• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 10:52:40 följande:
    För det första vilka är balter?! Obestämd

    Sen för att vissa ska lära sig några nya ord förutom moske/al-jazeera m.m så:

    www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=209034
    Vilka tror du själv det är som härjar i Rinkeby är? Vart kommer dom ifrån?
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-10 10:55:31 följande:
    Vilka tror du själv det är som härjar i Rinkeby är? Vart kommer dom ifrån?
    Frågan Är väl VILKA hamnar i Rinkeby?  Sen så vill jag veta från och med när representerar Rinkeby 1,5miljoner människor?!
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • 071001

    Nej nej, säger inte att det är lika tydligt bland 70-talisterna men jag känner ett gäng iaf.

    Först bodde jag i Hammarbyhöjden några år och numera bor jag i city, strax bortanför Odenplan.

  • enlitenbitkaka
    Anova skrev 2010-06-10 10:48:47 följande:
    Går det verkligen att ersätta med att barnen på ett naturligt sätt möter andra kulturer i vardagen?
    De kommer få möta andra kulturer i vardagen; jag har vänner från Libanon, Armenien, Kroatien osv. Och så har vi sommarhus i Norge ;) Jag har växt upp i en håla i Värmland där vi var 100% svenska i skolorna, förutom någon som var adopterad. Och jag har sedan dess lärt mig enormt mycket om olika kutlruer, skaffat vänner från andra kulturer osv. Allt utan att bo i invandrartäta områden
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 11:00:17 följande:
    Nej nej, säger inte att det är lika tydligt bland 70-talisterna men jag känner ett gäng iaf.

    Först bodde jag i Hammarbyhöjden några år och numera bor jag i city, strax bortanför Odenplan.
    Man känner alltid någon

    Okej, jag vet inte om jag skulle känna mig säkrare i City, du kanske gör det? (det är inget fel i det) Jag bor själv i norrland nu mera, här är det samma diskussion, folk är rädda att gå ut på kvällarna i fall det skulle hända något.
  • 071001

    Anova, känner mig absolut säkrare i city, men ska jag ut och härja om natten tar jag alltid taxi hem var jag än bor.

    Vad gäller det här med att låta sina barn ta del av andra kulturer så blir det ju lite snålt med det på fsk i city, men då får Siri vara med min mamma på fsk hon jobbar på i Tensta titt som tätt. Vi har dock fyra pedagoger på fsk som kommer från andra länder än Sverige.

  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:06:57 följande:
    De kommer få möta andra kulturer i vardagen; jag har vänner från Libanon, Armenien, Kroatien osv. Och så har vi sommarhus i Norge ;) Jag har växt upp i en håla i Värmland där vi var 100% svenska i skolorna, förutom någon som var adopterad. Och jag har sedan dess lärt mig enormt mycket om olika kutlruer, skaffat vänner från andra kulturer osv. Allt utan att bo i invandrartäta områden
    Hur påverkar sommarhuset dina barns förståelser för annan kultur?
    Dina vänner kanske kommer hem och föreläser för dina barn, men det är inte samma sak att växa upp i en invandrarförort som att ha föräldrar som har vänner som är från andra länder.
    Jag är helt övertygad om att min sambo som är uppväxt i en norrländsk by i inlandet t.ex. aldrig ha mött en jude, aldrig varit inbjuden att fira eid al-fitr, aldrig har ätit etiopiska pannkakor  osv. Det är inte samma sak..
  • enlitenbitkaka
    Anova skrev 2010-06-10 11:13:33 följande:
    Hur påverkar sommarhuset dina barns förståelser för annan kultur?
    Dina vänner kanske kommer hem och föreläser för dina barn, men det är inte samma sak att växa upp i en invandrarförort som att ha föräldrar som har vänner som är från andra länder.
    Jag är helt övertygad om att min sambo som är uppväxt i en norrländsk by i inlandet t.ex. aldrig ha mött en jude, aldrig varit inbjuden att fira eid al-fitr, aldrig har ätit etiopiska pannkakor  osv. Det är inte samma sak..
    Varför ska mina vänner "föreläsa"? Vi besöker dem, de besöker oss. Vi lagar vår mat, bjuder på våra traditioner. De lagar sin mat, bjuder på sina traditioner.

    Förstår inte roiktigt vart du vill komma; tror du på fullaste allvar att enbart de som växer upp i ex Rinkeby är de som känner andra kulturer?
  • Nice Girl Wrong Place

    Jag bor i en invandrartät förort (jag tror det går totalt 2 "helsvenska" barn i min dotters klass) och vi trivs jättebra.
    Med i stort sett allt.
    Skolan funkar jättebra och lärarna och barnen är helt underbara, fin sammanhållning i klassen och i området.
    Det enda problem jag någonsin haft, eller har, är att de slutat ställa ut gräsklippare på gårdarna, för att folk "skruvar på dem".
    Annars har jag aldrig trivts så bra någonstans i Sverige, som här.


    Beautifully Human
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 10:57:38 följande:
    Frågan Är väl VILKA hamnar i Rinkeby?  Sen så vill jag veta från och med när representerar Rinkeby 1,5miljoner människor?!
    Som minister Björklund sa igår: "Detta sociala beteende kan inte accepteras OAVSETT orsaken bakom!"

    Självklart skall det till en rejälv polisinsats för att förhindra att det sker, och dom skydliga skall ställas till svars oavsett ålder på förövarna. Föräldrarna får självklart ta huvudansvaret och jag hoppas att samtliga av dom inblande får öppna sina plånböcker och betala för denna skadegörelse!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.