• Torngatan4

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Anonym (Jenni)

    Hej, vad skönt att fler går i samma tankar.
    Jag upplever också att betygen är rent lotteri vem som får vad, absolut inte utifrån elevens faktiska kunskaper. Det är orättvist och det har jag fått acceptera för det går inte att påverka.
    Min son går i sjuan. Han har t ex alltid varit duktig i hemkunskap innan, duktig hemma också. Haft C i 6:an, nu fick han E? Fast han är jätteduktig sa läraren och är aktiv och gör allt bra. Hans kompis har gjort samma insats och fick C. Sonen berättade att han missat ett pyttelitet potatisskal i slasken som läraren blivit jättesur över, hände tjejerna också men då sa hon inget utan städade bara upp åt dem!! Ja så det var väl därför betyget sänktes.
    På nationella provet i 6an hade han A, och läraren sa om han lämna in allt till terminens slut skulle han få A i betyg, fick han inte trots att han gjorde allt rätt, fick C. 
    I sjuan blev allt mycket sämre, allt gick nästan ner till E, så kontaktade lärarna och rektorn, fick en rimlig förklaring  att det är väldigt vanligt då de går efter nians kunskapskrav. Men att det inte betyder att han blivit sämre alls. Svårt att tolka betygen.
    Hur som ofattbart dålig kommunikation, jag har frågat läraren vad sonen kan göra för att bli bättre  hur han kan utvecklas, inget svar!!
    Ger upp! Tror inte lärarna ser alla elever och att de bara ger ett random betyg.  
    Dessutom har jag en äldre son som haft det svårt i skolan han fick ändå E i allt, och nu med hans yngre bror som faktiskt är duktig i det mesta, ingen stjärna i allt men ändå allmänbildad eller vad man ska säga för hans ålder, lätt att lära sig och förstå, nästan alla rätt på proven, iaf bra resultat. Om han också får E så säger E eller något annat betyg ingenting. 

  • Anonym (Jenni)

    Och i matte håller läraren föreläsningar hela lektionerna och eleverna får inte jobba själva alls, hur ska då läraren kunna bedöma dem och ge rätt betyg?! Sonen fick nöja sig med ett E antagligen föratt han bara orkat sitta och lyssna på henne!

  • Torngatan4

    Ja, dårlig kommunikation.

    Antar att er skola inte heller har bedömnings kriterier och bedömnings resultat visuellt. Verkar som en hel del skolor har det, är då enkelt för föräldrarna att gå in och se vad som behöver förbättras samt vilka kunskapsnivåer sina barn har uppnått.

  • Anonym (Jenni)
    Torngatan4 skrev 2022-01-20 12:07:31 följande:

    Ja, dårlig kommunikation.

    Antar att er skola inte heller har bedömnings kriterier och bedömnings resultat visuellt. Verkar som en hel del skolor har det, är då enkelt för föräldrarna att gå in och se vad som behöver förbättras samt vilka kunskapsnivåer sina barn har uppnått.


    Aha okej, nej verkar inte som att de har det. Borde alla skolor ha!
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-01-20 10:28:22 följande:

    Jag har som sagt begärt möte med läraren, men inte fått till det ännu.

    Rektorn svarade att de inte tillämpar betygskriterier och bedömningar.
    "Vi arbetar inte med matriser och jag är väl medveten om att det görs på många skolor. Ny forskning de senaste åren visar att detta inte är ett så bra sätt att kommunicera kunskaper, finns att läsa om på flera ställen. Vi arbetar med formativ bedömning där vi pratar med barnen, visar exempel eller skriver kommentarer. Detta skulle jag kunna skriva och motivera för mer men det är upp till varje skola hur vi väljer att kommunicera runt måluppfyllelse. Jag har full förståelse för att man som förälder ser det som ett bra sätt att se vad mitt barn kan men det utvecklar inte eleven på det sättet man kan tro, det kan till och med segmentera elevens uppfattning om sin förmåga".

    Enligt min son har det inte varit mycket muntligt i Engelskan denna termin. Han har haft hem boken och vi har gått igenom och han förstår och kan allting. Andrea BD, vad tycker du att jag ska fråga om på mötet med läraren?


    Betygskriterier finns inte längre, det finns kunskapskrav istället. Och de måste de gå efter när de sätter betyg. Däremot måste de inte göra matriser. Det gör jag inte heller och jag håller med rektorn där att det har nackdelar.  Det kan bli lite för detaljfixerat så att man inte ser helheten. Bedömningar kan syfta på allt möjligt. Jag är inte riktigt säker vad du tänker på där heller. 

    "Formativ bedömning" är minst sagt svårt att förklara. Men det är det senaste som skolorna försöker sträva efter:

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/formativ-bedomning-starker-larandet

    Vad du ska fråga....Jag skulle fråga om det skulle vara möjligt att läraren säger till din son "nu kan du visa lite vad du kan muntligt", så att han fattar när han ska ta det på allvar. Det är ganska typiskt, det som din son säger, för elever som inte har riktigt koll eller som är lite passiva. Och uppmana sonen att ta det på allvar då också och visa vad han kan. Sedan betvivlar jag detta verkligen! Hur kan det inte ha varit mycket muntligt på en hel termin? Han har väl inte tagit det på allvar om han bara gjort lite övningar med någon annan elev. Men även där kan ju läraren gå runt och lyssna. Det är INTE bara redovisningar.

