• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • Fru Wadell

Diskodagny: Fettfastan går fint, jag meddelar resultat senare.

Weroniqqa: Grattis till ett delmål! Nu är det bara tt kämpa på, du är snart där!

Jag har 3 kg kvar, har gått ner 4.3 och 28 cm jag ska gå i mål den 31/5, om 20 dagar, då åker vi till Thailand

• weroniqqa

Fru Wadell:

Grattis till din viktmiskning

• vill vänta lite

Hallå alla!
    Vad glad (och avis) jag blir när jag läser att Atkins fungerar så bra för er! Imorgon har jag hållt mig till alla regler i 4 veckor!! DOck har bara ca 1,5 kg försvunnit...Lite deppigt, men jag känner att fettdepåerna minskar, så då får det väl ta den tid det tar =) Har börjat mäta mig, men har inte kollat måtten under den sista veckan, får göra det i morgon bitti!
    En fråga: måste man öka på med 5 gram extra kolisar/vecka?
    Jag äter precis samma som under de två första veckorna, och känner inget behov av att öka just nu. Kanske iom att vikten inte rör sig så snabbt, så känner jag att jag sliter på ett tag till på "nivå 1". MEN, kan detta ha något med den låååångsamma vikt-/cm-minskningen? Troligen inte va? Hmm...jag letar orsaker hela tiden, men kan inte komma på något som jag gör fel!
    Jag väger inte maten som jag äter. De kolhydrater som jag får i mig under en dag kommer från: sallad, gurka, lite ostar, lite CF och grädde, lite AtkinsBars (har minskat till ca 1/3 bar/dag =)), ca 2-3 rågbröds knäckebröd/vecka (ca 4 gram kolisar/bröd, 4-5 matskedar jordnötssmör/vecka (innehåll: 99,7% jordnötter).
    Jaa, det är nog allt! Ingenting fuskigt som smugit sig in va!?
    -Kan det vara så att jag äter för mycket kött/fisk/kyckling?
    -Att jag äter för stora portioner av kött/fisk/kyckling?
    -Ska jag sluta äta bacon, ostar och annat med hög fetthalt?

Har denna vecka kört igång med motion! Har prommenerat 45-60min varannan dag + träningscykel 30min varannan dag. Tycker mig ana att fettet minskat en aning mer denna vecka! Typiskt att man måste motionera för att nått ska hända. Jag hoppades på att det skulle gå lite mer smärtfritt :D

Annars så är det absolut jobbigaste med hela denna kosthållning omgivningens kommentarer! Mina arbetskollegor tycker att jag är fjantig som ska "banta" eftersom alla dem har aaaaningens mer att ta av =) Men jag envisas med att det är nu när man är ung som ett ställningstagande till sin kropp ska tas, det blir bara svårare ju äldre man blir! Sen har jag ju mått superbra de sista 4 veckorna!!!!

Fast jag har omedvetet börjat fånstirra och dregla över min sambos morgonmacka och yoghurt...=) Och så fort han äter en banan så ställer jag mig intill och insuper lukten av fruuuuuuukt! Hoppas att näshåren filtrerar bort de livsfarliga kolhydraterna! Eller så kanske det är därför min kropp inte greppar att den går på Atkins!!? =D

Det där med fettfasta verkar ju urjobbig! DÅ får man alltså bara äta proteiner!? måste bli lite torrt att tugga =)

Jahapp, nu är det dags att släpa sig ut i regnet på en promenad, verkar inte som att det tänker sluta så nu orkar jag inte vänta längre!

Kan ni inte skriva en "lista" på vad ni äter för typ av mat (inga tips på söta saker som får mig att längta efter socker....=))? Kanske dyker upp något nytt som jag kan peta in på menyn!

Oh, nu har regnet lugnat ner sig, ut ut ut!!

