• Anonym (Mamma)

    Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?

  • Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-21 09:20:52 följande:
    Anonym (B) skrev 2020-11-21 08:30:58 följande:
    Oj, jag förstår vart du vill komma till men nej.
    Jag bor i ett område där de flesta är skötsamma. De områden du nämner är inte det.
    Du verkar bara vara avundsjuk och missunnsam.  Trist att det ska vara så.
    Men jantelagen lyser starkt i dina inlägg.


    Snyggt försök till härskarteknik, tyvärr för dig så är jag inte ny på nätet så du får försöka med någon annan. 


    Att tro att folk är kriminella bara för att de bor på en viss plats är att se ner på dem och sådant gillar inte jag. 


    Så fort någon inte håller med dig så säger du att det är de kör härkskateknik mot dig.
    Du har fel.

    Sedan önskar jag att du slutar dra egna slutsatser om vad som skrivs. Du vänder och vrider och får fram annat än vad som skrivs.

    Som jag sa tidigare, går inte att diskutera vettigt med någon som inte vill.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-19 11:44:30 följande:
    Fast hur många pratar ens om att göra karriär i mindre städer? Jag känner en hel del folk som kommer från diverse olika ställen. Dom landar alla i Sthlm för att dom antingen vill ha ett jobb alternativt att dom verkligen vill satsa karriärmässigt. Av dom jag känner som bor kvar i mindre städer så är det typ en av tjugo kanske som haft några som helst karriärsambitioner. Dom flesta är nöjda med att överhuvudtaget ha ett jobb och så roar dom sig på fritiden istället.
    Beror ju helt på bransh, personligen så får jag ungefär samma lön över hela Sverige. Men vi får mycket bättre livssituation när vi bor utanför Stockholm.

    För mig så skulle jag vara otroligt omotiverad att jobba i Stockholm som konsult och hela tiden byta arbetsplats. För mig så är det minst lika viktigt att även kunna se och ta lärdom från resultatet av mitt slit.
  • Anonym (G)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-21 09:20:52 följande:

    Du skulle inte låta dina barn bo där? De kommer alltså inte få bestämma själva fast de är myndiga och gått ut gymnasiet? Jag uppfostrar min dotter till en självständig individ som kan tänka själv men vi är alla olika. Hur vet du att de vill plugga vidare? De kanske inte alls vill göra det. Jag häpnar över att så många i tråden vet vad deras barn som inte ens går i mellanstadiet kommer vilja när de är 18-20. 

    Jag är uppfostrad med att man ska arbeta för saker själv inte ta av andra och glida in på en räkmacka, på det sättet lär man sig inte ta ansvar själv och inte anstränga sig heller. Man ska inte behöva försörja sina föräldrar som 15- åring enligt lag har föräldrarna försörjningsplikt fram till barnet är 18 år eller har gått ut gymnasiet.

     Det är konstigt att du klagar på klimatet då du själv aktivt bidrag till att göra det till en otrygg plats genom att slåss, använda falsklegg, dricka och leva rövare. Du var en av personerna som gjorde Södertälje sämre. 

    Umgås man i kriminella gäng är det klart att man kommer se mycket kriminalitet men de flesta är inte kriminella. 

    Jag uppfostrar min dotter till att bli en självständig individ som kan tänka själv, jag är övertygad om att hon fattar ett beslut som är bra för henne och jag kommer stötta henne oavsett om det blir Södertälje, Södermalm eller Haparanda. 

    Vad är det som är så fruktansvärt med att någon frågar dem en fråga? Det är bara att säga att man inte röker. Ungdomsgäng finns överallt, i Djursholm också, umgås man inte i de gången finns det ingen som erbjuder droger. 

    Snyggt försök till härskarteknik, tyvärr för dig så är jag inte ny på nätet så du får försöka med någon annan. 

    Att tro att folk är kriminella bara för att de bor på en viss plats är att se ner på dem och sådant gillar inte jag. 


    Din allra största fördom är att de som får en kontantinsats inte anstränger sig och inte tar ansvar, det är rent skitsnack. Den närmaste jag känner har tagit dubbla examen på uni och sparat 200k själva samtidigt. Möjligt genom artbildning gratis hemma, visst.

    De pengar hen fick låna förutom gåvan betalas tillbaka med ränta och femdubbel så hög amorteringstakt.

    Sluta tjabbla om om att de inte är uppfostrade att ta ansvar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-17 11:14:18 följande:

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?


    Våra två barn kommer behöva välja tillsammans vilken stad de vill plugga. vi har gett dom möljighet att välja mellan alternativen Göteborg, Uppsala eller Stockholm.

    När de valt studieort så kommer vi köpa en 3:a med låg avgift innför äldsta ska börja plugga som de ska få dela på. Efter deras studier så kommer lägenheten bli vår svenska persionäsbostad.

    När man bor utanför Stockholm så har man lite mer möjligheter att forma sina barnsframtid.
  • Guapa

    Vi bor också i stockholmsområdet och kommer absolut hjälpa våra barn ekonomiskt med det första boendet. Vi har goda ekonomiska förutsättningar för det. Däremot är det inte säkert att det blir som ett rent bidrag, det kan lika gärna bli så att vi blir delägare i lägenheten. Liknande upplägg hade jag som ung, jag och mitt syskon fick ta över en äldre släktings lägenhet. Vi fick köpa in oss med ett antal % var och blev därmed delägare med både släktingen och våra föräldrar. Första "egna" lägenheten finansierades genom vinsten från försäljning av släktingens lägenhet, ett förskott på arv på 100 000 kr + egna sparpengar (ca 100 000 kr).

