• Forumvärd

    Skulle du vara hemma på heltid med dina barn om det var möjligt?

    Om det vore möjligt skulle du då välja att skippa jobbet och istället vara hemma med dina barn?
    Finns det fördelar respektive nackdelar med förskolor respektive hemmaföräldrar?

    Rösta och diskutera gärna i tråden.Glad

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vara hemma på heltid med dina barn om det var möjligt?
  • Anonym (Jajamen)

    Jag är hemma med mina barn. Det är det bästa jag gjort. När mina grabbar var små gick dom på dagis o jag jobbade. Jag var tvungen då jag var ensamstående.

    Nu är jag gift sen många år tillbaka och våra tre små är hemma med mig.

    Har ju erfarenhet av båda sidor så jag kan lätt påstå att det känns bäst att ha tiden med barnen för den får man aldrig igen.

  • Anonym (jaja)

    Nja. Vi vill att våra barn ska få vara hemma på heltid tills den yngsta börjar skolan så jag jobbar 50% och min partner 75% men åh av varierande scheman så kan vi lösa det så att barnen är hemma.

  • Kofot

    Jag skulle vara hemma en kortare tid tills barnen kan börja på dagis. Jag skulle inte vilja vara hemmaförälder på heltid för då skulle jag bli galen.

  • Dixie

    Nej, jag skulle inte vilja vara hemma helt - optimalt hade varit att kunna jobba ca 50% under terminerna och sedan vara ledig med barnen på loven!

    Jag älskar att vara med mina barn - men hade det varit det enda jag gjorde hade varken jag eller barnen mått bra - och jag hade även varit rädd att fastna i det livet - vad skulle jag sedan göra när barnen är stora! 

  • Bassenasse

    Jag har valt att vara hemma med min dotter en  tid innan hon får börja dagis.


    Tycker de är för små att börja när de är 1 år. Förstår om folk inte har ekonomisk möjlighet att de då lämnar iväg, men faktiskt inte annars.


    För att få snurr på ekonomin började jag samarbeta med team Next för att dryga ut kassan här hemma.


    När det är dags att sätta henne på dagis ska jag absolut inte ha henne där hela dagar. Jag vill fostra mitt barn själv, inte låta dagis fostra mitt barn.

  • Anonym (.)
    Dixie skrev 2015-03-03 10:02:56 följande:
    Nej, jag skulle inte vilja vara hemma helt - optimalt hade varit att kunna jobba ca 50% under terminerna och sedan vara ledig med barnen på loven!

    Jag älskar att vara med mina barn - men hade det varit det enda jag gjorde hade varken jag eller barnen mått bra - och jag hade även varit rädd att fastna i det livet - vad skulle jag sedan göra när barnen är stora! 
    Detta är vad jag också önskat. Men det hade krävt ett välavlönat jobb de där 50 %.
  • Sagolina

    Vi hoppas på att kunna ha barnen hemma till 3års ålder. Nu är äldre 20mån och yngre 4veckor, så vi får se om vi kan leva som vi hoppas, eller om vi behöver två inkomster tidigare.

    Sen skulle vi gärna ha barnen i dagis ungefär 5h/dag tills de börjar skolan och långa lov.(fortsätta med långa lov också under skoltiden)


  • Sisisisi

    Jag skulle gärna varit hemma på heltid tills barnen var 3-3,5 år och efter det jobba deltid typ 9-15.

    Nu är mina barn snart 10 och 7 år och jag har tyvärr inte kunnat vara hemma så mycket, men det hade varit optimalt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Nenne666
    Forumvärd skrev 2015-03-03 09:12:35 följande:

    Om det vore möjligt skulle du då välja att skippa jobbet och istället vara hemma med dina barn?
    Finns det fördelar respektive nackdelar med förskolor respektive hemmaföräldrar?

    Rösta och diskutera gärna i tråden.Glad


    Skulle inte vara hemma på heltid bara för att: . Jag skulle däremot anpassa arbetstiderna så jag fick ihop ett behagligt vardagsliv med barnen, med läxor aktiviteter och sådant. Tror alla parter behöver komma ifrån varandra och göra annat. Att få komma hem. Bara en sådan känsla . Och jag minns själv hur skönt det va att komma hem från skolan till ett tomt hus. Jag tog en macka och oboy, satte på tvn och softade. Varför skulle inte mina barn tycka det vore skönt att uppleva det, tex?
  • lövet2

    Tills barnet började skolan, ja. Nu har det förstås inte riktigt gått efter mina planer i det fallet, men tanken var i alla fall att börja jobba deltid när den yngsta började skolan och så småningom gå upp till heltid.

Svar på tråden Skulle du vara hemma på heltid med dina barn om det var möjligt?