• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • amia01
    ölburk2 skrev 2014-07-24 08:59:04 följande:
    Det gäller inte bara MP, att dom saknar kunskap om oss som bor å verkar på landet, det gäller alla politiska partier å många andra makthavare.

    Jag skulle kunna lista upp massor med saker, från det lilla till det stora, som påverkar flera generationer framåt, å som totalt misslyckats men som åstadkommit enorma ekonomiska skador för jord/skogsbruk, påverkat miljön/naturen negativt för lång tid framåt.
    Saker som aldrig skulle ha hänt, om makthavarna lyssnat på människor med fler 100-åriga kunskaper, nedärvda från sina förfäder.

    Jag blir lika förvånad å förbannad varje gång nån jävla miljömupp uttalar sig om nåt i stil med "verkligheten på landet å dess möjligheter till utveckling, bla, bla, bla, tramsa, tramsa, tramsa".

    Vi som tvingas betala för deras förverkligande av idéerna får aldrig en syl i vädret, vi behandlas ofta som nåt "det här begriper du inte lille vän, men du ska se det blir bra, å får en klapp på huvet".

    Att det sällan eller aldrig finns bevis på att deras idéer fungerar i Sverige, det skiter dom fullständigt i, "det fungerar ju så bra för andra/i andra delar av världen", å resultaten av det är påtagliga, å som vi får leva med i generationer framåt.

    Polska granar i södra Sverige, Contorta tallen, rotsnurr, bäver, tranor, älg, viltsvin, problematiken å skadorna orkar jag inte skriva ner här, det blir för mycket å långt.
    Dessutom så tror jag det finns många fler berörda och/eller har kunskap än mig på FL, som kan fylla på om det finns ett intresse att veta..

    PS. Jag har medvetet valt bort att nämna Vargen, den debatten är så infekterad å fylld av lögner, å domineras mest av lobbyister, så den är f.n helt ointressant för mig. DS.
    japp
  • amia01
    ölburk2 skrev 2014-07-24 17:10:29 följande:

    Här


    Det finns många aspekter att väga in å fundera över, men ingen exakt sanning.
    Men utan en balanserad viltstam så får vi problem, alltid, vi människor varken vill eller kan sköta det själva, även om vissa tror det.

    Tvivlar du på om jag har rätt, så fråga dom som har problem med vildsvin idag.
    Där har vi människor misslyckats kapitalt, bara för att vi trodde vi kunde hantera vildsvinen så att stammen skulle hållas på en rimlig nivå.
    Men nu är ju vildsvin inte det enklast viltet att jaga, troligen istället det mest svårjagade viltet vi idag har i Sverige., å därför gick det som det gick., d.v.s käpprätt å h-vete.
    Så en livskraftig rovdjursstam hade nog inte skadat att få hjälp utav, med att hålla nere antalet vildsvin..  


    Vem trodde att vi kunde hantera vildsvinen? Jägarlobbyn och politiker? Vi som bor och verkar på landsbygden sedan generationer visste redan från början vilket problem grisarna skulle bli, men när lyssnade någon på oss...
    Och vargarna undviker också gärna vildsvinen, så länge det finns annat att äta, så det är knappats lösningen på problemet...
  • Fagerlund
    Philipsson skrev 2014-07-25 00:02:07 följande:
    Skulle det vara en nyhet, menar du, att rika människor röstar på högern? Snacka om att slå in öppna dörrar...

    Frågan var ju om parameter hög utbildning korrelerar med parametern moderatröster/Fp-röster och om högutbildade ratar Mp, vilket du ju påstod,
    Ett helt naturligt samband - intelligenta människor skaffar sig hög utbildning och tjänar mycket pengar. Samma människor röstar också med hjärnan, alltså borgerligt.
  • ölburk2
    amia01 skrev 2014-07-25 01:03:13 följande:
    Vem trodde att vi kunde hantera vildsvinen? Jägarlobbyn och politiker? Vi som bor och verkar på landsbygden sedan generationer visste redan från början vilket problem grisarna skulle bli, men när lyssnade någon på oss...
    Och vargarna undviker också gärna vildsvinen, så länge det finns annat att äta, så det är knappats lösningen på problemet...
    Jag håller med om att det inte är lösningen, det finns ingen enskilld faktor som löser problematiken, däremot kan en enskilld faktor ställa till med ett helvete, t.ex som att utrota predatorerna, då får de artar som hålls nere på en rimlig nivå fritt fram., såklart gäller det motsatta.
    Det är inget okänt eller konstigt, bara vanlig biologi/naturlära.

    Sen, å det är det där som politiker å makthavare alltid gör bort sig, att det här är ett regionalt/lokalt problem, att vårda svensk natur å fauna i sin helhet.

    Sverige är ett land med flera olika klimatzoner, så vi måste ha många olika lösningar på i botten ett å samma problem, det fungerar aldrig att införa landsomfattande åtgärder, det slutar alltid på samma sätt.

    Jag bryr mig inte om att ge några exempel, du vet vad jag menar., jag har ju dessutom räknat upp ett antal exempel tidigare..

