• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Camilllla

Cambo: Jag som sitter uppe och nattugglar kan ju försöka mig på en åsikt, trots att jag ju bara har ett barn så jag vet ju inte.. Mer än det jag sett på min förskola..
    Får jag önska så vill jag ha 2 år och några månader mellan syskonen nu.. För barnens skull skulle säkert 3 år funka också, men jag vill inte vänta så länge
    Vissa säger att barnen inte är lika öppna för avundsjuka om man får syskon väldigt tidigt men jag vill ändå att Noel ska bli så pass stor så man kan prata med honom och förklara lite för honom... Och han ska kunna säga en del också.

Om jag bara får säga en åsikt så känner jag ofta att när barn på dagis är ca 4 år och inte har syskon än, då börjar det bli hög tid.. Man ser lite "ensambarn"-tendenser då och jag tycker syskon är viktigt för människors utvekling...

Och vad det gäller att roa barnen har jag ignen aning om vad jag gjorde med Noel när han var 4 månader, jag är glad om jag kan roa honom en stund i nuläget

Siljelin: Hoppas du inte behöver vakna med någon fantasibebis inatt!
    Haha så seriöst det lät

• Mondino

Maria R: Hehe.. jaa, när man minst anar det finns det små spioner ute samhället som snappar upp skvaller både här och var

Camabo: Fördelar och nackdelar med barn tätt... hmm.. jag kan ju bara prata för mig själv varför jag en gång i tiden valde att ha tätt.
    Målet var att ha 2 år i emellan och det var faktiskt främst för att jag inte ville börja jobba emellan, alltså att framför allt Christian (som är äldst) skulle få vara hemma så länge det bara gick ekonomiskt. Nu blev det 1½ år mellan dom och fördelen/arna var att Christian aldrig förstod att han hade varit själv med oss. Sen var det faktiskt rätt bekvämt att ha 2 blöjbarn samtidigt, blev liksom lite löpande bandmetoden. . Sen är det ju alltid en trygghet att ha varandra, även om mina barn ju större dom blev hade mindre och mindre utbyte av varann.. (kan faktiskt höra ordet hata nån gång ibland, även om detta ord är bannlyst och beivras å det hårdaste!!! )Men man kan ju ha tur å få syskon som faktiskt tycker om varann ;.). Det bästa med att ha tätt är att man har småbarnstiden gjord i ett, och plötsligt blir dom oxå stora samtidigt. Härligt när man märker att man inte behöver springa å torka i rumpan stup i kvarten, när man åker på semester så kan man faktiskt umgås allihopa och inte jämnt fostra. Bara som när man åker till fjällen och man faktiskt tillsammans kan åka i skidbackarna för att ungarna klarar liften själva, och man slipper turas om att gno i barnbacken.
    Det största rådet jag har är att inte gå in i för stora och tidskrävande projekt under småbarnstiden om man har mer än ett barn. Det kanske känns okey just då, men det är viktigare än man tror att hinna med både sig själv, barnen och sin man!!!!
    Och jag vet inte vad jag tänkte nu när jag började om . JOooo jag ska bara ha ETT barn den här gången, heheheh.. för jag har ju redan haft 2 tätt. Nu ska det njutas av att kunna ha focus på Theo. Behöver vi syskon så "köper" vi in barn till semestrar och aktiviteter. hehehe
    Det var en liten svamlig reflektion om ett barn, 2 barn och 3 barn

• strojes

Camabo: Dotterns kusiner kom tätt, 1 år och 4 månader. I början tyckte deras mamma att det var lättare än hon trodde för bebisen sov mycket och var lätt att ha hand om. Storasyster var heller inte så svartsjuk eftersom hon knappt förstod vad det var som hänt i början. När de nu är lite större (den lilla är nu 1,5 år) så med facit (än så länge) i hand så hade hon kunnat vänta lite längre mellan för det har blivit jobbigare...
    Mellan mig och min bror är det 3,5 år och mellan min man och hans bror är det 2,5 år. För min del är det nog ett lagom mellanrum. Jag och min bror har nästan aldrig bråkat och har haft jättemycket nytta av varandra och lekt mycket. Samma sak säger min man.
    Om Piff och Puff (som vi kallar bebisarna) kommer i november så kommer Malin vara 2 år och 9 månader. Känns lagom för oss. Om jag hade haft en SGI att skydda hade vi nog satsat på lite tätare så jag slapp jobba mellan.

• Armino

Vad skönt det känns att ha den här tråden! Har man några funderingar kring nåt så får man svar på en gång och slipper vänta till man kan ta upp det men mammagruppen eller försöka diskutera med andra kompisar som inte har barn. Ni är pärlor allihopa! Tack för fina svar!

En fluga gör att man inte somnar.
  • Krodan
    Camabo: Jag säger, KÖR!! Näe men ärligt det är astungt/skitjobbigt och outhärdligt sömnlöst för föräldrarna, men fantastiskt roligt för ungarna De harredan otroligt mycket glädje av varandra. Nu retas Angelina mest med Athena och athena skrattar massor, men de har verkligen kuloch hittar påsaker ihop. Angelina vill ha med sig lillasyster på saker och inte som förr då hon helst lämna henne hemma. De minns visst tiden innan även om man får syskon tätt, men det går över lite snabbare och sen får man försöka ge varje barn ensamtid. Vi har ju 1,5 mellan ungarna och dte jobbigaste är att vara gravid tycker jag, för jag mår så himla dåligt som gravid, ja sennär athena hade kolik och sen rs och jag lunginflammation/halsfluss/maginfluensa/ögoninflammation/mjölkstockning då var jag inte jättekaxig, men det gick ju det med.
    Angelina och Athena är mina sessor
  • BeccaGrodan

