• ollileah

    Fler med foglossning/svår foglossning?!

    Hej!


    Sedan v. 12 har jag fått foglossning modell värre, har gått på kryckor sen v. 14. Nu är jag i v. 19 och kan inte längre köra manuell bil (tack o lov har jag tillgång till automat som funkar -än så länge!) jag har svårt att klä på mig och det gör ont jämt jämt jämt. Nu undrar jag om jag är ensam? Har försökt titta runt på FL men inte hittat nån tråd där flera foglossare hänger ihop... Om ni finns där ute vore det skönt med lite sällsis - det är skönt å få prata av sig med de som förstår. Tänkte att vi kan följas åt, glädjas åt de växande magarna men få gnälla på det som är elände "vanlig" eller svår foglossning -sak samma Och om det nu är nån tråd därute som jag missat får ni gärna tipsa mig  - Så, finns ni därute???!
  • Svar på tråden Fler med foglossning/svår foglossning?!
  • längtar och väntar
    Queenofice skrev 2010-02-23 07:39:54 följande:
    längtar och väntar Du ska ju inte göra rörelser som påverkar fogarna. Det är ganska många övningar man särar för mycket på benen och får då ta mindre steg eller utesluta övningen helt. De är jätte svårt att förklara. :( Jag kan rekomendera akupunktur. Nu är ju inte jag så himla sprut rädd, men där jag har gått så har dem inte nålarna framme och man ser dem inte heller när dem sätter dit dem.
    Jo, men jag hade knäna ihop hela tiden, som jag sa så är det inte fogarna jag har ont i nu efteråt utan min ischiasnerv och låsning i höften! 
    Jag är spruträdd, eller tycker det är lite obehagligt, men om jag kan få bort lite av smärtan så är det värt det.
  • Queenofice

    längtar och väntar
    jag kan inte säga annat än att rekomendera att prova och inte bara en gång utan gärna minst två gånger

  • heartbeat186

    Fick höra av en förälder på min dotters dagis idag att man kan ansöka om handikappstillstånd från kommunen om man kör bil eller har svårt att gå till o från bilen... var ut och kollade o man måste snacka med läkare för detta men blir det värre så ska jag överväga att söka för att underlätta!
    Jag fick så lov och gå med min dotter på dagis idag.... ingen rolig upplevelse... höll på att stanna upp o bara gråta på halva vägen... har d inte fixat sig till imorgon får hon vara hemma så är d bara!

  • Queenofice

    heartbeat186
    Att man inte får info om de här, när man har så svårt att röra på sig! Själv hade jag behövt det för länge sen, men nu känner jag att de är sån kort tid kvar så de är ingen ide att ansöka om det.
    Du har ingen TENS apparat hemma? som du kan använda, inte för att de hjälper så mycket om du går till dagis kanske.

  • t0va

    Troligen får du inte parkeringstillstånd, kraven är ofta att man inte ska kunna gå mer än 100m utan stöd, eller gång hjälpmedel, men det som många faller på är att funktionsnedsättningen inte ska vara tillfällig, dvs. under 6månader. Men testa och sök har du tur så är det en vettig handläggare. 


    Sen säg inte att du bara åker med, för då får man inte tillstånd utan tryck på att det är när du själv kör bilen, för då kan man få det. Åker man med så ska föraren stanna och släppa av dig och sen åka och parkera, inte ens väldigt funktionshindrade ungdomar som knappt kan prata och behöver permobil får tillstånd om de inte själva kör bilen. 
    När jag sökte så var handläggaren lie grinig och tjatade om och om igen att min man inte fick köra bilen och stå för då skulle han släppa av mig, efter att vi sagt att det är jag som kör typ 10gånger så sa han till henne att han har epilepsi och får inte köra bil så risken är aningen liten. Då gav handläggaren upp. 
  • tean

    jag fick parkeringstillstånd utan problem vid denna och förra graviditeten, skrev att jag kunde gå max 200 meter utan hjälpmedel och att jag inte kör bil själv... helt klart värt att försöka, det har underlättat så mycket...


    Dennis-02, Johannes-04, Lukas-06 och Josua-08
  • t0va
    tean skrev 2010-02-23 11:28:04 följande:
    jag fick parkeringstillstånd utan problem vid denna och förra graviditeten, skrev att jag kunde gå max 200 meter utan hjälpmedel och att jag inte kör bil själv... helt klart värt att försöka, det har underlättat så mycket...
    Så kul att höra att det fungerar så, som sagt så skiljer det enhel del från komun till komun och mellan handläggare, så man ska söka för det hjälper en massa. 
  • 060810

    ONT idag efter en heldag iväg... Fan att man ska ha heldagar, det tar musten ur en.. Kan inte snön försvinna snart så jag kan använda kryckorna?! Har ju inga broddar på mina o de som finns på apoteket passar inte mina för de är från Tyskland o jag tänker inte gå o köpa nya för att ha nu när det är snö.. :p Vill ju inte stå med hundra par kryckor hemma liksom. Räcker gott med ett par o de är så "sköna" att man inte får ont i händerna knappt! :)
    Lunchen igår fick jag knappt i mig.. Knappt halva färdigrätten gick ner, sen tog det stopp, men lustigt nog fick jag ner en hamburgare på mcdonalds sen. :p
    Fattar inte varför det går bra med mcdonaldsmat o inte vanlig mat mer än potatismos..
    Jaja jag hoppas på en bättre dag imorn, men jag tror det knappt för jag har en halvdag imorn... först till sjukhuset o lämna blodprov sen kl 13 kommer arbetsterapeuten.

  • längtar och väntar

    När ska man börja använda kryckor egentligen? Jag har ett par som ligger på vinden, men man kanske inte ska använda kryckor utan att ha blivit rekommenderad det? Ibland har jag så ont nämligen..

  • 2barnsmorsa
    längtar och väntar skrev 2010-02-23 17:58:01 följande:
    När ska man börja använda kryckor egentligen? Jag har ett par som ligger på vinden, men man kanske inte ska använda kryckor utan att ha blivit rekommenderad det? Ibland har jag så ont nämligen..
    min sjukgymnast tyckte man kunde använda det när man har så ont som jag har det. man kan inte ta sig till toa själv man kan inte röra sig och de underlättade med kryckorna
    hör med en sjukgymnast om de tycker du behöver det. men jag hade användt det kryckor om jag hade om jag tyckte det underlättade
Svar på tråden Fler med foglossning/svår foglossning?!