• Surkräm

Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?

Hej. Jag undrar vad ni skulle tänka om en man som nästan är 40 år och fortfarande inte haft sin första flickvän? Skulle ni tycka att det är skumt? Skulle ni kunna dejta en sådan kille?

• Svar på tråden Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?
  • Anonym (Moll)
    Surkräm skrev 2025-08-11 15:29:55 följande:
    Jo såklart. Men samtidigt, den stora anledningen till att jag mår dåligt går ju inte att lösa. Jag vill ju lösa grundproblemet.
    Anonym (Moll) skrev 2025-08-11 14:48:43 följande:

Då läser du ju inte det jag skriver utan placerar dig i cirkelresonemanget återigen. Du illustrerar med den texten ditt egentliga problem: Du VILL befinna dig i en depression. Det är väl bekvämt att inte behöva anstränga sig.

Nej jag vill inte befinna mig i en depression. Problemet är att lösningen till grundproblemet inte går att lösa. Tjejer attraheras inte av mig. Jag kommer att leva ett helt liv i sexlöshet, närhetsbrist och allt vad det innebär.
    Det är just det här du behöver komma till insikt. Det är inte en lösning. Problemet är att du med vilje väljer att befinna dig i en depression för att annars så tror du att om du överger depressionen så överger du även "skaffa tjej"

Dessa två saker behöver du klippa bandet mellan. Du behöver komma till insikt att de inte är relaterade.

Om du nu mot all förmodan skulle lyckas skaffa tjej trots depressionen (vilket är nästan en omöjlighet) så skulle du inte må bättre. Skulle du känna minsta lilla som inte överensstämmer med exakt det du vill ha av ett förhållande så är ditt go-to depression.

Lös grundproblemet så blir du lyckligare. Du är deprimerad för att du tror att du då kommer att få det du vill ha. På samma sätt som att din mamma tillgodosett dina behov om du gråter eller saknar något så tror ditt inre att om du uppvisar samma sak så kommer du få en tjej. Du har ett inlärt förhållningssätt.
  • Mandel
    Surkräm skrev 2025-08-02 09:43:14 följande:
    Men som jag så har jag velat ligga, men jag har inte hittat någon att ligga med. För killar är det jävligt svårt, jag har flera på jobbet som har det likadant. Vi pratade om det för ett tag sedan att vi har många på jobbet mellan 25-40 som är singlar. 

För killar är det svårt. Tjejer har höga krav idag.
    Är verkligen sunt förnuft och inte vara en sluskig soffpotatis så svårt att nå upp till att det klassas som höga krav?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Beror)
    Mandel skrev 2025-08-11 15:46:27 följande:
    Är verkligen sunt förnuft och inte vara en sluskig soffpotatis så svårt att nå upp till att det klassas som höga krav?
    "Höga krav" för vissa män är idag att klara av att hantera vardagen och hjälpas åt med hushållssysslor. Kanske inte konstigt när många mäns högsta nöje är att spela data/TV-spel och glo på Netflix. Alla ursäkter för att slippa ta tag i sitt liv på riktigt och bli en man.
  • Surkräm
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-11 15:33:13 följande:
    Och då behöver du hjälp att acceptera detta. Vissa saker är som de är, det måste man förlika sig med och acceptera. Först då mår man bra, kanske inte toppen, men tillräckligt bra för att tycka om att leva och ha ett bra liv med annat innehåll.

Men du ger intryck av att bara vilja tycka synd om dig själv och inte vilja må bra utan att ha en kvinna i ditt liv. 
    Jag förstår hur du tänker. Men jag vill inte förlika mig med det. Jag vill hitta en lösning på problemet.
    Anonym (Moll) skrev 2025-08-11 15:46:04 följande:
    Det är just det här du behöver komma till insikt. Det är inte en lösning. Problemet är att du med vilje väljer att befinna dig i en depression för att annars så tror du att om du överger depressionen så överger du även "skaffa tjej"

Dessa två saker behöver du klippa bandet mellan. Du behöver komma till insikt att de inte är relaterade.
    Dom är relaterade. Det är ensamheten som tar kol på mig. Bristen på närhet. Jag antar att du inte varit i samma situation och inte vet hur det känns.
    Jag har aldrig varit en slusk. Aldrig varit arbetslös. Duschar varje dag, alltid gjort. Det är mitt utseende som är problemet. (och att jag har lite asperger-drag). Önskar jag kunde betala en halv miljon och lösa detta. Då hade jag gjort det direkt.
  • Anonym (Moll)
    Surkräm skrev 2025-08-11 16:25:58 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men jag vill inte förlika mig med det. Jag vill hitta en lösning på problemet.

