• Anonym (varför därför)

    En asperger-tjejs bekännelser

    Hej, jag heter Kata och jag har aspergers syndrom/autism1. Jag har också sömnstörningar, viktproblem och återkommande depressioner. Jag bor i egen lägenhet men jag har boendestöd 5 dagar i veckan och jag "jobbar" på en daglig verksamhet.

    Vad önskar ni veta?

  • Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser
  • Anonym (Varför inte)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-07-31 09:17:43 följande:

    Hur känns det att vara onormal? Alltså att veta att ditt liv kommer aldrig bli normalt och att du behöver konstant hjälp i vardagen och alltid vara en belastning på samhället? Aldrig utbilda dig och tjäna egna pengar?


    Vadå aldrig utbilda sig eller tjäna egna pengar? Varför skulle hon inte kunna göra det? Hon är ju inte lågbegåvad? Vad är din ursäkt för din dåliga attityd?
  • Anonym (...)

    Hur fungerar du i en relation? Har du någon pojkvän?

  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:
    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?
    Nej, det måste hon inte alls. Du visar bara att du inte har någon aning. 
  • Anonym (min syster)

    Hej!
    Min syster har aspberger och autism/OCD. Jag/Vi har fått kämpa mkt för hennes rättigheter. 
    Jag undrar några saker hur det ser ut i ditt län, får du åka i personalen arbetsbilar? Tex för att handla mat?.
    Tvingas du att handla i närliggande butik och inget annat ställe?
    Bor du i en egen vanlig lägenhet med boendestöd eller LLS boende?
    Min syster klarar inte av att åka vanlig buss eller taxi och ta sig till ställen själv (Av psykiska skäl), vilket gör henne isolerad, hon skulle kunna klara av att åka med personalen i deras arbetsbil men regionen tillåter inte brukare i deras bil.
    Hon känner även att personalen är stressad, och tiden begränsad. Hur upplever du det?

  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:
    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?
    Och framför allt - om du har LÄST vad hon har skrivit, så framgår det ju också att hon visst förstår hur man gör, men behöver lite stöd att komma igång/ få det gjort. 
  • mammabitch

    Har du funderat på att försöka få praktik på ett bibliotek? Det borde vara en bra arbetsplats för en person med asperger om intresset finns,

    Biomedicinska analytiker t.ex. är ett annat exempel på ett yrke som kräver noggrannhet, tålamod men inte så mycket social interaktion eller stress.

  • Anonym (K)
    AndreaBD skrev 2021-07-31 10:39:50 följande:

    Och framför allt - om du har LÄST vad hon har skrivit, så framgår det ju också att hon visst förstår hur man gör, men behöver lite stöd att komma igång/ få det gjort. 


    Men isåfall hade det bara avarit att skärpa sig och göra det.
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:
    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?

    Visst kan man se det som en störning i utvecklingen, men man brukar inte använda ordet utvecklingsstörning i det sammanhanget, lika lite som man använder det om personer vars hörsel eller armar och ben inte utvecklats normalt.
  • Anonym (Varför inte)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:

    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?


    Nej så är det inte. Hon och övriga med samma diagnos är inte begåvningssvaga. Läs på så slipper du trampa i klaveret igen. Det är lätt att tolka det som ....mindre begåvat att uttala sig som du nyss gjorde.
  • Anonym (Q)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:45:05 följande:
    Men isåfall hade det bara avarit att skärpa sig och göra det.
    Hur står det till med din förståelse av hur NPF fungerar? Det är ett vitt span från heltidsarbetande med anpassningar till personer som inte räknas arbetsföra alls (ofta efter att ha bränt ut sig x antal ggr)
Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser