• Anonym (nytt liv)

Reductil

Idag fick jag Reductil av min läkare. Detta ska hjälpa mig på traven ner till min målvikt och ett sundare liv. Jag har själv lyckats gå ner 18kg och har inte så mycket kvar att gå ner.
    Min viktuppgång beror främst på en svacka i livet samt min ämnesomsättning.
    Någon mer som precis fått reductil och vill följas åt. Du får om du vill vara anonym liksom jag.
    Jag vet att det finns trådar om reductil men jag har inte stött på någon där man får lov att vara anonym om man så vill.

Jag ska väga mig imorgon på dag 1.

Jag har gått ner mina 18kg genom att ändra kosten samt röra på mig...

• Svar på tråden Reductil
  • CeeJay

Grattis till er alla som gått ner

Måste bara fråga er alla hur ni lagt om era vanor med kost och motion för att gå ner så där mycket?

Alltså för att gå ner 1 kg i veckan skulle betyda motion minst en timme per dag och strikt diet (typ groddar och vatten) för mig

• Ylwis
    Anonym (knubbis) skrev 2007-07-17 13:47:10 följande:
    hej alla....jag har en lite fråga till er som fått reductil utskrivet.har ni gått till vanliga vårdcentralen eller privatläkare? och vilka kriterier är det man behöver uppfylla? jag har ett bmi som är högt men vågar inte ta mig till vc för jag tror att de ska neka mig pillrena och bara skratta åt mig. Vad säger man när man ringer och bokar tid? "hej jag vill ha bantningspiller" eller beställer man bara tid för vanlig hälsokoll??? tacksam för svar

hej! för mig var det inte lätt direkt. första läkaren jag gick till totalvägrade och sa att hon inte skrev ut ngt sådant.

den andra läkaren  krävdes det ett flertal besök och  telefonsamtal och  att hon var säker på att jag hade preventivmedel. när jag ringde till henne efter spiralen var insatt så fick jag R bara så där men det tog ett helt år för mig att få tabletterna och jag har ändå BMI 46 när jag startade. nu 10 veckor senare har jag gått ner 13 kilo.

Mamma till Alvyn 051015
  • Vimmelkantig

Jag har alltid varit en flitig motionär och gått och cyklat mycket, så där var det ingen skillnad. Jag har ju ingen familj så jag antar att jag har lättare att få tid till motion också?
    Jag snittar nog 2h motion om dagen, nu under semestern ännu mer.

Vad det gäller kosten så har jag skärpt mig, men också fått hjälp av R då jag inte har något sötsug och blir mätt på mindre portioner. Men visst, jag har tackat nej till några barrundor och grillkvällar. Dessutom tar jag bara en kaka på kalas, man måste inte prova varenda sort och backa om på tårtan...

Enligt några andra här på familjeliv så går vi män ner fortare, och det är jag tacksam över....

CeeJay skrev 2007-07-18 07:28:38 följande:
    Grattis till er alla som gått ner Måste bara fråga er alla hur ni lagt om era vanor med kost och motion för att gå ner så där mycket?Alltså för att gå ner 1 kg i veckan skulle betyda motion minst en timme per dag och strikt diet (typ groddar och vatten) för mig
  • CeeJay

Vimmelkantig: Tack för ditt svar. Hoppas att det fortsätter att gå neråt för dig

• Elias Emil

Jag har lagt om mina vanor helt. Jag har aldrig ätit mycket men nu äter jag regelbundet och ser till att jag aldrig blir vrålhungrig. Det är då som det gärna slinker ner onyttig mat. Har slutat helt med coca cola(var min stora last förut) och är inte sugen på choklad hela tiden. Däremot går jag snabbt ca 1 time varja dag (ska lägga till stavar nu) eller tränar crosstrainer. Har också börjat med sittupps. Motion fanns inte i min vardag tidigare.

• mammacatta

Man går alltid ner mest i början, har hört att det är för att kroppen gör sig av med lite överflödigt vatten då.
    Hur sant det är vet jag inte, men sant är att man tappar säker 3 kg första veckan, sen är det 0,5 för tjejer och 1 för killar i SNITT - inte varje gång.
    Kroppen är ju inte lika varje dag; mens, väder, humör och vänner/släkt påverkar betydligt mer än man anar.
    Så ibland äter man mer, ibland mindre. Vi måste bara vara lite mer lyhörda på kroppens signaler och lite mindre på "matmissbrukarens" signaler.

R ska ju ta bort suget som eg bara är ett symptom för hur man mår. Kvar ska bara _verklig_ hunger vara.

Det är ju inte en slump att vi är feta, att låtsas som att det är nån annans fel är bara dumt. VI har öppnat glappet och stoppat in, VI har ätit för två-tre. Vi har helt struntat i de små signalerna och lyssnat på omgivningens jädra tjafs(i mitt fall) och sen trötätit.
    Mat som tröst, det hörs väl hur otroligt korkat det är?
    Jag är SÅ dålig på att lyssna, har en stor förhoppning om att R ska få mig att lysna bättre.

Det tog mig många år att gå upp, då kommer det ta många år att gå ner.

• CeeJay

Elias Emil och mammacatta: Tack för att även ni svarar på mina frågor.

mammacatta: Håller med dig ang att man själv har ett ansvar för den egna övervikten MEN jag har ju även låg ämnesomsättning som legat på minus några år och då är det inte mitt "fel"

• Vimmelkantig

Och jag har först nu vid 43 års ålder insett att jag nog kommer att stanna på 171 centimeter...

• Anonym (knubbis)

ååhh jag blir såååå besviken! Tog mod till mig idag och ringde till läkaren på angiven tid....han hade tele tid mellan 8.30 till 10 ,00 och då är det nån jädrans telesvarare där han säger att hans "telefontider" är uppbokade idag! Allvarligt talat, det måste ju vara ett himla onödigt koncept att jag först ska ringa honom och boka en tid då han ringer upp mig för att sedan ge mig en tid? jag trodde man ringde på teletider för att tala med den man sökte,inte för att boka en ny telefon kontakt!!? Jag hade verkligen sett fram emot att ev få en tid bokad så det kändes lite att det var på väg lixom...förstår ni hur jag menar? *funderar på om jag ska våga ringa den där andra läkaren...*

Jag tycker privat läkare e lite skumma...när jag gick i gymnasiet gick jag till en läkare för att få de där xenical (aldrig igen) och efter ett par möten där så säger han att han skulle vilja göra en gynekologisk undersökning på mig!!! vad har mitt underliv med min banting att göra???

• Kix01

Anonym, knubbis; en sån myskoläkare har faktiskt sagt det till mig också en gång tidigare när jag ville ha R. Fattade inte heller vitsen med det så jag avslutade mina kontakter med honom. Men finns bra privata oxå, jag fick till slut mina tabletter av en privat i gbg somär alldeles underbar!

Svar på tråden Reductil