• Anonym (Tjocka Märta)

    Varför är jag tjock?

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?

  • Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Lite tips) skrev 2020-01-19 08:23:02 följande:
    Varför äter du bara två måltider? Det är som bäddat för småätande resten av dagen, vilket varken är bra för vikten (och hälsan) eller tänderna. Små portioner oftare är bättre för magen och för att hålla blodsockernivån på bra nivå hela dagen. Plus då låta tänderna vila mellan målen. Minst 2 h måste gå mellan målen för tändernas skull. Så här äter jag:

    Frukost 6.30 - typ en äggmacka och en smoothie (1 litet glas på 1 - 1,5 dl)

    Mellanmål 09.00 - en frukt, typ banan

    Lunch 11 - typ ugnsbakad lax med potatis, sparris, broccoli och lite sås (lätt creme fraiche med dill och kryddor)

    Mellanmål 14.00 - en frukt, typ päron

    Middag 17.00 - spagetti och köttfärssås (såsen gjord på köttfärs, lök, morötter, palsternacka, rotselleri, krossade tomater, chilipulver, lite vatten och buljongtärning) och en sallad till (salladsblad, tomat, gurka, paprika, oliver, avokado...).

    Äter du frukost senare, hoppar du över mellanmålet på förmiddagen bara. Tycker du att det är för tätt med mellanmål på förmiddagen, och gillar kvällsmackan, ta som du brukar en macka på kvällen istället. Men EN macka räcker.

    Sen äter jag inte i närheten av så stora mål som du äter. Men de kanske minskas automatiskt när du stabiliserar en bättre fördelning av matintaget över dagen. Alla är vi olika, men jag tror att de flestas kroppar mår bättre av en jämn fördelning av mat över dagen, jämfört med monsterportioner sällan.

    Hoppas du får hjälp av alla olika svar här och hittar vad som funkar för dig :) tycker också det låter som en bra idé att börja kolla upp dig hos läkaren för att se så det inte ligger något medicinskt bakom.
    Sen frukost och ohejdad vana förutom att jag äter lunch ibland på jobbet när jag känner mig tvungen. Jag småäter inte mellan målen. Tack för att du delade hur du äter jag uppskattar att se flera sätt. En del svar är väldigt bra och de tar jag med mig. Några verkar fasta i diskussioner som antingen inte har med min situation att göra eller saker som jag inte riktigt kan påverka men det är väl så det är på forum. Jag ska försöka få tag på en läkare men jag vet inte ens vilken vårdcentral jag tillhör.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Cheescake skrev 2020-01-19 15:23:43 följande:
    Kom inte och klaga på att du är tjock om du fortsätter att äta som du gör. Du äter helt fel man och dessutom alldeles för mycket och för stora portioner.
    Vet du hur många gånger jag har klagat? 0 gånger. 0. 
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:26:31 följande:

    Vet du hur många gånger jag har klagat? 0 gånger. 0. 


    "Varför är jag tjock?"
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Cheescake skrev 2020-01-19 15:32:14 följande:
    "Varför är jag tjock?"
    Det är en fråga inte ett klagomål.
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:39:37 följande:

    Det är en fråga inte ett klagomål.


    Det är ett klagomål. Speciellt när du inte själv inser varför du är tjock.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Cheescake skrev 2020-01-19 15:41:20 följande:
    Det är ett klagomål. Speciellt när du inte själv inser varför du är tjock.
    Nej, det är inte ett klagomål precis som -varför är zebror randiga- inte är ett klagomål men det är skitsamma för det är tydligt att du och Pope Joan bara vill klanka ner på och ifrågasätta mig så ni är båda bannade från min uppmärksamhetslista tills ni visar att ni har något annat i tankarna.
  • Anonym (Plopp)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:47:14 följande:

    Nej, det är inte ett klagomål precis som -varför är zebror randiga- inte är ett klagomål men det är skitsamma för det är tydligt att du och Pope Joan bara vill klanka ner på och ifrågasätta mig så ni är båda bannade från min uppmärksamhetslista tills ni visar att ni har något annat i tankarna.


    Vad har Pope Joan gjort förutom tala klarspråk?
  • Cheescake
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:47:14 följande:

    Nej, det är inte ett klagomål precis som -varför är zebror randiga- inte är ett klagomål men det är skitsamma för det är tydligt att du och Pope Joan bara vill klanka ner på och ifrågasätta mig så ni är båda bannade från min uppmärksamhetslista tills ni visar att ni har något annat i tankarna.


    Du inser inte varför du är tjock. Du vill inte ändra din kost. Du äter samma mat och samma mängd som alltid. Du vill helt enkelt inte ändra dina matvanor och gå ner i vikt. Eftersom du inte vill göra något åt din dåliga kost så kommer alltid att vara tjock. Det är ingen idé att du startar klagotråd på familjeliv eftersom du själv inte vill ändå ditt liv.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Plopp) skrev 2020-01-19 15:50:29 följande:
    Vad har Pope Joan gjort förutom tala klarspråk?
    Pope Joan ignorerar mina förutsättningar när det kommer till att välja bättre mat just idag och tjatar om det utan att hörsamma mina upprepade svar.
  • Anonym (fd fet)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-18 21:52:58 följande:
    Efter att ha varit sjuk ett par dagar och egentligen fortfarande är så har jag inte rört mig så mycket. Min bror har haft hand om hunden så oroa er inte för den. Idag har jag i alla fall ätit måltider.

    Frukost: en mugg varm choklad, ett litet glas apelsinjuice, en rågkaka med två teskedar marmelad och två skivor rostbröd med totalt 3 tsk smör och 2 skivor salami. 548 kcal enligt appen.

    Middag: Grön baconlasagne. 701 kcal enligt appen.

    Annat: 2 knäckar 75 kcal och 15 g mörk choklad  87 kcal

    Jag har fått en hushållsvåg också så jag har vägt allt.
    Min första tanke när jag ser frukosten är socker, socker, socker följt av var är proteinet. Frukosten består mest av socker i olika former (både flytande och annat) och det bör du undvika så långt det går om du vill gå ner i vikt. 

    Jag har varit fet och vägt 140 kg till 160 cm. Idag står jag stabilt på 60 kg.

    Så här ser en matdag ut för min del vardagar:

    05.30 2 muggar kaffe med lite mjölk.
    07.00 frukost på jobbet, en macka med massa proteinrikt pålägg (t.ex. rostbiff). 
    10.30 Lunch, antingen vanlig husmanskost med mycket protein och grönsaker eller EN matig macka med mycket protein och grönt. 
    14.00 Ibland en frukt.
    16.00 Middag, vanlig husmanskost. 
    21.00 Kvällsmat. 1 knäckemacka med protein. 

    Storleksmässigt så är min middag lunch t.ex. en kycklingfile och en halv till en potatis och lite sås. Eller 1 dl kokta makaroner med köttfärssås (tomatbaserad så ingen grädde). Mycket grönskaker både till och i maten. I min lasagne som alltid är hemlagad från grunden lägger jag i en massa morötter, lök och riven vitkål som fyller ut och är nyttigt. Ibland lämnar jag bort kolhydrater helt och äter bara protein och grönsaker. 
Svar på tråden Varför är jag tjock?