• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    sapa skrev 2021-09-22 11:24:43 följande:

    Hej, 

    Vad kul att få vara med i den här gruppen! För mig är det första gången jag är gravid och jag är nu i vecka 6 (5+2)

    I vecka 4-5 kände jag av många symptomer som illamående, ont i brösten, trötthet, men nu känner jag ingenting. Jag blir såklart supernojjig att det skulle vara något som inte är rätt. Vid ett ev missfall, märks alltid det med en blödning? Jag har inte haft några blödningar hittills, men det lugnar mig såklart inte 


    Vill inte skrämma dig men informera om att det finns mf = missfall och det finns ma = missed abortion. Vid det första så stöter kroppen själv ut graviditeten medan vid ma så är det kvar i kroppen i ibland 1 vecka och ibland i flera utan att kunna göra sig av med den avstannade graviditeten själv. I de lägena behöver man medicinsk hjälp.

    Med det sagt så är det helt normalt att symptom kommer och går under graviditet. Lycka till och Grattis till plusset! <3
  • Hejsan91hejsan
    sapa skrev 2021-09-22 11:24:43 följande:

    Hej, 

    Vad kul att få vara med i den här gruppen! För mig är det första gången jag är gravid och jag är nu i vecka 6 (5+2)

    I vecka 4-5 kände jag av många symptomer som illamående, ont i brösten, trötthet, men nu känner jag ingenting. Jag blir såklart supernojjig att det skulle vara något som inte är rätt. Vid ett ev missfall, märks alltid det med en blödning? Jag har inte haft några blödningar hittills, men det lugnar mig såklart inte 


    Jag hade ma (missed abortion) vintras i min första graviditet. Kroppen märkte ingenting och kom som en chock på första ultraljudet i v.12 när det konstaterade att fostret dött 4 v tidigare utan att kroppen reagerat. Alla mina gravidsymptom fanns kvar och fick medicin som stötte ut fostret ;( . Hoppas på bättre lycka denna gång.
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-09-22 12:58:11 följande:

    Illamåendet slog till plötsligt idag, v. 6+6, känner mig bakis och på gränsen till att behöva spy sedan jag vaknade imorse. Som tur är jobbar jag hemifrån just idag, men börjar redan fundera på hur jag ska klara av vardagen om jag kommer fortsätta må såhär.. för er andra som är oroliga för att ni inte känner så starka symtom så kanske de kommer plötsligt en dag som de nu gjorde för mig. För ett par veckor sedan önskade jag mig illamåendet och redan dag ett känner jag mig helt slut och deppig av det :D


    Åh jag förstår, jag är ju prick två veckor efter dig (4+6 idag, går in i 5+0 imorgon och då V.6), så det är väl bara att avvakta och se! Kämpa på! förstår att det är jobbigt, vi ska också börja jobba mer på kontoret snart, känns lite halvjobbigt om man kommer må så illa! Men just nu är det de ändå jag önskar.. är fortfarande så orolig för att fostret inte lever där inne! :(
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-22 14:44:38 följande:

    Åh jag förstår, jag är ju prick två veckor efter dig (4+6 idag, går in i 5+0 imorgon och då V.6), så det är väl bara att avvakta och se! Kämpa på! förstår att det är jobbigt, vi ska också börja jobba mer på kontoret snart, känns lite halvjobbigt om man kommer må så illa! Men just nu är det de ändå jag önskar.. är fortfarande så orolig för att fostret inte lever där inne! :(


    Hade du lyckats boka in ett tidigt ultraljud? Tror att det kan lugna dig lite, då har man också ett datum lite närmre i tiden som känns mer "rimligt att ta på" än till eventuella kub som känns avlägset när de görs i v.12/14 = många veckor kvar för oss båda.
  • Kiwikiwi
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-22 13:54:16 följande:

    Jag är glad så länge jag inte har så mycket symtom, haha! Kommer inte ihåg varken när illamåendet började sist eller hur jag ens klarade av att jobba.. Har funderat på ska band mot illamående, men vet inte om det bara är placebo, haha. Tänkte väl ladda upp med Postafen att ha hemma också om/när det slår till.


    Nej jag förstår inte hur man klarar av att jobba heltid från sin arbetsplats när man mår så illa, hemifrån funkar hittills okej och under lunchen så la jag mig och vilade vilket hjälpte litegrann. Märker att de hjälper att äta lite men ofta, precis som jag läst om. Hoppas du slipper illamåendet :)
  • sapa
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-22 14:28:54 följande:
    Vill inte skrämma dig men informera om att det finns mf = missfall och det finns ma = missed abortion. Vid det första så stöter kroppen själv ut graviditeten medan vid ma så är det kvar i kroppen i ibland 1 vecka och ibland i flera utan att kunna göra sig av med den avstannade graviditeten själv. I de lägena behöver man medicinsk hjälp.

