Inlägg från: Pingulina |Visa alla inlägg
  • Pingulina

Mina goa vänner!

2,2 miljoner vill dom ha för huset, vilket iofs förmodligen är under marknadsvärde så jag kan väl inte säga att jag inte förstår dom. Och vill inte vi ha det så säljer dom det till någon annan för samma pris och annars går det ut på den officiella bostadsmarknaden. Vi håller på och funderar fram och tillbaka nu hur vi ska göra, det är ju så FRUKTANSVÄRT mycket pengar. Och sämst på att spara som vi är så har vi ju typ inga sparade pengar så då kommer ju lagfart och pantbrev till på 75 000. Tror knappast vi gör någon vinst på vårat radhus men man vet ju aldrig.

GAAAH, vad tycker ni?

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
  • Pingulina

Camilla, vi köpte huset för 2½ år sedan och det har stigit i värde, men vi lånade lite mer än det kostade så ev. vinst äts ju upp av det.

Annica, jag tror inte vi vill ta dit någon värderare för då kanske dom höjer priset. Huset är ju värt så mycket som nån köpare är beredd att betala för det och det finns säkert många som skulle betala minst 2,2 miljoner. Men en besiktningsman har vi ju tänkt ta dit iaf. För vårt hus får vi kanske 1,250 max och vi har lån på 1,2 (köpte det för 1,1) så nån jättevinst blir det inte.

Sofia, huset behöver helrenoveras, men inget är direkt akut. Antar att vi kanske skulle låna 2,5 miljoner och sen ta resten vartefter. Och att bo i stan är något som vi prioriterar väldigt mycket och då kostar det ju mer, men sen sparar man ju på annat istället som bil- och resekostnader osv. När barnen (barnet?) blir äldre kan dom ta sig själv till träning, matcher och sånt.

Sen när jag får ett jobb igen och kan jobba minst 75% så har vi absolut inga problem att klara det ekonomiskt, och egentligen gör vi nog det nu också, vi behöver bara slösa mindre och dra ner lite på onödiga utgifter. Frågan är bara hur mycket av ens inkomst man kan tänka sig att lägga på sitt boende. Kanske finns roligare saker att lägga pengarna på?!?

• Pingulina

Helt säker på att man kommer trivas kan man ju aldrig veta men känslan är den att vi nog skulle kunna tänka oss att bo i huset och på Berghem resten av vårt liv. Men som reservplan har vi också att vi inte tror att vi gör någon förlustaffär även om vi skulle vilja sälja det framöver.

Anna, hoppas Theas feber är tillfällig. Skönt att Johan kan vara hemma. Hur mycket i förväg behöver jag boka tid hos dig?

• Pingulina

Låter härligt Sussie, och vad skönt att åka direkt från Umeå!! Tar ni med er Cornelia eller? Vad kostar det att åka dit direkt från Umeå?

Annica, jag tror att det bara att vänta ut Tindras mage, hon måste ju få äta om hon är hungrig. Ge henne "snäll" mat bara så tror jag det ordnar sig så småningom.

Anna, japp, gärna nångång i början/mitten av februari.

Haha Sofia, jo du lät jättepositiv ang. husägarskap Men jag förstår att det är mycket jobb och att det kostar mycket. Vi funderar ett tag till men det lutar åt att vi tar det.

Idag har jag varit på arbetsförmedlingen och verifierat mina meriter. Gick en sväng på stan men det blev väldigt kort, inte så kul när man inte har några pengar. Köpte iaf 2 par leggings/tunna byxor til Nellie för halva reapriset så det blev 54 kr tillsammans, det tycker jag att jag hade råd med iaf Och så blev det en sallad från Catarinas.

Nu ska jag städa lite innan jag ska hämta Nellie.

• Pingulina

Huvva va hemskt Sussie. Hoppas det gick bra, tror dock inte det är nån större fara, det brukar ju oftast gå bra trots allt.

Shit va billigt med 7000!! Speciellt när Conne är med också och hon är över 2. Vad var det för hotell då, och bolag? Haha, jag blir ju sugen på att åka en gång till, men det ska vi ju såklart inte.

Huvva vad jag nyser och fryser. Är jättetät i näsan trots att snoret rinner, konstigt. Hoppas jag inte blir rejält förkyld.

A kom hem med en 16 personers smörgåstårta som hade blivit över från jobbet så vi åt det till middag, mums! Men ack så onyttigt, och lite dåligt samvete har jag faktiskt. Plus att vi har godis till ikväll också.

• Pingulina

Sara och Sofia, nån speciell orsak till att ni inte vill åka just nu med barnen?

A åkte precis till akuten för att hämta Nellies kusin Elise. Hans lillebror råkade ut för en olycka i eftermiddags och dom blev påkörda av en buss när de satt i sin bil. Men det var tydligen jättemycket folk på akuten och Elise var kollad och fått okej-stämpel men både Robert och Sara har ont i nacken och på andra ställen i kroppen. Så Elise får vänta här med oss medan dom är på akuten, var tydligen ganska livat där. Hoppas att dom "bara" är lite mörbultade.

