• Tom Araya

    Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?

    Nu tänker jag ta upp ett ämne som politiker ratat länge, nämligen frågan om det Svenska försvarets vara eller inte vara.
    Ska Sverige ha en militär försvarsmakt? Ja/nej, argument för/emot mm.
    Om nej, vi ska inte lägga pengar på en militär försvarsmakt,
    hur ser du då på
    hot i dagsläget
    åtgärder om hot uppstår mm

    Om ja, vi ska ha en militär försvarsmakt,
    Hur ska den se ut,
    styrka
    budget
    värnplikt

    Övriga frågor för alla oberoende av stånpunkt i ovanstående fråga,
    militär eller säkerhetspolitisk allians med andra länder, exempelvis inom norden, EU, NATO m.fl.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:02
    En tråd för diskussion om nuvarande regerings försvarspolitik:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m64667215.html

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?
  • Kitsune

    Rollerna kan alltid vändas om, att man faktiskt blir utsatt men kan förstå att vissa människor känner sig trygga i Sverige och tänker att Sverige inte varit utsatt på länge.  Men jag anser att man borde vara förberedd på det värsta
    eftersom vi lever inte ens i en fredlig värld.


    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • MiScHoOo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 22:12:55 följande:
    Aha, det förklarar saken.

    Men inte heller det stämmer, både FB00 och FB04 togs under socialdemokratiskt styre.
    Ja det stämmer, men jag tror inte dem ville avveckla det helt, eller är jag ute och reser?
  • Astarte
    Kitsune skrev 2011-05-16 22:13:50 följande:

    Rollerna kan alltid vändas om, att man faktiskt blir utsatt men kan förstå att vissa människor känner sig trygga i Sverige och tänker att Sverige inte varit utsatt på länge.  Men jag anser att man borde vara förberedd på det värsta
    eftersom vi lever inte ens i en fredlig värld.


    Precis! Lägger man sedan till alla naturkatastrofer överallt så känner man sig ju lätt lite skakis. Många glömmer att försvaret går in även då och gör ett kanonjobb.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MiScHoOo skrev 2011-05-16 22:18:33 följande:
    Ja det stämmer, men jag tror inte dem ville avveckla det helt, eller är jag ute och reser?
    Det finns det mig veterligen inget riksdagsparti som vill i dagsläget.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • MiScHoOo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 22:19:27 följande:
    Det finns det mig veterligen inget riksdagsparti som vill i dagsläget.
    dem skär ner på militären och det är nog en tidsfråga innan dem avvecklar det helt om ingen reagerar
  • Druid

    Dagens svenska försvar börjar alltmer likna ett skämt. Syftet är dock troligtvis att i linje med den gradvis ökande överstatligheten inom EU, att det är EUs samlade militära kapacitet som räknas och inte ett enskilt medlemsland. För jag tror inte ens att dagens internationalistiska politiker på fullt allvar tror att dagens svenska försvar skulle räcka till för att ens försöka försvara sveriges gränser mot angrepp från en fientlig makt.

    Något som verkligen visar hur patetiskt sveriges försvar är idag är ju att vår försvarsminister var vapenvägrare. Det är ju verkligen som hämtat ur en komedi.

  • MiScHoOo
    Druid skrev 2011-05-16 23:05:11 följande:
    Dagens svenska försvar börjar alltmer likna ett skämt. Syftet är dock troligtvis att i linje med den gradvis ökande överstatligheten inom EU, att det är EUs samlade militära kapacitet som räknas och inte ett enskilt medlemsland. För jag tror inte ens att dagens internationalistiska politiker på fullt allvar tror att dagens svenska försvar skulle räcka till för att ens försöka försvara sveriges gränser mot angrepp från en fientlig makt.

    Något som verkligen visar hur patetiskt sveriges försvar är idag är ju att vår försvarsminister var vapenvägrare. Det är ju verkligen som hämtat ur en komedi.
  • Tom Araya
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 22:12:36 följande:
    Jag är för ett starkare försvar än vi har idag. Jag skulle gärna se att man satsade mera på sjöräddning och katastrofberedskap. Nedrustning kan få katastrofala följder om läget skulle ändra sig, det kunde ha gått väldigt illa för sverige under andra världskriget, då beredskapen var allt annat än god.
    Jo,det var väldigt mycket rövslickeri för att klara Sverige utanför andra världskriget och jag känner i alla fall att det kan vara värt lite extra skatt för att slippa hamna där igen.
  • FarbrorKanin
    Tom Araya skrev 2011-05-17 00:25:56 följande:
    Jo,det var väldigt mycket rövslickeri för att klara Sverige utanför andra världskriget och jag känner i alla fall att det kan vara värt lite extra skatt för att slippa hamna där igen.
    Absolut, och ser man i backspegeln så rustade vi faktiskt upp till en bra nivå på försvaret under det kalla kriget. Sedan blev det som bekant nedrustning i takt med att situationen i vårt närområde blev stabilare, vilket jag anser var ett stort misstag. Lär man sig inte av historien så riskerar den att upprepa sig, det är väl vid det vägvalet vi står idag.
  • Mentat

    Vi har rustat ner länge, alldeles för länge. Det är väl en sak att vi inte behöver en lika stor kostym som under 50-talet då vi kunde mobilisera mer eller mindre hela den manliga befolkningen som kanonmat på cykel men det försvar vi har nu är för litet. Jag har inte riktig koll på hur många stridsvagnsbrigader vi har kvar men inte är det många i alla fall.

Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?