Jag tycker också att fördelarna med att ha barn tätt väger över nackdelarna. Nu är ju Svante bara 2 månader än, men jag tycker att det har gått över förväntan. Samuel är en stolt storebror till Butte (Svante) som han kallar honom, och vi har inte sett nån svartsjuka än. Han är tvärtom väldigt noga med att pussa Butte,och se till att Butte har det bra. Säkert kan det bli tuffare när han blir äldre dock och snor Sams leksaker och så
De sex första veckorna var vi båda hemma, så både Sam och Svante har fått uppmärksamhet hittills.
För vår del var det mera slarv än planering att vi skaffade barn med 1 1/2 års mellanrum, även om vi ville ha syskon så kanske vi inte hade planerat att få dem SÅ tätt. Men nu är jag jätteglad.
Sen hade jag tänkt att ha båda hemma, men nu har vi ändå valt att ha Sam hos dagmamma 15 timmar per vecka. Så mitt enda råd är att ställ det stora barnet i dagis kö, och bestäm hur ni vill göra efter att nya bebisen väl kommit. Jag känner nu att jag inte alls kan stimuleras Sams behov av att se och träffa andra i samma ålder, dels för att det är rätt ovanligt med barn över ett och ett halvt på ÖF och i lekparker och dels för att man blir rätt trött av nattvak och ammning. Sam var världesn lugnaste tills han lärde sig gå, men nu sitter han väldigt sällan still och älskar att träffa andra barn, så jag har svårt att stiumulera det. Och sen ser jag faktiskt fördelar med att skola in när man själv är hemma. Man kan ta det mera i barnets takt och dom får inte långa dagar. Och man kan få världens kolikbäbis eller man kan bli sjuk efter förlossningen eller pappan kan bli det och då är det inte speciellt kul att försöka få tag på en dagis plats i det läget om man känner att man måste få avlastning.
Sen ska man nog inte ha för stora ambitioner med att ha det fint hemma och hinna med en massa babysim och fikor och sånt. Det hinner man inte!
Men skaffa tätt om ni känner för det, lyssna inte på att folk säger att det är jätte jobbigt. Det är jobbigt men jätteroligt också. När jag blev gravid så tätt så var det flera som inte ens sa grattis utan jag fick mer kommentarer som Ojdå...
En sak till, det är rätt jobbigt att vara gravid tätt. Jag hade en lätt första graviditet men andra... Ojoj... Fast jag jobbade i och för sig heltid hela tiden då Sam var hemma med pappa. Och just det ja, jag får inte glömma min käpphäst: Dela på föräldraledigheten om ni har möjlighet!
Det var nog allt