    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Philipsson
    Fagerlund skrev 2014-07-25 12:01:31 följande:
    Ett helt naturligt samband - intelligenta människor skaffar sig hög utbildning och tjänar mycket pengar. Samma människor röstar också med hjärnan, alltså borgerligt.
    Hade du själv ägnat dig åt högre studier skulle du ha vetat att man måste skilja på begreppen koincidens och kausalitet.

    Att folk som är rika och/eller tjänar bra (man behöver ju inte ha hög lön för att vara rik) röstar till höger är med största sannolikhet en kausalitet. De röstar till höger för att de vill betala så lite som möjligt i skatt. Det är nog rätt få rika som röstar vänster.

    Däremot finns det väldigt många högutbildade som röstar vänster, så länge de inte är riktigt högavlönade. T.ex. på Södermalm finns det många högavlönade, men de har inga egendomar/rikedomar att tala om, och där är V, Fi och Mp de största partierna,

    På så sätt är det lätt att inse att utbildningsnivå relativt partisympati handlar om koincidenser, medan kausaliteten utgörs av ekonomi.

    Ett enkelt exempel (så att t.o.m. du kan förstå det:

    En professor i teoretisk kemi vid ett svensk universitet tjänar c:a 75 000 mån (brutto). Med den lönen kommer han att sakna medel för att inhysa fru & barn i en våning på Strandvägen, om han nu inte t.ex. har ärvt en massa pengar av släktingar. Däremot bor det en massa folk på Strandvägen som knappt har nån utbildning alls.


  • Fagerlund
    Philipsson skrev 2014-07-25 12:51:25 följande:
    Hade du själv ägnat dig åt högre studier skulle du ha vetat att man måste skilja på begreppen koincidens och kausalitet.

    Att folk som är rika och/eller tjänar bra (man behöver ju inte ha hög lön för att vara rik) röstar till höger är med största sannolikhet en kausalitet. De röstar till höger för att de vill betala så lite som möjligt i skatt. Det är nog rätt få rika som röstar vänster.

    Däremot finns det väldigt många högutbildade som röstar vänster, så länge de inte är riktigt högavlönade. T.ex. på Södermalm finns det många högavlönade, men de har inga egendomar/rikedomar att tala om, och där är V, Fi och Mp de största partierna,

    På så sätt är det lätt att inse att utbildningsnivå relativt partisympati handlar om koincidenser, medan kausaliteten utgörs av ekonomi.

    Ett enkelt exempel (så att t.o.m. du kan förstå det:

    En professor i teoretisk kemi vid ett svensk universitet tjänar c:a 75 000 mån (brutto). Med den lönen kommer han att sakna medel för att inhysa fru & barn i en våning på Strandvägen, om han nu inte t.ex. har ärvt en massa pengar av släktingar. Däremot bor det en massa folk på Strandvägen som knappt har nån utbildning alls.
    Vad har folket på Strandvägen med saken att göra? 

    Här finns fakta på att vänstern är dummast:

    politikbloggen.wordpress.com/2008/03/09/bevis-bla-valjare-ar-smarta-roda-korkade/
  • StackarsMia
    Philipsson skrev 2014-07-25 00:02:07 följande:
    Skulle det vara en nyhet, menar du, att rika människor röstar på högern? Snacka om att slå in öppna dörrar...

    Frågan var ju om parameter hög utbildning korrelerar med parametern moderatröster/Fp-röster och om högutbildade ratar Mp, vilket du ju påstod,
    Det var du ju inte så tydlig med dock. Vet inte riktigt vad du vill ha för info, då många tidigare undersökningar redan bevisat vad jag sa.

    M och FP tenderar att ha hög andel välutbildade väljare.
    www.henrikoscarsson.com/2009/06/folkpartiets-valjare.html
    www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201B/Partisympati17/
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-07-23 09:00:36 följande:
    Vilka naturlagar vill de bryta mot?

    Är det inte snarare lite tvärtom? Att MP är ett av få partier som i alla fall ibland vill sätta naturlagar före t.ex. ekonomi eller ideologi eller tradition?
    Exempelvis påståendet att kärnkraften kan ersättas av vindkraft.

    Det är inte fysiskt möjligt men framförs ändå.

    Givetvis okritisk köpt av anhängare utan koll på naturvetenskap.
  • Perrlan

    Spelar väl egentligen ingen roll då folk hatar på SD och F! ännu mer, så miljöpartiet kommer nog att få mycket röster i riksdagen. Det behövs en miljövänlig politik inför framtiden annars kommer vi inte klara oss kvar på jorden. punkt.

  • Flash Gordon
    Philipsson skrev 2014-07-23 11:46:45 följande:
    Du fantiserar ihop din verklighet istället för att kolla av källor där verkligheten beskrivs. Vad vet du om hur många som har högre utbildning, som bor på Östermalm? Du påstår saker som du inte har nån som helst täckning för.
    Jag vet inte om det där med att fantisera, jag.

    Inte med ett ord har jag nämnt något om Östermalm så ...

    Vi vet att MP har stöd på ca 40-50% bland journalister. De kan nog kallas akademiker.

    Sedan är det min uppfattning, efter ett halvt yrkesliv inom basindustri, energi och infrastruktur att det finns ett högst begränsat stöd för MP i dessa kretsar. Jag har aldrig hört något stöd för MP:s idéer kring fikaborden och av de politiker jag känner som arbetskamrater osv är ingen enda miljöpartist.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?