• Anonym (D)

    Förhållningssätt till partners tidigare barn och kostnader

    Jag är gift med en man och har ett barn med honom och ett till på väg i höst. Han har också en 17-årig son sedan tidigare. Vi bor i ett hus som mannen och jag äger 50/50 och delar på alla kostnader för 50/50. Tidigare då vi började träffas var jag mer large och funderade inte så mycket på de extrakostnader som hans son bidrog med, det var dock mest mat eftersom vi tidigare bodde i en lägenhet. Nu när hans son blivit större, äldre och hungrigare vet jag inte om jag tycker att jag fortfarande ska stå för 50% av maten de veckor han är här. Min man menar att jag visste vad jag gav mig in på när vi startade vårt förhållande och därför ska jag fortsätta betala och laga mat 50% när sonen är här. Vad tycker FL? Är detta rättvist? Jag tycker ju redan att jag betalar för något som jag inte helt borde då jag också står för 50% av uppvärmningskostnader etc, samt att det huset som vi köpte behövde ha lite extra plats för att sonen skulle få rum - detta påpekar jag dock inte.

  • Svar på tråden Förhållningssätt till partners tidigare barn och kostnader
  • Anonym (F)

    Du mååååste betala för mina barn annars är du snåååål och du ääälskar mig inte! Jag flyttar diirerrkt (eftersom jag kommer få så mycket mer pengar över som ensamstående).

  • Ess
    Swarls skrev 2020-09-19 23:20:28 följande:

    Hade skiljt mig direkt om min sambo krävde att jag betalar en spänn för hennes barn. 

    På julafton t.ex får min dotter 10 000 (diskret dock, sätter in på hennes konto) och sambons barn får 500 var. Vad dom får av sin mamma och pappa är upp till dom. 


    Detta gjorde jag klart för min sambo redan första gången vi ens diskuterade att flytta ihop, jag sa rakt ut "jag är inte intresserad av att försörja era barn, om du vill bo ihop så måste du vara OK med det"


    +1
  • Anonym (O)

    Hade frågat honom varför han tycker det är rimligt att du går back varje månad på att han har ett tidigare barn samtidigt som har går på + iom flerbarnstillägget. Och att det varit så hela ett förhållande. Låter sjukt orättvist.

    Hade även räknat ihop hur mycket du lagt på mat till hans son under era är ihop och bett honom sätta in det på ett sparkonto/i en fond till ert gemensamma barn. Då kanske han fattar att 500 kr blir rätt mycket på lång sikt. Speciellt med ränta på ränta.

    Tror det kanske är bäst att du förtydligar att det inte handlar om sonen utan om att du inte vill lägga ut så mycket pengar på någon annans barn, som redan har två föräldrar som försörjer, och att du ännu mindre vill känna dig pressad till det pga din mans orationella känslor kring det. Om han koller på det helt rationellt och krasst så kommer han inse hur fel det är. Gissar att han reagerar som han gör i försvar för sonen för han känner av din olust gentemot sonen.

  • Anonym (disa)
    Swarls skrev 2020-09-19 23:20:28 följande:

    Hade skiljt mig direkt om min sambo krävde att jag betalar en spänn för hennes barn. 

    På julafton t.ex får min dotter 10 000 (diskret dock, sätter in på hennes konto) och sambons barn får 500 var. Vad dom får av sin mamma och pappa är upp till dom. 


    Detta gjorde jag klart för min sambo redan första gången vi ens diskuterade att flytta ihop, jag sa rakt ut "jag är inte intresserad av att försörja era barn, om du vill bo ihop så måste du vara OK med det"


    Du hade inte behövt ta beslutet om skilsmässa, jag hade lämnat dig innan du ens hunnit tänka tanken.
    Min sambo har tagit till sig mina barn, inte som sina egna men som en extra tillgång i livet.

    Nu är min äldsta utflugen och har egna barn och dessa små är sambon som en farfar för, och jag är farmor. Den riktiga farfadern är borta sedan länge.

    Min sambo och jag delar 50/50 på alla utgifter som mat, boende, bredband osv. Jag betalar för min och mitt hemmaboende barns mobiler, det är det enda. Allt annat delar vi på.

    En man som inte ställer upp på det vill jag faktiskt inte ens ha.
  • Swarls
    Anonym (disa) skrev 2020-09-20 11:56:13 följande:
    Du hade inte behövt ta beslutet om skilsmässa, jag hade lämnat dig innan du ens hunnit tänka tanken.
    Min sambo har tagit till sig mina barn, inte som sina egna men som en extra tillgång i livet.

    Nu är min äldsta utflugen och har egna barn och dessa små är sambon som en farfar för, och jag är farmor. Den riktiga farfadern är borta sedan länge.

    Min sambo och jag delar 50/50 på alla utgifter som mat, boende, bredband osv. Jag betalar för min och mitt hemmaboende barns mobiler, det är det enda. Allt annat delar vi på.

