• Anonym (förbannad)

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Anonym

    När jag var ung så duschade vi blandat både killar och tjejer, det var härligt...

  • Marlean
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-08 23:40:37 följande:
    Marlean: jodå. Jag går till badhuset. Därmed inte sagt att jag tycker det är särskilt nice att behöva trängas med en massa nakna, okända människor i duschen. Och nåt av det värsta jag vet är när man i den där duschen träffar på nån lite halvt avlägsen bekant, typ en kollega man sällan pratar med, eller en granne man knappt hälsat på. Sånt händer titt som tätt. Inte nog med att man tvingas konversera med denna bekanta, man måste också göra det naken. Hu! Men jag går till badhuset. Fast som sagt; jag anser att duschdraperier eller liknande skulle vara trevligt. Både i badhus och kanske framförallt i skolornas gympasalar. Jag tycker man har rätt till ett val, både som barn och vuxen.

    Ja valet är väl att duscha hemma och få IG i gympa? Det låter förresten som du är rätt osocial som inte gillar att "tvingas konversera". Hoppas dock det är felaktigt.
  • Anonym ("Äcklet")

    Många här verkar inte alls förstå allvaret med detta!

    Jag hatade att behöva byta om och duscha med mina vänner. Det spelade ingen roll att de var tjejer i min ålder, jag mådde skit i alla fall!
    Tjejerna pekade och glodde på mig för att mina bröst utvecklades sent och för att jag var så spinkig. Minns fortfarande kommentarerna som t.ex. "är du efterbliven eller?", "du ser ut som ett dagisbarn", "jävla äckel" och "flata" (någon drog den ologiska parallellen att om man inte har en kvinnlig kropp så måste man ju vara lesbisk...)

    De förgrep sig på mig i duschen för att förnedra mig ännu mer. "Tycker du det här är skönt, din äckliga jävla flata? Äckel!"

    Jag undrar; Vem fan vill utsätta sig för detta?
    Självklart skolkade jag från gympan! Vilket ledde till ett solklart IG från läraren. 

    Hela skolan var en jävla plåga pga skitgympan och vad det innebar att tvingas visa upp sin kropp för alla andra! Det känns inte bra alls!

    Det är väl meningen att elever ska kunna känna sig trygga i skolan? Eller det är kanske för dyrt med 50 kr per duschdraperi...

  • FrökenSkogsmus
    Marlean skrev 2013-01-09 00:09:59 följande:
    Så du tror att mobbning stoppas av draperier?
    Det tror nog ingen, men det ger i alla fall lite mer integritet.
  • Anonym ("Äcklet")
    Marlean skrev 2013-01-09 00:09:59 följande:
    Så du tror att mobbning stoppas av draperier?
    Om det funnits draperier hade jag fått en privat plats där jag sluppit känna mig blottad för hela mobbargänget. Detta hade lett till att jag vågat vara med på gympan. 
    De skulle mobba mig oavsett, men det skulle inte ske i duscharna i alla fall. 
  • Egget13
    Anonym (förbannad) skrev 2013-01-08 16:23:33 följande:
    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?
    Är det blandat killar och tjejer eller är det uppdelat könsvis? Vi duschade tillsammans hela lågstadiet och var indelat i "Grupp 1 och Grupp 2" alltså blandat tjejer och killar, fortfarande kan jag känna den ångesten man hade för gympan. Dessutom tvingade läraren oss att duscha två och två i samma bås (för att det skulle gå snabbt) oavsett kön så när man skulle böja sig ner o tvåla in sig så stötte men oundvikligt emot varann. Är det på detta viset så blås av direkt!!! Man får men för livet.

    Är det dock uppdelat tjejer o killar o alla får varsitt bås är det egenligen ingen skillnad mot en vanlig simhall så det tycker jag är rätt ok.. 
  • Uffesson

    Tyckte också att det var väldigt olustigt att duscha ihop med klasskamrater. Kom ofta sent till nästa lektion efter gymnastiken bara för att jag väntade på att alla skulle duscha klart innan jag skulle duscha. Eller så bara sket jag i att duscha...

    Kommer ihåg att jag klagade väldigt på detta.

    Med tanke på att det finns mobbning och så i skolan så tycker jag att detta faktiskt är en väldigt onödig situation att utsätta barnen för...

  • Uffesson

    Tycker inte riktigt att ni kan jämföra simhall och skolgymnastik. Detta för att skolgymnastiken är OBLIGATORISK och man i gymnasiet inte får ett fullständigt betyg utan gymnastikbetyget.

  • Tom Araya
    Anonym (förbannad) skrev 2013-01-08 16:23:33 följande:
    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?
    Jag antar att de separerade dusch- och omklädningsrum för tjejer och killar, duger inte det så får du väl själv bekosta utrymmen för din son.

    Du är nog lite udda om du inte kan sköta hygien i utrymmen du delar med andra av samma kön.
Svar på tråden samduschning