    Med det sagt så är det helt normalt att symptom kommer och går under graviditet. Lycka till och Grattis till plusset! <3
    Tack för upplysningen! Jag försöker att inte ha några förväntningar och inte läsa så mycket, men det är lättare sagt än gjort! Förhoppningsvis blir allt bra tillslut, och vem trodde att en skulle sitta och vilja må illa? Haha. 

    Tack och desamma! <3
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-09-22 15:02:17 följande:
    Hade du lyckats boka in ett tidigt ultraljud? Tror att det kan lugna dig lite, då har man också ett datum lite närmre i tiden som känns mer "rimligt att ta på" än till eventuella kub som känns avlägset när de görs i v.12/14 = många veckor kvar för oss båda.
    Har inte gjort det ännu, jag ska prata med Barnmorskan på torsdag nästa vecka först och se lite om man skulle kunna boka in det via dem, och trycka på min oro och avsaknad av symtom. Om hon säger att det inte känns rimligt kommer jag förmodligen att boka in det privat via en klinik jag hittat i Malmö för 900 kr. Det fanns många lediga tider när jag kikade och tänker då att jag bokar in det i 8+ något. Men håller med dig, det hade varit väldigt skönt att kunna göra ett tidigt ultraljud :). Måste verkligen lugna ner mig, blir lite galen av att tänka så mycket.
  • Rewner

    Hej! Ny medlem här efter att ha läst i tråden några veckor. Jag väntar mitt och sambons första barn med BF 14 maj enligt senaste mensen. Tror dock att jag blev gravid lite tidigare än vad det indikerar eftersom jag hade en blödning 22 augusti som jag så här i efterhand tolkar som en nidblödning så då borde jag ju haft ägglossning lite tidigare än så. Har inte haft direkt koll på ägglossning mer än vad som beräknats utifrån min hyffsat regelbundna mens. Vi får väl se vad som sägs efter ultraljudet i vecka 12. 

    Har mest känt av trötthet så här långt och känner väl i allmänhet lite som en "bluff". Att jag liksom inte är gravid på riktigt utan att det bara är hittepå. Får hoppas att den stannar och att det kommer kännas verkligare efterhand. 

    Det känns iaf väldigt spännande detta och det är ju en helt ny resa som vi ger oss ut på nu. Intressant att få följa er som är i samma stadie så att säga.

  • Kiwikiwi
    Rewner skrev 2021-09-22 15:39:36 följande:

    Hej! Ny medlem här efter att ha läst i tråden några veckor. Jag väntar mitt och sambons första barn med BF 14 maj enligt senaste mensen. Tror dock att jag blev gravid lite tidigare än vad det indikerar eftersom jag hade en blödning 22 augusti som jag så här i efterhand tolkar som en nidblödning så då borde jag ju haft ägglossning lite tidigare än så. Har inte haft direkt koll på ägglossning mer än vad som beräknats utifrån min hyffsat regelbundna mens. Vi får väl se vad som sägs efter ultraljudet i vecka 12. 

    Har mest känt av trötthet så här långt och känner väl i allmänhet lite som en "bluff". Att jag liksom inte är gravid på riktigt utan att det bara är hittepå. Får hoppas att den stannar och att det kommer kännas verkligare efterhand. 

    Det känns iaf väldigt spännande detta och det är ju en helt ny resa som vi ger oss ut på nu. Intressant att få följa er som är i samma stadie så att säga.


    Grattis! :) håller med om att de känns som en bluff, vi valde att berätta för ett par familjemedlemmar nu i helgen och ett tag hade jag lite panik av att de verkligen kändes som att vi ljög och hittade på på graviditeten haha.

    Jag hoppas också att känslan blir annorlunda efter v. 12 och jag hoppas verkligen så mycket för allas skull att vi alla ska få uppleva en fullbordad graviditet <3
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-22 15:29:07 följande:

    Har inte gjort det ännu, jag ska prata med Barnmorskan på torsdag nästa vecka först och se lite om man skulle kunna boka in det via dem, och trycka på min oro och avsaknad av symtom. Om hon säger att det inte känns rimligt kommer jag förmodligen att boka in det privat via en klinik jag hittat i Malmö för 900 kr. Det fanns många lediga tider när jag kikade och tänker då att jag bokar in det i 8+ något. Men håller med dig, det hade varit väldigt skönt att kunna göra ett tidigt ultraljud :). Måste verkligen lugna ner mig, blir lite galen av att tänka så mycket.


    Ja men juste, de har jag ju sett att du skrivit. Eftersom du har samtalet så snart så är de ju jättebra att kunna ta upp den oron :) Förstår dig, jag har blivit lite lugnare med tiden faktiskt (även om jag bara vetat om graviditeten i typ 3/4 veckor haha) hoppas de blir detsamma för dig!
Svar på tråden BF maj 2022