    En man som inte ställer upp på det vill jag faktiskt inte ens ha.

     


    Som sagt, du hade aldrig haft en chans med dina stenåldersåsikter så du hade inte ens kunnat lämna mig. 

  • Anonym (Lite salt)
    Anotherone skrev 2020-05-07 15:20:55 följande:

    Matkostnader skulle jag aldrig tjafsa om.

    Men det kan bero på att jag 1) inte lever i en bonusfamilj 2) inte delar kostnader på det viset i hushållet. Vi har helt gemensam ekonomi och gör ingen skillnad på vems pengar som går till vad.

    Däremot om bonusbarnet hade en dyr hobby, behövde utrustning och skjuts hit och dit och såna saker så hade det kanske varit en annan femma. Kanske.

    Svårt att säga då jag inte lever så. Jag kan samtidigt hålla med om att du ju visste att din partner hade barn så du har nånstans accepterat det.


    Fast är det så? Om man har sagt okej till en sak en gång så har man för alltid accepterat det och får aldrig ändra sig? Det låter rätt hårt.
  • Anonym (L)

    Självklart ska han betala för sonens mat när han är hos er!

  • Anonym (disa)
    Swarls skrev 2020-09-20 12:22:44 följande:

     


    Som sagt, du hade aldrig haft en chans med dina stenåldersåsikter så du hade inte ens kunnat lämna mig. 


    Stenåldersåsikter?

    Men du, det är ju faktiskt lika bra. Det går inte att blanda olja och vatten.
  • Ess
    Anonym (disa) skrev 2020-09-20 12:52:14 följande:
    Stenåldersåsikter?

    Men du, det är ju faktiskt lika bra. Det går inte att blanda olja och vatten.
    Varför kan du inte försörja dina barn själv ihop med den andra föräldern?
  • Anonym (disa)
    Ess skrev 2020-09-20 13:03:15 följande:
    Varför kan du inte försörja dina barn själv ihop med den andra föräldern?
    För att pappan är avliden.
  • Ess
    Anonym (disa) skrev 2020-09-20 13:09:09 följande:
    För att pappan är avliden.
    Men då måste du ju få underhåll från staten?
    Sen är det ju klart annorlunda situation när den andra föräldern inte finns och du har barnet själv.
  • Anonym (disa)
    Ess skrev 2020-09-20 13:18:12 följande:
    Men då måste du ju få underhåll från staten?
    Sen är det ju klart annorlunda situation när den andra föräldern inte finns och du har barnet själv.
    Nu vill ju min sambo ha det som vi har det, alla är glada och nöjda. Inte minst mina barn som faktiskt båda två har sagt till mig att jag aldrig skulle kunnat hitta en bättre man.

    Ingen kan ersätta pappan men någon kan göra ett förbannat bra jobb åt honom som tyvärr inte fick glädjen att göra det själv.

    Usch, nu blir jag alldeles ledsen... jag saknar ännu pappan trots alla år som gått. Det är också en fin egenskap min sambo har, att han förstår min sorg som nog aldrig helt kommer gå över.


  • Anonym (Tess)

    Jag tycker att om man delat 50/50 hela tiden från att man träffades och inget drastiskt förändrats gällande din eller sambons inkomst så tycker jag inte riktigt det är okej att man efter att fått två barn med honom kräver att detta ska ändras. Tycker att man i så fall måste ta upp en sån sak tidigare i relationen, kanske redan innan man flyttar ihop och skaffar barn tillsammans.

    Jag har också bonusbarn och min sambo har fler barn än mig, vi delar 50/50 på drift och allt som har med huset men han betalar mer på maten än jag. Men då har vi gjort så redan från början när vi träffades och barnen bor på heltid med oss så det blir en betydande kostnad och sambon får underhåll. Skulle det rört sig om bara 1 barn som bor varannan vecka och äter lunch i skolan skulle jag nog inte gjort någon grej av det då ifall matkostnaden är 2000 kr totalt för honom och han bor halva tiden hos er så är det en 500 lapp var för dig och din sambo det rör sig om.

  • elalaroné

    Beror helt vilken relation du har till hans barn... Är ni en bra familj eller splittrad.
    I mitt fall är det självklart att vi betalar hälften för alla barnens driftkostnader, är ju mitt barn med men vi har väldigt god relation. Det bidrar jag mycket med bara med min attityd. Skulle tex. inte neka honom en fint restaurangbesök med de 2 andra gemensamma trots hans nota med går på 200:-. Aldrig.
    Däremot, allt som rör kostander mellan han och exfrun är deras ensak, även där sonens skolresor där de ska splitta. Men det är en annan typ av kostnad.
    Är vi på dyr resa utomlands betalar vi båda.

Svar på tråden Förhållningssätt till partners tidigare barn och kostnader