  • Guapa
    Anonym (Jag) skrev 2020-11-21 10:26:54 följande:

    Våra två barn kommer behöva välja tillsammans vilken stad de vill plugga. vi har gett dom möljighet att välja mellan alternativen Göteborg, Uppsala eller Stockholm.

    När de valt studieort så kommer vi köpa en 3:a med låg avgift innför äldsta ska börja plugga som de ska få dela på. Efter deras studier så kommer lägenheten bli vår svenska persionäsbostad.

    När man bor utanför Stockholm så har man lite mer möjligheter att forma sina barnsframtid.


    Det känns som en kraftig begränsning av valmöjligheter om de vara får välja mellan göteborg, uppsala och stockholm. Det finns väldigt bra utbildningar på fler studieorter i sverige. Är det inte bara att sälja lägenheten när de är klara med sin utbildning och köpa ny lägenhet i staden ni sen vill bo? Mycket hinner hända på 5 studieår. Ni kanske vill ha en lägenhet i soliga palma istället, vem vet.
  • Anonym (Biobonus)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-21 09:20:52 följande:

    Vad är det som är så fruktansvärt med att någon frågar dem en fråga? Det är bara att säga att man inte röker. Ungdomsgäng finns överallt, i Djursholm också, umgås man inte i de gången finns det ingen som erbjuder droger. 


    Nu förstår jag mer varför du tycker att det bara skulle vara kräset att välja bort dessa områden. Kanske är du naiv, kanske bara oinsatt, men både barn och ungdomar blir faktiskt numer erbjudna droger av främlingar. Att fråga om en cigg är ett sätt att få dig att stanna upp; de är inte ute efter cigg utan efter antingen råna dig eller spöa upp dig. I bästa fall får du gå därifrån barfota utan jacka.
  • Anonym (beror på så mycket....)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-20 22:26:48 följande:

    Att få en studentlägenhet är mycket lättare än ett vanligt förstahandskontrakt. Har dina barn någon diagnos som gör att det är svårt att flytta? Isåfall förstår jag dig helt och hållet annars klarar de flesta både flytt och studier. Sen är det inte säkert att de vill plugga vidare heller.


    Nej, de har ingen diagnos. De går i lågstadiet.

    Varför är det fel enligt dig att jag vill kunna göra det lite lättare för mina barn? Jag har andra förväntningar på mina barn (som tex att plugga vidare efter gymnasiet). Om de inte vill göra det direkt, fine, då får de jobba istället och stå för sin del av kostnaderna hemma så länge de bor hemma och inte bara spendera resten av sin inkomst på festande etc. Bo gratis hemma gäller så länge man pluggar.

    Jag kommer själv från en familj där det inte fanns mycket över och fick inga pengar. Pluggade på annan ort utan hjälp hemifrån. Det är inte säkert att mina barn kommer att vilja ha hjälp hemifrån men jag ska fasen ha möjlighet till det. Att de ska slippa bo i Norsborg/Fittja/Vårby Gård/Rinkeby/Kista etc är för mig en självklaret. Är själv uppvuxen i en hyresrätt i Vårberg, flyttade för 20-ish år sedan, och redan då sa jag "hit kommer jag aldrig flytta igen". Det är otroligttrist eftersom omgivningen där är jättemysig men redan då var jag rädd på kvällarna när jag gick hem och det har inte blivit bättre sen dess. Hur jag vet? Mamma bor fortfarande kvar i samma lägenhet och vantrivs numera.
  • Anonym (JA)

    Vi sparar 1000 kr i fonder till dottern och kommer göra likadant om vi får flera barn. Pengarna är dock nu min och makens och inte till för att barnet ska köpa lägenhet vid typ 19 årsålder utan att barnet har en egen inkomst. Vår tanke är att bidra med lite extra pengar då barnet har sparat undan själv (får gärna bo hemma och spara) och kunna få ett eget lånelöfte med en stabil inkomst.

  • Tom79

     
    Det är, såklart, inget märkligt i att föräldrar spar pengar åt sina barn. Tvärtom - djupt begripligt och i många fall berömvärt.

    Däremot häpnar jag över att så många människor sitter och planerar vad deras barn ska göra en bit fram i framtiden. Jag skulle aldrig drömma om att sitta och ha planer för vad mitt nu ganska lilla barn ska göra om typ 13 år. Det är ju inget jag har med att göra. Vill hon ha hjälp - visst. Men vad hon vill ägna liv och lust åt är hennes ensak. Och självfallet också - var hon vill bo.

    Skulle hon behöva bo hemma längre än till typ 20 får hon såklart det. Men jag hoppas verkligen att hon vill flytta och bo själv, och verkligen försöker göra det. Jag tycker inte det är särskilt sunt med 23-åringar som bor hemma och tjafsar med föräldrarna om att brödet är slut eller att tvättmaskinen är full. Och är de typ 25 och sitter och äter mat med föräldrarna varje kväll är det bara tragiskt.

    Och jag skulle aldrig gå med på att hon tar ett studielån som hon bara lägger på sparkontot. I så fall får hon betala sina omkostnader med det. Allt annat är helt enkelt ett moraliskt felaktigt sätt att använda de pengarna. Bättre då att de går till de som verkligen behöver dem.

    Men bara mitt synsätt. Som tänker att det viktigaste är att utrusta barnet med mod och självförtroende, inte ett tjockt sparkonto. Det är nyttigt för en människa att stå med två tomma händer. Och att lära sig att INTE ringa hem så fort det kniper.

Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?