• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Modesty2000

Puh...vad jag känner igen mig i pappa-bebis pratet. Här har vi haft enorma diskussioner om ansvar...ansvar för rutiner ang mat och sömn och lek, ansvar för kläder, för tröst..ja, för ALLT! Och visst, jag är en riktig kontroll-nazist men till syvende och sist är det ju som BeccaGrodan nämnde jag som drabbas av övertrött, överhungrig, nerbajsad bebis...
    Visst måste jag lära mig att släppa ifrån mig ansvar, men det handlar lika mycket om att pappan måste TA ansvar...hela vägen!

Siljelin: vi får inte de bebisar vi förtjänar...vi får de bebisar vi BEHÖVER :D...
    Jag har fått lära mig att utan att skämmas sjunga högt och ljudligt i offentliga miljöer...halva storhandlingen på Willys idag fick jag sjunga "Sjumilakliv" om och om igen så att loppan inte skulle vråla som en dåre...tur att inte Swartling eller Kirsti var där...

• Siljelin

Just det, Modesty, det var nog det jag menade egentligen. Jag minns att det var du som sa det till mig en gång :o)

• Tricia

Hur har jag missat den här tråden?? .. Jag, min sambo o vår son (10 mån) bor också i Sollentuna. Ska titta in här ofta från och med nu.....

Ja, ang dagis, vi står i kö till 5 olika men är det nån som har vet nått dagis man absolut inte ska välja??

• Siljelin

Välkommen Tricia! Det tog ett tag att få igång en sån här tråd som håller, men nu verkar den göra det. Vi har träff i morgon på Bögs gård om du vill titta på oss lite närmare :o)

• GoåGlad

Intressant ämne det här med föräldrarollerna.  Jag fick nyss ett meddelande från min man att han var på väg hem nu redan :) Ibland lönar det sig att klaga lite på FlFlört.
    Jag håller helt med er att man måste prata, prata... men om inte ens den tiden finns för att man träffas max 2 timmar per dygn så är det svårt. Nu jobbar ju inte min man så här hela tiden utan bara vid en deadline så jag får väl snällt vänta tills den är över.
    Jag blev nog bortskämd de första veckorna i Isacs liv för då var han hemma 5 veckor i sträck och vi delade verkligen på allt. Sen blev det liksom en chock för mig när han började jobba och plötsligt var han inte hemma nåt. Det är liksom svart eller vitt.
    Nu är det ju faktiskt så att jag njuter ju av att vara hemma och vill verkligen vara det så länge som möjligt. Men jag tror ju samtidigt stenhårt på att det ni sa att det är bäst för alla att även pappan är hemma på heltid. Då till nästa problem vi har- Vi är beroende av min mans hela inkomst för min föräldrapenning är så kass så utan hans lön går det inte ihop. Vi har verkligen räknat och det verkar som att han max kommer kunna vara hemma ett par månader på heltid om ens det funkar. 

I kväll ska jag i alla fall bita mig i läppen och inte klaga. Jag ska gömma mig i badrummet och ta mig ett långt bad så får pappa fixa maten. Glad

• Tricia

Tack Siljelin .. Jag jobbar imorgon så jag kan tyvärr inte komma, det hade varit trevligt dock..

Ang det här med relationer o föräldraroller.. Min sambo startade eget företag när jag var i 5:e månaden. Eget företag innebär jobbar jämt. Han var hemma tio dgr efter förlossningen men efter det har han jobbat från tidigt morgon till sen kväll hela tiden, även minst en dag på helgen. När sonen var tre månader tog jag med honom och började jobba i firman även jag. Annars hade vi nog inte överlevt, eller ens kommit ihåg hur den andre såg ut.. Vi jobbar som galningar, har sonen med oss och har knappt någon fritid. Jag tar allt ansvar vad gäller son o hund. Vilket funkar nu och kanske nått år framöver men sen när firman går bättre o vi fått rull på allt, då blir det ändring på det .. Hur konstigt det än kan låta så har nog vår relation aldrig varit bättre, trots alla vedermödor ... men visst kämpigt är det

• Modesty2000

Vilken jävla dag het enkelt! Loppan som är en mycket bestämd dam har idag klagat högljutt på ALLT! Hon har varit bökig både i måndags och i tisdags men idag tog hon priset...vaknade och vrålade....vrålade för att hon inte ville ligga på golvet men var lika arg i mitt knä...favvisleksaken var kul isådär 3 minuter och som jag tidigare skrev...begärde att jag skulle sjunga mig igenom halva Willys...
    Det var såååå skönt att bara lämna över henne till pappsen för att åka iväg på läsecirkel på kvällen!

Iaf så tänkte jag att det ju kunde vara värt att räkna ut hur många veckor hon är för att läsa lite i "Att växa och upptäcka världen"...och ni som har den boken...kolla i schemat vad som står på v 26?! Jajamensan! Ökad klängighet och ett stort åskmoln!
    Känns iaf skönt att veta att det är en fas, då känns det lite lättare att bita ihop...

• Mondino

Välkommen Tricia!! Synd att du inte kunde hänga med imorgon, men förhoppningsvis blir det flera tillfällen!

• MUM CC

Hej!
    Nu hittade jag hit också! Jag träffade 2 av er på väg hem från bussen när vi alla 3 hade varit på Mysebo och då sa ni att jag skulle kolla in den här tråden som är jättekul verkar det som!
    Ska absolut fortsätta komma in här!

• Camilllla

Här kan jag inte klaga på Johans tid med Noel, den tiden han är ledig (vilket är relativt mycket som han jobbar nu) är det oftast han som matar/leker med/går ut med Noel. Sen Noel började skratta tror jag Johan har varit hans favorit, men det kan jag leva med

Däremot är han lite dålig på att hålla rutiner, speciellt kring mat, även om vi bestämt det tillsammans.. Han vill till exempel gärna ge upp tidigt, som på föräldragruppen i måndags när Noel skulle få mellanmål. Jag hade med en sån där plastförpackning med fruktpuré, Noel har ätit den förut, kanske inte det han tycker är allra godast men det kan ju inte va supergott jämt.. Johan matade och Noel satt i mitt knä. Efter ett par skedar gapar Noel inte längre som en fågelunge så då säger Johan "nej han vill ju inte ha".. Eftersom vi skulle till Stinsen direkt efteråt visste jag att mellanmålet behövdes ordentligt så jag tog över matningen och ja då gick ju allt ner utan problem, när han tittar bort får man ju visa vart skeden är bara...

Siljelin: Jag kommer säkert inte orka längre när jag har 3 smutsiga barn men nu sprutar jag "Ta bort" på allt - bajsfläckar, matfläckar osv. Tror det alltid funkat på bajs, men mangopuré är lurigt att få bort, det bästa då är att skölja plagget direkt tycker jag.. När ni kommer till smakisarna
    Håller helt med dig om åldrarna på jobbet.. Visst är det mysigt och gosigt med de små, men samtidigt så roligt när man är med de äldre som man kan konversera ordentligt och skoja med

Modesty: Har för mig att typ mellan vecka 23-30 var det mycket gnäll och kläng här.. Jag kunde inte gå ur Noels synfält utan att han fick spel.. Sen kring 31 veckor blev han en riktig solstråle, tycker nog aldrig han varit så mysig och rolig som han är nu emellanåt.. Så se ljuset i tunneln! Jag har nu istället för att njuta av lugnet börjat oroa mig för nästa fas...

Svar på tråden Sollentunamammor!!