• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tredje tråden! I vilken vi börjar föda barn....

Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 08:21:30:
    Och här är nya listtråden också!
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 16:07:08:
    Rätta länken till listtråden:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3
  • Frill

Åh Swenglish, äntligen! Jag har tänkt på dig hela dagen, visste ju att mitt beräknade BF var ditt "sista datum". Lycka till! (i tanken, eftersom du knappast läser det här innan )

Och Karin, lycka till till dig med!

Nu har jag lagt upp bilder på Adam. Alla blev i liggande format av nån anledning, men ni får stå ut med att vrida på huvet

Vivs, handdukstipset hade jag velat ha! Har fortfarande lite ont i svanskotan och blir trött i ryggen när jag går långt (månne foglossningen fortfarande spökar?) men annars mår jag prima. Vi är dock inte så livade som ni. Har varit på vår första barnvagnspromenad idag - till apoteket och ica och tillbaks Ett lagom äventyr. Vi planerade att gå ut vid tolv, och kom iväg halv tre.

• Zul

Hellur: vi får hoppas att det inte är virus utan bebis som förbereder sig!

Vivs: bra tips som jag girigt slickar i mig!

Har haft en lång dag, halvdag i skolan och sen lunch i Kista med gammal kollega (jobbade där förr). Sen hem en stund innan BM halv 5. Hade bra värden o så, men helst hade jag haft en bebis... Fick tid för överburenhets-UL på tis (mama mia). Efteråt var vi tvungna att köpa bakelser på Tössebageriet, fy vad dyrt men gu va gott.

Har ni varit duktiga på att göra knipövningar förresten?

• Zul

Gud så söt Frill! Han är ju jättefin fast han är helt färsk! Trodde de skulle vara skrynkligare...

• Sole

Frill

supersöt kille - väl värt att vända på huvudet för!

ALLA bebisar i våran tråd har varit supersöta, vi pratade faktiskt om det igår att många inte tycker nyfödda är så söta men det gör jag iallafall!

1 1/2 vecka kvar för mig, emn bebis är välkommen ut närsomhelst!

Zul
    när var det du skulle ha? (orkar inte gå in och kolla på listtråden)

Tänkter på Karin och swe nu, här lagar jag mat och de kanske ligger och krystar just nu!!??
    Helt sjukt!

• Pippil8

Frill - vilken sötis, helt ljuvlig Fötterna är underbara! Jag tycker ni verkar vara ute snabbt ni oxå, trodde inte man orkade ta sig utanför dörren första månaden typ

Zul - vad cool du är som går på föreläsningar fortfarande! Knipövningar - ska man göra det innan förlossningen? Eller både innan och efter?

Har spanat in mina tulpan och påskliljeplanteringar idag och minsann - det börjar sticka upp lite grönt där - underbart! Vi beställer sånt här väder till våra första barnvagnspromenader va?!

• Frill

Zul, visst är han I ärlighetens namn hade han ett riktigt cone head när han kom ut, men det gick tillbaka jättesnabbt.

Kan peppa er med att jag klarade mig på lustgas och andning(och dusch, TENS & värmedyna) genom hela förlossningen och att inte heller jag behövde sys ett enda stygn. Hade en barnmorskestudent med som var suverän på att hålla emot. Tydligen hade barnmorskan sagt åt henne att "nu får du faktiskt släppa ut den"
    Däremot måste jag ärligt säga att det var sjukt mycket jobbigare än jag hade föreställt mig. Så var beredda på att det blir tufft.

Vattnet gick 6 på morgonen, när vi kom in vid 10.30 hade jag haft allt starkare sammandragningar och efter CTG drog värkarna igång. Jag bad att få duscha och sen vägrade jag lämna badkaret på ett par timmar. Det var det absolut bästa under hela tiden.
    När jag kom upp övergick jag till TENS, blev undersökt och var öppen... 2-3 cm! Med stram kant! Ingenting alltså, jag som trott att jag har gått omkring och varit öppen i flera veckor.
    Adams hjärtljud gick ner så de satte en skalpelektrod, och då togs TENSen ifrån mig. Därifrån klamrade jag mig fast vid lustgasen så att jag haft skavsår på näsan och kinderna i flera dar...
    Många timmar senare drog krystvärkarna igång. Vi höll på i 1,5 timme och fick lite värkstimulerande dropp innan han var ute. Men det var det värt som sagt, eftersom jag inte behövde sys alls.

Första dagen efter ville jag helst inte alls tänka på förlossningar och tyckte det var jobbigt att veta att folk födde barn i rummen intill. Men bara nån dag senare satt jag och fnissade åt tanken på hur min kaskadkräkning måste ha sett ut. Och nu vet jag ju dessutom vad jag inte visste innan, nämligen hur enormt förälskad man kan bli i en liten bebis.

• Frill

Pippil8, skönt att höra. Känner mig som värsta mesen ibland. Känns som andra åker hem direkt, fixar en hemkomsfest första kvällen och hälsar på på jobbet tre dagar senare, för att fixa lite grejer... Själv hasade jag mig fram i BB-korridorerna i flera dagar och fick vila på en bänk för att orka gå hem från ica igen

• Frill

Nu är det matdags vilken sekund som helst så bäst att lämna datorn. Hoppas vi får höra bäbisrapporter i morgon!

• Pippil8

Vad spännande det är att läsa förlossningsberättelser! Man bara suger i sig allt och försöker föreställa sig hur det ska bli. Och ändå har man väl ingen aning

Fixa hemkomstfest första kvällen -hehe, det kommer nog inte jag göra i alla fall

• Zul

Frill: Intressant att läsa!! Både upplyftande och skrämmande...
    Det låter precis som jag hört att det är efteråt, man ska nog ta det grymt lugnt i början, bara bra. Tänk vad kroppen gått igenom!

pippil8: Knipövningar, det är väl främst efter förlossningen man ska komma igång med det direkt (på Sös förlossningssidor finns hur man ska göra), men hörde nånstans att man kan göra det innan oxå, men det kan jag inte påstå att jag gjort. Hörde det lite sent...

Sole: jag har BF imorgon... Men det lär vara lugnt!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3