• Anonym (B643)

    Varför får inte män vara osäkra?

    Kvinnor är ofta osäkra, kan handla om utseendet, rädda att inte duga åt män, att de är tråkiga, osv.

    Här skulle det vara önskvärt om kvinnor kunde svara på varför män inte får vara osäkra?

  • Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?
  • Anonym (sådär)
    Just Precis skrev 2020-09-07 17:10:52 följande:
    Personen jag diskuterade med ifrågasatte vad ?folk tror? så jo det var relevant för vår diskussion.

    Under all kritik - Hahaha!
    Jag tolkade det som att han han ifrågasatte vad man baserar sin tro på än själva tron i sig. Tro och vetenskap är två skilda saker.

    Så du menar att det inte var fel att utgå ifrån att jorden var platt?
  • Anonym (sådär)

    Att säga likställa genus"vetenskap" med vetenskap är som att likställa darwinism med kreationism. Man utgår ifrån en fast övertygelse som man sen försöker bevisa, det saknas verklig objektivitet. Precis som genus"vetenskapare" utgår från att beteende är en social konstruktion så utgår kreationister från att gud skapade universum. Tanken att det inte skulle kunna vara så existerar inte.

  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 17:29:18 följande:

    Att säga likställa genus"vetenskap" med vetenskap är som att likställa darwinism med kreationism. Man utgår ifrån en fast övertygelse som man sen försöker bevisa, det saknas verklig objektivitet. Precis som genus"vetenskapare" utgår från att beteende är en social konstruktion så utgår kreationister från att gud skapade universum. Tanken att det inte skulle kunna vara så existerar inte.


    Jag tror du tänker på evolutionsvetenskap.

    Ungefär som religionsvetenskap som utgår från att det finns religioner och språkvetenskap som utgår från att det finns språk...Inte heller vetenskaper?

    Det finns kön och det finns genus. Vetenskapen kring dem visar inte på om det är det ena eller det andra som gäller utan förhållandet mellan dem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (sådär)
    nihka skrev 2020-09-07 17:45:30 följande:
    Jag tror du tänker på evolutionsvetenskap.

    Ungefär som religionsvetenskap som utgår från att det finns religioner och språkvetenskap som utgår från att det finns språk...Inte heller vetenskaper?

    Det finns kön och det finns genus. Vetenskapen kring dem visar inte på om det är det ena eller det andra som gäller utan förhållandet mellan dem.
    Relgionsvetenskap förhåller sig inte partiskt till ämnet, dessutom är ju att religion eller språk existerar ett faktum och ingen teori. Men att beteende skulle vara en social konstruktion är inte ett faktum utan en teori.  
  • Just Precis

    ]


    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 17:29:18 följande:

    Att säga likställa genus"vetenskap" med vetenskap är som att likställa darwinism med kreationism. Man utgår ifrån en fast övertygelse som man sen försöker bevisa, det saknas verklig objektivitet. Precis som genus"vetenskapare" utgår från att beteende är en social konstruktion så utgår kreationister från att gud skapade universum. Tanken att det inte skulle kunna vara så existerar inte.


    Jag orkar inte repetera mitt inlägg ovan om skillnaden mellan explorativa och deskriptiva studier.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 18:49:43 följande:

    Relgionsvetenskap förhåller sig inte partiskt till ämnet, dessutom är ju att religion eller språk existerar ett faktum och ingen teori. Men att beteende skulle vara en social konstruktion är inte ett faktum utan en teori.  


    Att beteende är en social konstruktion? Vad menar du? Det betyder inget. Att beteende påverkas av sociala sammanhang däremot, tror jag ändå att vi kan fastslå. Alternativet skulle ju vara att vi bara styrdes av biologiska drifter, som någon slags amöba.

    Att genus - alltså förenklat föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt - existerar, är ju lätt illustrerat av skillnader mellan olika kulturer och genom historien.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 17:20:05 följande:

    Jag tolkade det som att han han ifrågasatte vad man baserar sin tro på än själva tron i sig. Tro och vetenskap är två skilda saker.

    Så du menar att det inte var fel att utgå ifrån att jorden var platt?


    Gör dig inte dum. Det var roligt formulerat av dig bara, att det var under all kritik.
    nihka skrev 2020-09-07 17:45:30 följande:

    Jag tror du tänker på evolutionsvetenskap.

    Ungefär som religionsvetenskap som utgår från att det finns religioner och språkvetenskap som utgår från att det finns språk...Inte heller vetenskaper?

    Det finns kön och det finns genus. Vetenskapen kring dem visar inte på om det är det ena eller det andra som gäller utan förhållandet mellan dem.