Stackars Vicke, men som du säger så har han ju bråttom. Och det har ju Conne också, hon är överallt hela tiden fick jag se när vi hälsade på i veckan, visst Sussie?

Sara, men visst har väl ni råd att unna er en mys-lyxhelg, jag tycker absolut att det är värt pengarna trots att det kostar en del. Du får väl boka in en själv utan att fråga den överekonomiska andra halvan

• Pingulina

Vi ska INTE ha några fler barn Hon har i princip skrikit fram till nu och vägrar sova trots att hon är suuuper trött. Nu låter det som att hon håller på att ge sig, ligger och småpjöllrar och skriker om vartannat på en filt på golvet. Vi har ju aldrig passat Elise förut och vi känner henne ärligt talat inte så bra så det blir ju lite jobbigt såklart. Robert och Sara skulle på röntgen för typ 1 h sedan och det var tydligen lång kö där också. Kan nog bli en lång natt.

Ang. resa iväg med små barn så ser vi det absolut som semester trots att Nellie är med. Miljöombytet gör ju mycket och att vi är tusentals mil från A's jobb känns som huvudsaken Och visst, flygresan kommer säkert bli jobbig men jag tror att Nellie kommer uppskatta resan när vi väl är framme. Bada och leka i sanden varje dag och umgås med sina föräldrar som är nöjda och glada Men helst av allt skulle jag ju vilja åka med mina föräldrar så att man hade en "barnvakt" med sig

• Pingulina

lä, jag har blivit mer förkyld. Kliar i näsan och jag nyser hela tiden. Jag som aldrig blir sjuk ju

Sussie, huvva va tidigt C vaknade. Nellie har börjat sova lite längre nu så hon vaknar typ mellan kvart i 7 och halv 8.

Agneta, drygt att du inte får nån riktigt helg med egen tid, och dessutom är du ju gravid. Jag tycker du är duktig som orkar!!

Sara, jo, man skulle ha ett jobb med förmåner. Det är väl det enda som är bra med A's jobb. För honom alltså, jag tycker ju inte det är så roligt med alla dessa fester och resor. I vår nångång blir dom bjudna till Italien av nån leverantör. Landstinget är ju som kommun typ. Eller får man nån julklapp från kommunen? Vi fick en jätteful, liten landstingsalmanacka i julklapp. Tack liksom!

Anna, haha, näe, vi hann knapp titta på Lets dance ikväll eftersom Elise bara skrek hela tiden. Huvva, vi fick verkligen flashbacks till Nellies koliktid och båda sa: ALDRIG MER!

• Pingulina

Jag är förkyld och frusen och har legat under en filt hela dagen och läst boken som jag lånade av Sofia, som vi ska ha seminarium om på tisdag. Jag börjar ju skolan imorgon och just nu känns det onte som nån bra idé. Var fick jag det ifrån att det skulle vara roligt att plugga igen?? Näe men, jag tycker det skulle vara roligare om jag fick fokusera bara på det men nu ska jag mest troligt jobba, söka jobb och plugga samtidigt.

Mitt GI-liv har nästan varit obefintligt hela helgen. Smörgåstårtan som A hade med sig från jobbet i fredags har vi ätit av varje dag. Men man kan ju inte slänga bort den, fast det är kanske det vi borde ha gjort. Hade bestämt att jag skulle vara duktig kommande vecka och INTE dricka nån cola alls, för jag tror att det är den som sätter stopp för min viktnedgång. Och så hade kag inte tänkt äta n¨åt onyttigt alls, inte ens på helgen. Men sen kom jag på att jag fyller år på fredag och hur roligt är det att inte få fira det med lite god mat och lite tårta.

• Pingulina

Tittar in och uppdaterar mig om vad som händer i era liv

Själv började jag ju kursen på Uni i måndags och satt där hela måndag och tisdag. Och på tisdag ringde chefen och frågade om jag kunde börja jobba 40% på log.mottagningen från 1 februari, så idag har jag varit på planeringsdag på jobbet. Och A är i S-holm på trainee utbildning så jag har varit ensam med Nellie.

Så, 40% är ju inte så mycket men jag är glad för minsta lilla så att jag kan klmara mig fast vid jobbet Dock kommer det bli fullt upp både att jobba, plugga och vara en god arbetssökande. Får väl se hur länge jag står ut som arbetssökande... Jag får ju lika mycket i lön från log.mottagningen på 40% som jag får i a-kassa så jag kan ju ksippa det om dom blir alltför "på".

Sussie, är det nåt speciellt som hänt på ditt jobb? Vad var det som gick fel?

Camilla, låter som att intervjun var tuff. Jag fortsätter hålla tummarna, man vet aldrig! Själv blev jag inte ens kallad till intervju för kommunlogoped-jobbet så det får jag ju skippa.

Annica, aj då, inte roligt med foten. Tycker du skadar dig var och varannan gång på innebandyn... Hoppas det är bättre imorgon!

Svar på tråden Mina goa vänner!