• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • Ingefaera

Jeli81: Grattis tjejen! Härligt!

• Ingefaera

Fru Wadell: När jag gick på Atkins för ett par år seda kunde min dag se ut så här;

Frukost: Två stekta ägg och bacon

Lunch: Halv grillad kyckling med rucola och en halv avocado (ibland en hel)

Middag: Hemmagjorda färsbiffar med sparris, broccoli och beasås (ibland även smält ost på biffarna)

Till mellanmål åt jag nötter, bär eller oliver.

Så grabben kan njuuuuta! Det är det som Gi och Atkins går ut på, du ska kunna må bra på samma gång som du blir sundare. Hör av dig om du vill ha lite recepttips.

• weroniqqa

"ingefaera"

Såg att du kunde tipsa om recept...;)

Har du ngr till mig? har så dålig fantasi, äter typ samma frukost hela tiden...

• Fru Wadell

Ingefera: ja, mera tips!! Här är det helt stiltje! Väger du maten oxå? Mna måste väl det va? Högst antal gram osv??

• tulas

Hej!
    De här atkins barerna som finns, är det nån som har koll på om det är nåt man får äta under första fasen?

• Ingefaera

Fru Wadell: Har aldrig vägt min mat. Man måste få äta tills man blir mätt, annars kommer man bara att bli på dåligt humör eller få sug på annat. Har aldrig hört talas om att man skulle vara tvungen att väga något.

tulas: Tror inte att man får äta dem i fas ett, men är inte helt säker.

• Ingefaera

Frukosten är lite knivig, svårt att hitta något annat än ägg. Ett tips är, om man inte som jag kräver stor frukost, att äta skinka eller kalkon med grönsaker och keso till.

Ett supergott tips är auborginegratäng.

2-3 pers

2 stora aubergine
    200 g fetaost
    1,5 dl creme fraiche
    1 gul lök
    vitlök
    persilja

Skiva och grilla auberginen i ugnen i ca 20 min, 200 grader. Lägg sedan i ungsfast form. Hacka lök och vitlök och fräs tills mjukt i olivolja el. rapsolja. Koka upp creme fraiche och smula sedan ner fetaosten i detta och rör tills smält. Häll över lite persilja i lökfräset och stek med ett par sekunder. Blanda lökfräs med såsen, koka upp. Häll såsen över auberginen och ställ i ugnen i 15-20 minuter i 175 grader.

Kan ätas som den är eller med en köttbit eller kyckling till.

Smaklig spis!

• tulas

Ingefaera:Det är säkert så. Då får jag se fram emot dem senare när man börjar trappa upp igen, inte värt att ta en smakbit heller då jag lätt åker dit.