camabo: för oss va en av de största fördelarna med att få så tätt att Alvin kan va kvar hemma ända tills han är runt 3 år o det känns toppen för oss, sen hoppas vi att vårdnadsbidraget kanske gör så att även lillplutt kan va hemma längre än 1½ år men vi får se hur det blir, kan ju inte skaffa barn efter barn för att de ska få vara hemma tills de är 3 :)
    sen tyckte vi oxo att vi likagärna kunde köra när vi redan har vaken nätter, blöjbyten o allt vad det innebär att ha små barn, tror även att de kan få rätt roligt ihop när de är så tätt..
    vi är inställda på att det blir superjobbigt men samtidigt tror jag det beror mycket på hur barnen är, vi har ju vart borskämda med en väldigt nöjd o glad Alvin, sen att han aldrig direkt har sovit bra ja det va ju ju ändå inställda på... jag tror man måste gå på känsla vad gäller om man vill ha tätt eller lite längre mellan barnen, !!!

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Maria R

Jag tycker också att fördelarna med att ha barn tätt väger över nackdelarna. Nu är ju Svante bara 2 månader än, men jag tycker att det har gått över förväntan. Samuel är en stolt storebror till Butte (Svante) som han kallar honom, och vi har inte sett nån svartsjuka än. Han är tvärtom väldigt noga med att pussa Butte,och se till att Butte har det bra. Säkert kan det bli tuffare när han blir äldre dock och snor Sams leksaker och så De sex första veckorna var vi båda hemma, så både Sam och Svante har fått uppmärksamhet hittills.

För vår del var det mera slarv än planering att vi skaffade barn med 1 1/2 års mellanrum, även om vi ville ha syskon så kanske vi inte hade planerat att få dem SÅ tätt. Men nu är jag jätteglad.

Sen hade jag tänkt att ha båda hemma, men nu har vi ändå valt att ha Sam hos dagmamma 15 timmar per vecka. Så mitt enda råd är att ställ det stora barnet i dagis kö, och bestäm hur ni vill göra efter att nya bebisen väl kommit. Jag känner nu att jag inte alls kan stimuleras Sams behov av att se och träffa andra i samma ålder, dels för att det är rätt ovanligt med barn över ett och ett halvt på ÖF och i lekparker och dels för att man blir rätt trött av nattvak och ammning. Sam var världesn lugnaste tills han lärde sig gå, men nu sitter han väldigt sällan still och älskar att träffa andra barn, så jag har svårt att stiumulera det. Och sen ser jag faktiskt fördelar med att skola in när man själv är hemma. Man kan ta det mera i barnets takt och dom får inte långa dagar. Och man kan få världens kolikbäbis eller man kan bli sjuk efter förlossningen eller pappan kan bli det och då är det inte speciellt kul att försöka få tag på en dagis plats i det läget om man känner att man måste få avlastning.

Sen ska man nog inte ha för stora ambitioner med att ha det fint hemma och hinna med en massa babysim och fikor och sånt. Det hinner man inte!

Men skaffa tätt om ni känner för det, lyssna inte på att folk säger att det är jätte jobbigt. Det är jobbigt men jätteroligt också. När jag blev gravid så tätt så var det flera som inte ens sa grattis utan jag fick mer kommentarer som Ojdå...

En sak till, det är rätt jobbigt att vara gravid tätt. Jag hade en lätt första graviditet men andra... Ojoj... Fast jag jobbade i och för sig heltid hela tiden då Sam var hemma med pappa. Och just det ja, jag får inte glömma min käpphäst: Dela på föräldraledigheten om ni har möjlighet!

Det var nog allt

• Armino

Ja, jag ser nog också fler fördelar med att skaffa barn tätt än att vänta. Just nu har jag ju inget jobb och om vi skaffar ett barn till nu så kan jag ju fortsätta med att vara hemma och Jörgen kan jobba eftersom han trivs så bra på sitt jobb. Sen kan ju han vara hemma längre fram när Armica är mer självgående och då kommer han nog känna sig säkrare med lillkrypet eftersom han fått öva på Armica Glad

Från början hade vi tänkt att Jörgen skulle vara pappaledig från årsskiftet och att jag skulle skaffa jobb då. Men det känns lite knäppt om jag ska skaffa jobb och sen bli gravid efter en termin Fundersam Och om man ska se det rent ekonomiskt så måste jag ju hitta ett jobb som betelar mer eller åtminstone lika mycket som Jörgens eftersom han bara kommer få 80% av sin lön när han är pappaledig.

Sen tror jag mycket på det där att syskonen har mer utbyte av varandra när det är tätare mellan dem. Mellan mig och min syster är det nästan 5 år och det var inte alltid särskilt kul att ha henne med när man skulle leka med sina kompisar. Nu när vi är vuxna så har vi en enormt bra relation men jäklar vad jobbig hon kunde vara när man var 7, 8 år och mamma sa "Camilla, Linnéa får också vara med..." Skrikandes

Jahapp... Jag tror att jag är övertygad. Nu gäller det bara att övertyga Jörgen också. Men det känns som att han borde gå med på det eftersom argumenten är rätt så starka. Det är inte bara så att jag fått för mig att det här är bra fast det egentligen inte är det. Som när man övetygar den andre om att köpa en tv för 3 miljoner för att den är såååå cool fast man egentligen inte har råd. De här argumenten håller ju faktisk vid en närmare granskning också. Jag tror att jag ska ta upp det med herr Blom ikväll. Håll tummarna för mig! Förvånad Och tack igen för alla goda råd!!!

En fluga kommer sällan ensam.
  • Mondino

Flåt, kunde inte låta bli ... det va ett skämt!!! Är ju faktiskt ganska stora beslut, så självklart ska man prata igenom det ordentligt så man är överens

Svar på tråden Sollentunamammor!!