• ungmamma89

    Snälla föräldrar, GE ER!

    Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

    Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

  • Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • Mariohn
    Julmust skrev 2009-11-10 19:16:36 följande:
    Har någon sagt att det är ett problem? (ärlig och inte ironisk fråga) Åt dina föräldrar bara blomkål? Det skulle visserligen vara gott, men inte landa speciellt bra i min mage.
    Hahaha nej de åt annat också. Det var därför jag skrev att det väl kan vara ok att äta olika saker ibland? :´)
  • Mariohn
    ungmamma89 skrev 2009-11-09 07:23:22 följande:
    Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Vad är det som skulle vara så jävla konstigt med det?? Om min son absolut inte gillar ärtsoppa och det är ärtsoppa till lunch ser jag inget fel i att skicka med honom en smörgås istället en enstaka gång. Vad fan är problemet liksom?
  • Mariohn
    Reglementet skrev 2009-11-10 19:33:16 följande:
    I skolan brukar man inte bara få en rätt.
    Det har du ju faktiskt rätt i. Dessutom brukar det finnas både sallad, knäckebröd, mackor och olika sorters dricka att välja på.
  • Antonsmamma07

    Jag ger mitt barn sånt jag vet att han äter. Och skulle aldrig tvinga i honom något han inte vill ha. Jag själv är jätte kräsen med vad jag äter, även min sambo sonens pappa är de. Ser varken nytta eller nöje med att tvinga i honom något han inte tycker om. De är ju en slags misshandel i sig. De är som att tvinga i en vegeterian kött bara för att man inte har lust att laga 2 maträtter och vem skulle göra de! Idoti tycker jag!!

  • Antonsmamma07
    Antonsmamma07 skrev 2009-11-10 19:39:58 följande:
    Jag ger mitt barn sånt jag vet att han äter. Och skulle aldrig tvinga i honom något han inte vill ha. Jag själv är jätte kräsen med vad jag äter, även min sambo sonens pappa är de. Ser varken nytta eller nöje med att tvinga i honom något han inte tycker om. De är ju en slags misshandel i sig. De är som att tvinga i en vegeterian kött bara för att man inte har lust att laga 2 maträtter och vem skulle göra de! Idoti tycker jag!!
    TS variationen kommer med åldern.
  • mamman2008

    Alla borde fasen lära sig att barn ska smaka på maten upp till 10 ggr innan man kan säga att de inte gillar de.... e det nya smaker och ny mat så kan man inte begära att ungen gillar de på första försöket så då får man prova igen och igen och igen!

    Men vart ligger felet? E de ni föräldrar som är slapphänta och inte ORKAr ta itu med de och har gnälliga barn som får smaka mat 10 ggr eller vart e det som skon klämmer?

  • siamusen
    mamman2008 skrev 2009-11-10 20:13:56 följande:
    Alla borde fasen lära sig att barn ska smaka på maten upp till 10 ggr innan man kan säga att de inte gillar de.... e det nya smaker och ny mat så kan man inte begära att ungen gillar de på första försöket så då får man prova igen och igen och igen!Men vart ligger felet? E de ni föräldrar som är slapphänta och inte ORKAr ta itu med de och har gnälliga barn som får smaka mat 10 ggr eller vart e det som skon klämmer?
    I vårt fall är det sonen som vägrar äta. Han smakar inte ens. Samma kille som inte sover för övrigt. Och som du säkert vet tror en del att barn som inte sover har slappa föräldrar.

    Tror inte det har med slapphet att göra utan att barn är olika och olika saker funkar pa olika barn.
  • Winnertaco
    Mariohn skrev 2009-11-10 19:20:18 följande:
    Vad är det som skulle vara så jävla konstigt med det?? Om min son absolut inte gillar ärtsoppa och det är ärtsoppa till lunch ser jag inget fel i att skicka med honom en smörgås istället en enstaka gång. Vad fan är problemet liksom?
    Det skötte vi själva när vi gick i skolan... Visste jag att det var nått jag absolut inte gillade (det var inte många rätter, men jag minns tex en korvsoppa som var fruktansvärd) så tog jag helt sonika med mig ett gäng mackor
  • Tygtiiger

    Jag lagar inte levergryta när min man ska vara med och äta, lika lite skulle jag laga något som jag vet att min son inte gillar. Det är ju ohyfsat. Därmed inte sagt att vi varje dag måste äta hans favoriträtt eller att han inte ska behöva testa nya saker då och då. Nu har jag ett barn som är glad i mat och äter det mesta, vi har aldrig haft problem med maten och därför kan vi också kosta på oss att ha rätt så slapp attityd till det - äter han inte en gång så äter han nästa, han provar oftast om man ber honom och det enda vi behöver tänka på är att han inte ska äta fil och musli fyra ggr per dag utan mat istället.

    Men det finns barn som Inte Äter. De kan vara extremt känsliga för nya smaker eller konsistenser eller ha en svag aptit eller ett rubbat förhållande till mat - då är det inte bara att konstatera "ät eller var utan" för de barnen svälter sig faktiskt även om det finns ett överflöd av mat. Jag har träffat föräldrar som är helt förtvivlade för att de möts av samma klämkäcka "jaja, skicka honom till mig ska du nog se att han äter!" gång efter gång.

    Många barn är bortskämda. Men inte alla. Så passa er med vad ni säger, alla ni som har barn som äter som vanliga barn gör och trotsar som vanliga barn gör, ni har inte tvingats hantera ett barn med allvarliga ätproblem. Där kan det enda vettiga vara att bara servera de ytterst få maträtter som barnet accepterar och att låta barnet äta i ensamhet framför bolibompa, för att undvika att matsituationen urartar till totalt ställningskrig och faktiskt svält.

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!