls neutralt. Och det är det jag personligen strävar efter, andras åsikter som inte är dömda på förhand. Vad har jag för nytta av att veta att någon betett sig illa i en annan tråd? 
    Fast det är just det en del dubbelanonyma gör; de slänger sig t ex med uttryck "du som alltid (och lägg till olika mobbande epitet, ofta någon liten detalj de negativt förvrängt bortom originalt ursprung och betydelse). Att behöva starta en diskussion med att ännu en gång förklara vad man menade i  en tråd för tre veckor sedan för en dubbelanonym som bara vill vara elak och fegt gömmer sig bakom dubbelanonymiteten kan vara sjukt irriterande.

Jag forstår du inte vill ha enkelanonymitet alls, men det bidrar knappast till att känna ett ansvar för vad man skriver, tvärtom. De som faktist inte gömmer sig under dubbelanonymitet tar ju ansvar för vad man skriver - oavsett om det ar positiva eller negativa saker står man ju för det (och kan få det slängt i ansiktet i andra trådar).
  • Anonym (Fred)
    Tow2Mater skrev 2024-01-24 01:12:05 följande:
    Fast det är just det en del dubbelanonyma gör; de slänger sig t ex med uttryck "du som alltid (och lägg till olika mobbande epitet, ofta någon liten detalj de negativt förvrängt bortom originalt ursprung och betydelse). Att behöva starta en diskussion med att ännu en gång förklara vad man menade i  en tråd för tre veckor sedan för en dubbelanonym som bara vill vara elak och fegt gömmer sig bakom dubbelanonymiteten kan vara sjukt irriterande.

Jag forstår du inte vill ha enkelanonymitet alls, men det bidrar knappast till att känna ett ansvar för vad man skriver, tvärtom. De som faktist inte gömmer sig under dubbelanonymitet tar ju ansvar för vad man skriver - oavsett om det ar positiva eller negativa saker står man ju för det (och kan få det slängt i ansiktet i andra trådar).
    Du förutsätter att en dubbelanonym person inte tar ansvar för vad denne skriver. Att någon "gömmer sig" De mest elaka och mobbande inläggen jag sett har varit skrivna av enkelanonyma. Så det stämmer inte. Kan ibland se några enkelanonyma fungera som ett tag-team. Det ena inläggen mer absurda än det andra. Trissar varandra mer för att mobba en person och där diskussionen är innehållslös. Jag tror det handlar om att vissa vill bara ha två baser. Andra ska vara lättigenkännliga. Blir inte mycket till diskussion. Nivån på forumet skulle vara bättre med ansvarsfulla (och så anonyma inlägg det går) enligt min åsikt.
  • Anonym (Kanske)

Jag gör tumme ner för elaka inlägg eller dåliga råd. Ibland för irrelevanta inlägg. 

Om TS ber om råd och någon ger ett, i mitt tycke, dåligt råd eller ett råd som är direkt felaktigt så ger jag tumme ner. Oftast skriver jag dock ett inlägg istället eller så gör jag både ock. 

Det syns ju dock inte att jag gör båda. 

Om många gjort tumme ner på samma inlägg Kanske det ger TS en fingervisning om att det rådet inte är något vidare och är det ett elakt inlägg ser ju TS att fler tycker att det var dumt och kanske då känner en liten smula tröst i det. 

• Anonym (Nedtumningar)
    Auditanne skrev 2024-01-23 23:38:27 följande:
    Min poäng var att du klagar över något som är vanligt på de största forumen. Onödigt med andra ord då reglerna knappast kommer att ändras enbart för din skull.

Och dubbelanonymitet skiljer sig inget nämnvärt från att ha flera originalkonton, likt på Flashback. Det är same same i stort sett.

Tummen ner är bara bra och det står jag fast vid. Idioter och troll härinne ska inte känna sig välkomna alls då de bara sabbar, förstör och sänker forumets standard.
    Fast vem som betraktas som "Idiot" eller "troll" kan ju vara högst subjektivt, beroende på vilka åsikter och vilken inställning man själv har.

Vissa gapar "troll" så fort det är någon som inte tycker som  de, det är väldigt oseriöst och man ska aldrig anklaga någon för att vara troll eller idiotförklara personen om det inte är uppenbart att denne är det. Det är dessutom emot reglerna att kalla någon troll, även på Flashback har jag för mig om.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-24 00:08:35 följande:
    Varför tar du andra människor i hand? Varför presenterar du dig för okända personer du möter? Varför hälsar (de flesta) på grannar man möter i trappan? Varför säger du "godmorgon"? Varför säger du "tack så mycket" till expediten i kassan? Varför tar den som är man (oftast) en liten extra lov när han passerar en kvinna på en ödslig plats i mörker?
    Allt är, om man ser det helt kliniskt, onödigt. Men det är ofta små gester som skapar trivsel och trygghet.
    Du säger exempelvis inte "hej" till någon i trappan för att det är så roligt att hälsa. Det gör man för att visa att man inte har onda avsikter och den andra kan känna sig lite trygg. Självklart kan man ha onda avsikter ändå. Men det är ett sätt att visa andra respekt. Den typ av respekt samhället i någon mån vilar på.
    Om du ska jämföra med verkligheten och det du skriver om här så borde du också presentera dig i varje tråd du går in i, hälsa artigt, ha bild på ditt leende ansikte uppladdat. Men det gör du ju inte.
  • Tukt
    Anonym (.) skrev 2024-01-24 13:29:36 följande:
    Om du ska jämföra med verkligheten och det du skriver om här så borde du också presentera dig i varje tråd du går in i, hälsa artigt, ha bild på ditt leende ansikte uppladdat. Men det gör du ju inte.
    Att göra inget, bara för man inte kan göra allt, är ingen ursäkt för att försöka.
  • Auditanne
    Anonym (Nedtumningar) skrev 2024-01-24 06:11:12 följande:
    Fast vem som betraktas som "Idiot" eller "troll" kan ju vara högst subjektivt, beroende på vilka åsikter och vilken inställning man själv har.