Dom är relaterade. Det är ensamheten som tar kol på mig. Bristen på närhet. Jag antar att du inte varit i samma situation och inte vet hur det känns.Jag har aldrig varit en slusk. Aldrig varit arbetslös. Duschar varje dag, alltid gjort. Det är mitt utseende som är problemet. (och att jag har lite asperger-drag). Önskar jag kunde betala en halv miljon och lösa detta. Då hade jag gjort det direkt.
    Du försöker argumentera för att kunna bibehålla din depression. Förstår du det? Jag pekar på det egentliga problemet och du faller in i cirkelresonemanget igen.
    Du väljer själv:
    -var deprimerad
    -var inte deprimerad 
    Saken är orelaterad till en flickvän. Du behöver komma till insikt. Du väljer att greppa tag i depressionen för att i ditt huvud så tror du att om du ger upp depressionen så ger du upp drömmen om en flickvän. Du behöver särskilja dessa två. 
  • Anonym (Mia)
    Surkräm skrev 2025-08-11 16:25:58 följande:

Dom är relaterade. Det är ensamheten som tar kol på mig. Bristen på närhet. Jag antar att du inte varit i samma situation och inte vet hur det känns.Jag har aldrig varit en slusk. Aldrig varit arbetslös. Duschar varje dag, alltid gjort. Det är mitt utseende som är problemet. (och att jag har lite asperger-drag). Önskar jag kunde betala en halv miljon och lösa detta. Då hade jag gjort det direkt.
    Om du inte vill förlika dig med det, så fortsätter du vara deprimerad. Helt OK, det är ditt liv.

Men vill du något annat, t ex ha chans att träffa någon kvinna, så finns bara en lösning. Att bli frisk, att må bra. Men du verkar inte vilja det. Och det är också ok. 

Vad vill du egentligen med alla dina trådar om detta? Du gör ju aldrig något konkret av råden du får. 
  • Surkräm
    Anonym (Moll) skrev 2025-08-11 16:36:44 följande:
    Du försöker argumentera för att kunna bibehålla din depression. Förstår du det? Jag pekar på det egentliga problemet och du faller in i cirkelresonemanget igen.
    Du väljer själv:
    -var deprimerad
    -var inte deprimerad 
    Saken är orelaterad till en flickvän. Du behöver komma till insikt. Du väljer att greppa tag i depressionen för att i ditt huvud så tror du att om du ger upp depressionen så ger du upp drömmen om en flickvän. Du behöver särskilja dessa två. 
    Nej saken är inte alls orelaterad till en flickvän. Jag är inte särskilt deprimerad, mitt liv är ordnat förutom en partner. Jag är djupt sorgsen p.g.a detta. Senast jag var hos läkaren sa dom att jag hade en mild depression. 
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-11 16:40:25 följande:
    Om du inte vill förlika dig med det, så fortsätter du vara deprimerad. Helt OK, det är ditt liv.

Men vill du något annat, t ex ha chans att träffa någon kvinna, så finns bara en lösning. Att bli frisk, att må bra. Men du verkar inte vilja det. Och det är också ok. 

Vad vill du egentligen med alla dina trådar om detta? Du gör ju aldrig något konkret av råden du får. 
    Varför borde man förlika sig med det? Ska en hemlös förlika sig med att man bor på gatan? Man vill väl försöka lösa problemet. Jag är inte deprimerad utöver ensamheten. Jag hade inte en flickvän när jag mådde prima heller.
  • Anonym (Mia)
    Surkräm skrev 2025-08-11 16:47:01 följande:
    Nej saken är inte alls orelaterad till en flickvän. Jag är inte särskilt deprimerad, mitt liv är ordnat förutom en partner. Jag är djupt sorgsen p.g.a detta. Senast jag var hos läkaren sa dom att jag hade en mild depression. 

Varför borde man förlika sig med det? Ska en hemlös förlika sig med att man bor på gatan? Man vill väl försöka lösa problemet. Jag är inte deprimerad utöver ensamheten. Jag hade inte en flickvän när jag mådde prima heller.
    Vad förstår du inte? Du är ju övertygad om att du är så ful att ingen vill ha dig. Så hur ska det gå till att skaffa en flickvän hade du tänkt?
  • Anonym (Moll)
    Surkräm skrev 2025-08-11 16:47:01 följande:

Så du har haft ett liv utan flickvän och mått prima. Varför förstår du då att den här fiktiva flickvännen och din depression är två helt orelaterade saker? Varför startar du en tråd ens om du mår relativt bra? Skulle gissa att du startar en tråd på familjeliv för att du vill ha sympatier. Så kan man gräva djupare. Varför vill du ha sympatier? Får det dig att må bättre? Svaret är ja.

Resultatet blir det motsatta. Din känsla av offermentalitet förstärks. Ja, jag sa ordet. Det kan vara nog svårt att komma ut från då en offermentalitet har sitt eget psykologiska spektrum. Det är antagligen ingen terapeut som sagt det till dig då det också skapar en distans utan försöker få dig att hantera symptomen. Om du är intresserad så kan du läsa mer och förhoppningsvis ta dig ut från spiralen innan du sjunker djupare ned. Steg ett är att sluta fiska efter sympatier och motsatsen till sympatier på familjeliv. Båda bidrar till ett sämre mående hos dig.

• Surkräm
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-11 16:50:42 följande:
    Vad förstår du inte? Du är ju övertygad om att du är så ful att ingen vill ha dig. Så hur ska det gå till att skaffa en flickvän hade du tänkt?
    Det undrar jag också. Har börjat kolla lite på plastikoperationer faktiskt.
    Anonym (Moll) skrev 2025-08-11 17:09:04 följande:

Så du har haft ett liv utan flickvän och mått prima. Varför förstår du då att den här fiktiva flickvännen och din depression är två helt orelaterade saker? Varför startar du en tråd ens om du mår relativt bra? Skulle gissa att du startar en tråd på familjeliv för att du vill ha sympatier. Så kan man gräva djupare. Varför vill du ha sympatier? Får det dig att må bättre? Svaret är ja.

Resultatet blir det motsatta. Din känsla av offermentalitet förstärks. Ja, jag sa ordet. Det kan vara nog svårt att komma ut från då en offermentalitet har sitt eget psykologiska spektrum. Det är antagligen ingen terapeut som sagt det till dig då det också skapar en distans utan försöker få dig att hantera symptomen. Om du är intresserad så kan du läsa mer och förhoppningsvis ta dig ut från spiralen innan du sjunker djupare ned. Steg ett är att sluta fiska efter sympatier och motsatsen till sympatier på familjeliv. Båda bidrar till ett sämre mående hos dig.

Ja och nu börjar jag till åren och ser hur människor omkring mig skaffar partner, barn och hittar på saker på semestern och allt möjligt. Jag vill också uppleva iallafall något av detta. 

Nu lämnar jag denna tråd då det som ni skriver inte kommer någon vart. Får fundera på hur jag ska göra framöver.
  • Anonym (Moll)
    Surkräm skrev 2025-08-11 17:20:41 följande:
    Det undrar jag också. Har börjat kolla lite på plastikoperationer faktiskt.

Ja och nu börjar jag till åren och ser hur människor omkring mig skaffar partner, barn och hittar på saker på semestern och allt möjligt. Jag vill också uppleva iallafall något av detta. 

Nu lämnar jag denna tråd då det som ni skriver inte kommer någon vart. Får fundera på hur jag ska göra framöver.
    Bra där! Försök att inte starta några nya heller.
  • Anonym (D)
    Hur vet du hur TS lever sitt liv? Det enda vi vet är att han vill ha en flickvän, är nedstämd och att han har ett jobb. Jag tror han skrev någonstans att han var välvårdad också. 
  • Anonym (TSKnas)
    Surkräm skrev 2025-08-11 17:20:41 följande:
    Har börjat kolla lite på plastikoperationer faktiskt.

Du kollar på plastikoperationer, men du går inte ens på gymmet för att förbättra kroppen. Jag tycker att det är märkligt faktiskt. Det känns inte som att du gör allt för att ändra din situation direkt. Du gör inte ens det enklaste.
  • Anonym (C)
    Anonym (TSKnas) skrev 2025-08-11 18:02:51 följande:
    Du kollar på plastikoperationer, men du går inte ens på gymmet för att förbättra kroppen. Jag tycker att det är märkligt faktiskt. Det känns inte som att du gör allt för att ändra din situation direkt. Du gör inte ens det enklaste.
    TS har i många trådar fått svar på vad som behövs men han vill uppenbarligen inte göra något. Att han ens funderar över plastikoperation visar bara i vilken förnekelse han befinner sig i.
  • Anonym (TSKnas)
    Anonym (C) skrev 2025-08-11 20:32:23 följande:
    TS har i många trådar fått svar på vad som behövs men han vill uppenbarligen inte göra något. Att han ens funderar över plastikoperation visar bara i vilken förnekelse han befinner sig i.
    Ja, verkligen!
Svar på tråden Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?