    Tack för att du orkar!
  • nihka
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-07 18:49:43 följande:
    Relgionsvetenskap förhåller sig inte partiskt till ämnet, dessutom är ju att religion eller språk existerar ett faktum och ingen teori. Men att beteende skulle vara en social konstruktion är inte ett faktum utan en teori.  
    Att religioner existerar är också ett faktum. Man undersöker religionerna, inte huruvida gudar finns och vilken som typ vinner.

    Kön och genus finns också och deras vetenskaper visar på förhållandet dem emellan. Naturligtvis är beteende också en social konstruktion. Annars skulle vi inte bete oss olika i olika sociala sammanhang. Alla är vi en blandning av biologi och yttre påverkan. 

    Föreställningen att män inte får vara svaga bottnar i (van)föreställningen att män måste vara stora och starka och krockar med hur män verkligen är - alltså olika.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Bjoer
    Just Precis skrev 2020-09-07 16:03:51 följande:
    DE FLESTA som intresserar sig för ämnet tror det, jo. Det är en mindre del som hävdar att det är en total social konstruktion. Detta vet jag. Vad menar du med att det inte skulle vara sant?

    Ok, du kritiserar en viss grupp av svenska genusvetare. Det kan man förstås få göra. Man kan också ha åsikter kring ämnets ursprung och problematisera kring det - det är bara bra. Det är dock INTE synonymt med att slängigt döma ut genusvetenskapen som just en vetenskap, vilket andra i tråden gjort, med att enda argument att ?det är flum?. Det ÄR obildat.

    Och don?t get me started on begreppet objektivitet öht. Det var inte så länge sedan all forskning utgick ifrån att jorden var platt, för att nämna ett slitet exempel.Snälla kontra inte med att ?jo det var visst länge sen? för då får jag en stroke.

    Jag menar att de flesta feminister och forskare inom genusvetenskap är likhetsfeminister, en övertygelse som inte stämmer överens med den samlade forskningen på området (dvs, genusvetenskaplig och biologisk forskning). Givetvis anser väldigt få att biologi har noll med saken att göra men förskjutningen mot social konstruktion är långt över verkligheten. Ta följande beskrivande rad från svenska wikipedia om genusvetenskap t.ex.


    "Idéer om könsroller anses existera i all mänsklig erfarenhet och verksamhet och dessa idéer förmodas ligga till grund för hur sociala strukturer formas."

    Håller du med om att den stämmer? Om du gör det, anser du inte att man först ska visa att dessa idéer ligger till grund för hur sociala strukturer formas? Inte bara utgå från det? Det är här som genusvetenskap har ett grundläggande problem, nämligen att den har ett starkt arv från tidigare feministisk kamp och de teorier som utvecklades då, teorier som inom vetenskap snarare skulle kallas hypoteser eftersom de inte har vetenskaplig forskning bakom sig. Notera att jag inte kritiserar feministisk kamp. Den är bra och behövs! Det jag kritiserar är den världsbild som den har skapat och som är den världsbild genusvetenskap baseras på.

    "Platt" en bra modell om det handlar om lokala fenomen. Det är en dålig modell om det handlar om större fenomen. Det är precis den här avgränsningen av "scope" som inte fungerar så bra inom genusvetenskap. 

  • Bjoer
    nihka skrev 2020-09-07 19:25:54 följande:
    Föreställningen att män inte får vara svaga bottnar i (van)föreställningen att män måste vara stora och starka och krockar med hur män verkligen är - alltså olika.
    Gör den? Hur mycket evolutionsbiologi har man studerat när man kom fram till det? 
  • Anonym (sådär)
    nihka skrev 2020-09-07 19:25:54 följande:
    Föreställningen att män inte får vara svaga bottnar i (van)föreställningen att män måste vara stora och starka och krockar med hur män verkligen är - alltså olika.
    Jasså säger du det... då är det förmodligen bara en slump att naturen gjort män kroppar starkare och byggda för att tåla mer fysiska påfrestningar? 

    Tack för att du så tydligt bevisar genus"vetenskapens" uppenbara brister. 
  • Anonym (B643)
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-08 10:03:41 följande:
    Jasså säger du det... då är det förmodligen bara en slump att naturen gjort män kroppar starkare och byggda för att tåla mer fysiska påfrestningar? 

    Tack för att du så tydligt bevisar genus"vetenskapens" uppenbara brister. 
    Kvinnor är mer uthålliga. Räknas det som fysiska påfrestningar? Det tycker jag.
Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?