• vill vänta lite

oh my vad långdragen jag är....långt inlägg må jag då säga...=)

• Dezzan

weroniqqa: Grattis till viktminskningen, nu är det inte långt kvar, bara köra på

Vill vänta lite: Jag har då inte lagt på några 5 g kolhyd./dag, jag äter tre port. sallad/dag och det verkar då räcka för mig.
    Du behöver inte gå vidare till fas 2 om du inte vill. Man kan stanna kvar och äta som fas 1 längre. Jag har stannat kvar men smygtar in lite från fas 2 lite då och då. Jag väger inte heller maten min, så mkt grönsaker äter jag inte att jag måste göra det.

När du tränar mkt så får du mer muskler, och muskler väger en del, kan vara därför du inte går ner så fort i vikt. Men jag lär nog lova att det kommer att synas på kroppen. Nyfiken att se hur mkt som försvunnit då du mäter dig nästa gång.
    Vet ju inte hur mkt "övervikt" du har eller som du vill gå ned. Kan vara så att kroppen redan är i den storleken den ska vara. När man äter enligt Atkins metoden så går kroppen ner till den form den är stöpt i och stannar där. ( om du förstår hur jag menar )

Ska försöka mig på dina frågor.
    Tror inte att man kan äta för mkt kött av något slag om du äter sallad till. Däremot ska man inte äta för mkt fett, då kan man stå stilla i vikt.

Om du är orolig att du äter för stora portioner så ät halva maten du har på tallriken och känn efter om du fortfarande är hungrig. Man får aldrig äta sig övermätt med Atkins, då står man oftast oxå still. Man måste lära känna sig själv och veta när man är mätt. Det kan vara lite knepigt i början, iaf för mig, van att ta två port. mat bara för att det var så gott. ingen bra vana

Du behöver absolut inte sluta med mat med hög fetthalt, det är bara bättre ju högre fetthalten är, men kom då ihåg att även äta mat med protein i. Annars kan det bli att du stannar i vikt om du äter för mkt fett. Protein kan endast plockas upp med hjälp av fett.

Jag motionerar inte spec. mkt. tar nån promenad då och då ( är lite dålig på det där ) det är bara bra att motionera. Man behöver inte göra så mkt för att det ska hända saker.
    Jag tycker oxå det är jobbigt med alla komentarer om att det inte är bra att äta fett och du kan få hjärtsjukdomar och bla bla bla. Men jag har börjat läsa på mer, så man har svar på tal. Skoj att se hur dom funderar och själva inser att det nog stämmer det man säger.
    Du ska få se om ett par år så kommer fler och fler kända läkare komma fram till att denna kost är mkt bättre än all annan mat. Spec lätt och light. Jag kan inte förstå hur man kan ge sånt till BARN!! i förskolor och skolor. Dom behöver ju fettet, främst för hjärnan, men oxå för att deras små kroppar ska fungera som den ska.

Nåja detta blev ett långt inlägg oxå.

Lycka till och ge inte upp!

• Anna ML

Hej alla

Gick bara ner 0,6 kilo denna veckan men eg är det väl inte så lite bara för att jag tog 1,6 förra veckan Jag är iaf fortfarande motiverad och tänker köra en fjärde vecka i fas ett jag har ju 12 Kilo kvar så  nu när det funkar och jag inte är det minsta hungrig så kör jag vidare.

Åt dock alldeles för mycket Brie igår.....Oskyldig

• Tessa606

Hej på er!
    Jag har som ni vet hamnat i en svacka men från och med i dag så ska jag fixa det, håll alla tummar ni kan!
    Grattis till er andra för viktminskning!

• DiskoDagny

Tessa8: Välkommen tillbaka! Jag har varit nere i svackan jag oxå men jag ska oxå ta nya tag med start idag. Vi får peppa varandra!

• Fru Wadell

AnnaML: fasen va snygga vi ska vara i Thailand nu då

• Anna ML
    Fru Wadell skrev 2007-05-14 11:40:12 följande:
    AnnaML: fasen va snygga vi ska vara i Thailand nu då
    hehe..tyvärr så hinner jag inte ta 12 kilo till innan dess men liiiite snyggare blir jag väl iaf