    Eller kan hon faktiskt ge honom tillfälle att visa vid något tillfälle bara för henne, om hon inte har tillräckligt muntligt på honom. Hon skulle också kunna informera er någon gång under terminen hur det ser ut. Och absolut på nästa utvecklingssamtalet, att hon kan tala om då hur det ser ut? Du får själv avgöra vilket som passar bäst, allt är kanske för mycket. 

  • Torngatan4

    Tack AndreaBD,

    Ska läsa lite om formativ bedömning.

    Ok, de har tagit bort något som hette betygskriterier,
    Kunskapskraven har jag läst på skolverket sida.
    Det jag menar med bedömningskriterier är matriserna.
    Jag är inte pedagog, tycker att som det är nu blir det inte alls detaljerat.
    Upp till en 12 åring att ta till sig av återkopplingen. Min son har inget utbyte av detta(han blandade ihop återkopplingen mellan Biologi och Engelska).
    Men som du skriver kan det bli för detaljerat också.
    Ska genomföra möte med läraren nästa vecka. Ska fråga om läsning, skriva, tala och förstå. Var han ligger kunskaps mässigt. Ska också nämna det du skrev. Förra veckan tog han hem Engelska boken och vi gick igenom who and which(var olika meningar där han skulle fylla in). Det var kanske 12 meningar och han gjorde det utan att tveka på någon. Läste också en text om Apollo 13 där han svarade på frågor sant eller falskt, gick hur bra som helst.

    Det jag menade med ett muntligt var denne termin.

  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2022-01-20 14:22:56 följande:

    Tack AndreaBD,

    Ska läsa lite om formativ bedömning.

    Ok, de har tagit bort något som hette betygskriterier,
    Kunskapskraven har jag läst på skolverket sida.
    Det jag menar med bedömningskriterier är matriserna.
    Jag är inte pedagog, tycker att som det är nu blir det inte alls detaljerat.
    Upp till en 12 åring att ta till sig av återkopplingen. Min son har inget utbyte av detta(han blandade ihop återkopplingen mellan Biologi och Engelska).
    Men som du skriver kan det bli för detaljerat också.
    Ska genomföra möte med läraren nästa vecka. Ska fråga om läsning, skriva, tala och förstå. Var han ligger kunskaps mässigt. Ska också nämna det du skrev. Förra veckan tog han hem Engelska boken och vi gick igenom who and which(var olika meningar där han skulle fylla in). Det var kanske 12 meningar och han gjorde det utan att tveka på någon. Läste också en text om Apollo 13 där han svarade på frågor sant eller falskt, gick hur bra som helst.

    Det jag menade med ett muntligt var denne termin.


    Det kan du göra, men det är ganska flummigt. 

    Det är kunskapskraven som gäller. Och läroplanen som helhet förstås. Men kunskapskraven är det viktigaste.

    En matris är ju bara att man gör om kunskapskraven lite grann enligt området som man just jobbar med. Och det blir i många fall bara löjligt. Dessutom skulle det innebära att man i förväg måste bestämma exakt vad som ingår. Och det blir ganska tråkigt. Man vill kunna ta in något mer, t.ex. om eleverna själva visar intresse av något. 

    Ja? Jag menade också terminen. Hur många tillfällen kan det finnas under en termin att höra en elev prata? Ungefär varannan lektion? Det är nog din son som missförstår vad läraren bedömer om han tror att det inte varit många tillfällen. Visserligen går inte alla lärare runt med anteckningsbok och skriver upp varje gång eleven gör en muntlig övning. Men efter flera såna har man definitivt hört alla elever, även om de jobbar två och två eller i liten grupp. Det behövs inte en officiell redovisning för det. Men frågar gärna läraren vad som ingår i hennes bedömning av det muntliga. Eller menar du DEN HÄR terminen? Den har ju bara börjat förstås. 
  • Anonym (Wow...)
    Torngatan4 skrev 2021-12-29 20:45:23 följande:
    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).


    Nu har jag inte läst tråden, men jag måste bara fråga om detta verkligen är ordagranna citat? Är läraren lärare enbart i engelska, eller även i svenska (för din son eller andra elever)? Om hon är lärare även i svenska skulle jag bli seriöst mörkrädd - och definitivt inte ha något som helst förtroende för henne...

    Jag hoppas du fått bra tips och hjälp i tråden!
  • Anonym (Betygskriterier)

    Hej TS, ser ut att du fått bra svar från väl insatta personer. En liten tanke som flöt upp när vi diskuterade lite i mitt kompisgäng - vi har alla ungdomar i ungefär samma ålder och med minst sagt varierande betyg. Är du son bra på att ta initiativ? Ta tag i och styra upp en gruppuppgift till exempel? Är han bra på att bryta ner komplexa uppgifter i mindre delar och på så sätt så att säga för egen maskin självständigt tugga sig framåt med till exempel större inlämningsuppgifter? Det här var några saker vi såg hos vissa av våra barn som verkar höja betygen. Visserligen bara en notering av några vanliga dödliga föräldrar sett utifrån våra barn men kanske något att fundera över?

  • Anonym (blå)

    Fick också sämre betyg för att jag inte pratade så mycket.. De sa samma sak. Det är synd att man blir bedömd för hur man är som person och inte efter kunskap. Skolan borde vara mer individanpassad.

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6