• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (M)

    Ni som Bor i Stockholm och däromkring. Har ni koll vart man ska boka KUB. Vet ni hur det ser ut med tider osv. Här i Nyköping är det svårt att få en tid till tidigt ultraljud och de erbjuder heller inte KUB. Fick tid till tidigt ultraljud vecka 14+4 men tycker inte det känns så tidigt..

  • CellieHanna

    Hej!
    Hur gör ni som jobbar heltid (och måste befinna er varje dag på arbetsplatsen) om ni har symtom? Jag är snart i vecka 7 och har börjat må riktigt illa. Får redan knapra lergigan både morgon och kväll men känner mig ändå ständigt bakis. Idag har jag legat på soffan exakt hela dagen och mått skit. 
    Känns jättejobbigt detta och hur man överhuvud taget ska reda ut jobbet... sitta i möten med massor av andra, hålla i möten och vara alert på jobbet känna ju sådär just nu. Är inte så att jag berättar det för någon på jobbet heller då det fortfarande är väldigt tidigt. 
    Att börja kuta ut från olika sammanhang för att man mår dåligt eller behöver spy kommer ju vara sjukt uppenbart. 

    Är det många av er som börjat få illamående? Era bästa tips, tack!! :) (har svårt att få i mig mat så det är inget alternativ just nu.. får i mig lite frukost, lunch och kvällsmat men ingenting där i mellan). 

  • Kiwikiwi
    Anonym (M) skrev 2021-09-12 15:32:01 följande:

    Ni som Bor i Stockholm och däromkring. Har ni koll vart man ska boka KUB. Vet ni hur det ser ut med tider osv. Här i Nyköping är det svårt att få en tid till tidigt ultraljud och de erbjuder heller inte KUB. Fick tid till tidigt ultraljud vecka 14+4 men tycker inte det känns så tidigt..


    Jag hoppas få en KUB tid via min barnmorskemottagning men annars har jag sett att de finns på Liljeholmens Ultraljudsklinik (tror de heter så). Jag googlade runt mycket förut men många tider är uppbokade :(
  • Millvi

    Hej.

    Plussade idag, är chockad , oförberedd och reagerade med att gråta länge, vet inte om det är av lycka eller ångest ens.

    Vi har två barn sen innan, födda 17 och 18.

    Vi har inte vetat om vi vill ha fler barn eller är nöjda så vi har inte försökt och har även skyddat oss men den här lille parveln överlistade oss...

  • Anonym (Bebis2)

    Vad jag förstått får man inte KUB i Stockholm längre om man under 35? Vid förra graviditeten gjorde jag ett tidigt ultraljud, men tackade nej till KUB.

    Liljeholmen som någon skrev verkar ha lite väntetider. Fick tips om Crocus ultraljudsklinik, verkar ha kortare väntetid.

  • Anonym (D)

    På förra sidan skrev någon om Svea mottagning i Södertälje för tidigt ultraljud.

  • Sofia9640
    Nojjig skrev 2021-09-12 12:26:49 följande:

    Så otroligt tufft det måste varit att gå igenom! Jag fick missed abortion i v.12 det hade dött v.5. Hoppas på denna gången, att det är vår tur. Fick du tidigt ultraljud pga oron? Jag har bokat privat om jag inte får från mvc. Mitt missfall var ju inte lika sent. Men precis på dagen när man firade att 12 veckor av spyor gått och man trodde man kunde andas ut.. långfredagen av alla dagar.


    Jag beklagar det som du gått igenom! Det är verkligen tufft och hemskt.

    Min gynekolog på akuten vid missfallet var snäll och sa att nästa gång du blir gravid så får ni komma hit och göra ett tidigt ultraljud om vi ville. Så när jag kontakta dom nu och berätta detta var det inga problem att boka en tid. Dom känner väl att både dom och jag själv vill ha extra koll den här gången :)
  • Lindamarie

    Jag gjorde VUL i vecka 7 när jag var gravid förra gången. Gjorde de på en vanlig gynekologklinik. Sa som det var att jag ville se om det var nåt som levde samt kolla att det bara var en. Har tvillingar i både min och makens familjer.

  • Crazzy
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-12 17:12:28 följande:

    Vad jag förstått får man inte KUB i Stockholm längre om man under 35? Vid förra graviditeten gjorde jag ett tidigt ultraljud, men tackade nej till KUB.

    Liljeholmen som någon skrev verkar ha lite väntetider. Fick tips om Crocus ultraljudsklinik, verkar ha kortare väntetid.


    Jag bor i Stockholms län, så det kanske stämmer för Stockholms stad, men min barnmorska sa inget om att KUB inte längre var ett alternativ för mig som är 28 år .
    Lindamarie skrev 2021-09-12 20:56:13 följande:

    Jag gjorde VUL i vecka 7 när jag var gravid förra gången. Gjorde de på en vanlig gynekologklinik. Sa som det var att jag ville se om det var nåt som levde samt kolla att det bara var en. Har tvillingar i både min och makens familjer.


    Exakt samma anledningar som jag har, vill kolla att det finns något med ett hjärtslag, och eftersom vi redan har tvillingar så vill jag säkerställa att det bara är en den här gången! Har bokat in ett VUL till 7+ den här gången, har du bokat in ngt nu?
  • Nojjig
    Sofia9640 skrev 2021-09-12 18:23:15 följande:

    Jag beklagar det som du gått igenom! Det är verkligen tufft och hemskt.

    Min gynekolog på akuten vid missfallet var snäll och sa att nästa gång du blir gravid så får ni komma hit och göra ett tidigt ultraljud om vi ville. Så när jag kontakta dom nu och berätta detta var det inga problem att boka en tid. Dom känner väl att både dom och jag själv vill ha extra koll den här gången :)


    Skönt! För oro är ju inte heller nyttigt. Jag oroar mig hela tiden, min sambo blir galen på mig. Men jag kan inte glädja mig, jag känner mig helt säker på att samma sak kommer hända igen. Sen blir jag orolig för att jag oroar mig = inte bra för kroppen med stresshormoner. Ja du fattar det blir en ond cirkel. Jag ska på inskrivning idag på mvc, ska ta upp detta och se vad de säger. Jag har bokat ett privat ultraljud i v. 8+0 som backup men slipper gärna den kostnaden med min nuvarande ekonomi.
Svar på tråden BF maj 2022