• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (Kcal)
    Anonym skrev 2025-08-23 13:00:49 följande:
    500 kcal i smör för att steka?
    Skämtar du, vem kokar maten i smör liksom?

Utöver det så absorberas inte den gigantiska mängden smör i maten oavsett så majoriteten av energin hamnar inte i ts mage.

Och vem sörplar i sig TIO latte på en dag???
    Vanligt steksmör (flytande) innehåller ca 700 kcal per 100 gram/ml. Om man inte är sparsam så kan man lätt hälla på ca 75 ml under matlagning. Olika matvaror kräver olika mängder fett för att inte brännas vid. Så 500 kcal av enbart steksmör är inte alls omöjligt. 
  • Anonym (gräddglass)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-23 13:40:17 följande:
    Nej eftersom glassen består av en massa socker och ingen näring
    Vad har näringen med viktnedgången att göra?
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 20:06:14 följande:
    Aha! Låter som att det inte är helt kört då iaf. Har du tips på vad jag skulle kunna byta ut? 

Skulle köra frukost ägg med majo och örtsalt, eller omelett, äggröra, te eller kaffe

Lunch, valfritt protein, kött, kyckling, fisk med grönsaker och en god sås, jag gillar Eriks såser (om man inte orkar göra själv) eller en klick smör, samma sak till middag

• Anonym (Äträtt)
    Anonym (gräddglass) skrev 2025-08-23 14:34:25 följande:
    Vad har näringen med viktnedgången att göra?
    Vet du inte det så tycker jag att du ska ta och ta reda på det...
  • Anonym (Enkelt men ändå inte)

Ät mindre? Och ja, man känner sig inte alltid mätt och belåten när man reglerar fettprocenten för att komma i balans igen. Det är jobbigt för dom flesta.

• Anonym (Äträtt)
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-23 14:22:41 följande:
    Vanligt steksmör (flytande) innehåller ca 700 kcal per 100 gram/ml. Om man inte är sparsam så kan man lätt hälla på ca 75 ml under matlagning. Olika matvaror kräver olika mängder fett för att inte brännas vid. Så 500 kcal av enbart steksmör är inte alls omöjligt. 
    Flytande smör? Vad är det? Smör kommer alltid i fast form tills det värms upp. Du pratar om margarin, det sämsta man kan stoppa i sig
  • Anonym (har lyckats och är mätt)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-23 14:40:57 följande:

Skulle köra frukost ägg med majo och örtsalt, eller omelett, äggröra, te eller kaffe

Lunch, valfritt protein, kött, kyckling, fisk med grönsaker och en god sås, jag gillar Eriks såser (om man inte orkar göra själv) eller en klick smör, samma sak till middag

Ja, äggfrukost kan vara en bra början. Brukar ge bra mättnad i förhållande till kalorimängden. TS kan prova med 3 ägg och se vad det gör för mättnaden. Inget bröd.

Men akta dig för kaviar det är orimligt mycket kalorier i det. Då är det bättre att blanda äggen med tex lite räkor.

Yogurt drar också lätt iväg med kalorier och man blir inte så mätt av det.

• Anonym (Kcal)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-23 14:46:41 följande:
    Flytande smör? Vad är det? Smör kommer alltid i fast form tills det värms upp. Du pratar om margarin, det sämsta man kan stoppa i sig
    Sluta märka ord, du vet vad man menar. Självklart kan man använda vanligt smör om man vill det. Lite bökigt bara..
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-23 13:44:47 följande:
    Nej, hjärnan behöver inte kolhydrater, den drivs bättre på ketoner, du kommer vara mer klartänkt och alert.
    Jo precis. Det är därför man blir så klartänkt när man håller på att svälta ihjäl.
  • Anonym (gräddglass)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-23 14:41:33 följande:
    Vet du inte det så tycker jag att du ska ta och ta reda på det...
    Du har inget svar.
  • Anonym
    Anonym (Trötter) skrev 2025-08-23 16:16:03 följande:
    Jo precis. Det är därför man blir så klartänkt när man håller på att svälta ihjäl.
    Det är ingen som har pratat om att svälta sig.
  • Anonym (illamående)
    Anonym skrev 2025-08-23 16:38:55 följande:
    Det är ingen som har pratat om att svälta sig.

Jag tror att det personen menade är att när man blir sådär klartänkt är det kroppens biologiska respons på att den har grav brist på näring och energi. Därför blir man pigg och känner sig just klartänkt. För att man ska klara av att hitta mat så man överlever. 

Det är en typisk stenåldersgrej där kroppens funktioner inte hängt med vår utveckling? 

• Anonym (Moi)

Tycker du ska sluta hålla på att byta ut mat mot kvarg osv. Ät riktigt mat till lunch och lättare på kvällen. Frukost så du står dig. Protein och grönsaker och långsamma kolhydrater. Grönsaker, frukt och magert kött och fisk. Det är vad kroppen behöver. Minska portionsstorleken. Behöver inte vara mer komplicerat. Och man behöver inte räkna kalorier, det är bara jobbigt och tar död på all glädje med mat. Minska portioner så behöver du inte avstå från det du gillar. Om det ska hålla långsiktigt så är det enda sättet.

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?