Vissa gapar "troll" så fort det är någon som inte tycker som  de, det är väldigt oseriöst och man ska aldrig anklaga någon för att vara troll eller idiotförklara personen om det inte är uppenbart att denne är det. Det är dessutom emot reglerna att kalla någon troll, även på Flashback har jag för mig om.
    Håller inte med. Har man varit här ett tag så är det ganska lätt att se skillnad mellan oseriösa puckon och normala medlemmar som vill ha riktiga diskussioner. Troll blir alltid nertummade av mig då de aldrig tillför något vettigt utan mest verkar ute efter att blåsa upp onödiga stormar.
  • Anonym (Nedtumningar)
    Auditanne skrev 2024-01-24 17:19:53 följande:
    Håller inte med. Har man varit här ett tag så är det ganska lätt att se skillnad mellan oseriösa puckon och normala medlemmar som vill ha riktiga diskussioner. Troll blir alltid nertummade av mig då de aldrig tillför något vettigt utan mest verkar ute efter att blåsa upp onödiga stormar.
    På samma sätt som det finns "oseriösa" nedtummare, dvs folk som tummar ned bara för att det är en viss person de inte gillar som skriver, utan att ens läsa och ta in vad personen skriver, eftersom det av dessa förutsätts att "alla" dennes inlägg är oseriösa eller försök att provocera och trolla.

Lite måste man förstå varför man reagerar på ett inlägg och spontant ger en nedtumning för att man inte gillar personen.
  • Auditanne
    Anonym (Nedtumningar) skrev 2024-01-24 17:31:12 följande:
    På samma sätt som det finns "oseriösa" nedtummare, dvs folk som tummar ned bara för att det är en viss person de inte gillar som skriver, utan att ens läsa och ta in vad personen skriver, eftersom det av dessa förutsätts att "alla" dennes inlägg är oseriösa eller försök att provocera och trolla.

Lite måste man förstå varför man reagerar på ett inlägg och spontant ger en nedtumning för att man inte gillar personen.
    Som sagt, jag läser alltid texterna innan jag tummar ner. Och upp förstås. 
  • Anonym (.)
    Tukt skrev 2024-01-24 13:46:24 följande:
    Att göra inget, bara för man inte kan göra allt, är ingen ursäkt för att försöka.
    Det kan du väl.
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Fred) skrev 2024-01-24 01:36:08 följande:
    Du förutsätter att en dubbelanonym person inte tar ansvar för vad denne skriver. Att någon "gömmer sig" De mest elaka och mobbande inläggen jag sett har varit skrivna av enkelanonyma. Så det stämmer inte. Kan ibland se några enkelanonyma fungera som ett tag-team. Det ena inläggen mer absurda än det andra. Trissar varandra mer för att mobba en person och där diskussionen är innehållslös. Jag tror det handlar om att vissa vill bara ha två baser. Andra ska vara lättigenkännliga. Blir inte mycket till diskussion. Nivån på forumet skulle vara bättre med ansvarsfulla (och så anonyma inlägg det går) enligt min åsikt.
    Precis så
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tänkt_på_det)

Har också funderat över detta. Verkar som om vissa tummar ned inlägg bara för att "jävlas" eller för att trycka till trådstartaren. Till synes helt sansade inlägg får tummen ned. En komisk sak är alla nedtumningar i sextrådar, så fort någon är snuskig eller pervers. Precis som att folk inte ska få ha sina egna sexuella fantasier och preferenser.

• Anonym (-)

Läser igenom ett inlägg först, tummar ner sen, eller upp.

• klyban

Tummar nedåt och politiska trådar, så står dessa för de flesta nedåttummar och speciellt de som sakligt mosat deras argument.

Rätt komiskt och se faktiskt, och man förstår att de har det jobbigt och måste "protestera" och speciellt när en användare kommer med omfattande saklighet och fakta.
    Och det är två användare de jagar med blåslampa för detta.

Måste vara en bra politik de har som hatar saklighet och fakta så och när den berättar om dåliga saker i högern.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Ni som tummar ner inlägg, gör ni det spontant eller tänker ni efter före?