• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Minna72
    Mamsen68 skrev 2008-02-08 10:37:17 följande:
    Jag har heller aldrig gillat de programet men efter att vi av en slump såg det för nån vecka sen och vi fick se Björns min så ser jag på det med andra ögon han  vinkar och hoppar med dem. B har lärt sig skaka på huvet som i nej knas ungen min
    Öki skakar också på huvudet! Det gulligaste är att han gör det klart och tydligt när det är nån mat han inte vill ha eller är mätt.

Jag är ju i språkforskargängen och där minns jag att teletubbies diskuterades för några år sedan när de kom. Tubbisarna pratar ju bebisspråk och det var nyttan av det som diskuterades. Minns dock inte vad man kom fram till...
    ~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • zynk

Minna vore intressant att höra mer om tubbisarna. Hur forskar man om sånt undrar manFundersam. Ska vi starta en studie? Hälften kollar och hälften inte (och ingen vet vem eller om man kollar för den måste ju vara dubbelblind ) och sen utvärderar vi när de är typ tonåringar? Gladast vinner ! Vi kanske kan få sponsrning?

Förresten kanske det är sånt man ska forska på istället för att gå tillbaka till jobbet? Jag som inte vill jobba.

Nä nu känner jag att jag spårar ur igen. STOPPa mig!

• Idis 76

På tal om tv så älskar T allt som har med reklam att göra och vinjetten till nyheterna på tv4. Teletubbies är oxå en favvo.
    Har nu lagt babblarna till mina favoriter så får jag se vad T tycker när hon vaknar!

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • Minna72
    zynk skrev 2008-02-08 11:42:57 följande:
    Minna vore intressant att höra mer om tubbisarna. Hur forskar man om sånt undrar man. Ska vi starta en studie? Hälften kollar och hälften inte (och ingen vet vem eller om man kollar för den måste ju vara dubbelblind) och sen utvärderar vi när de är typ tonåringar? Gladast vinner! Vi kanske kan få sponsrning?Förresten kanske det är sånt man ska forska på istället för att gå tillbaka till jobbet? Jag som inte vill jobba.Nä nu känner jag att jag spårar ur igen. STOPPa mig!
    Just i det här fallet tror jag inte "mina kolleger" hade forskat på det utan det var mer en teoretisk diskussion (på en e-maillista). Men jag håller med om att det vore kul att undersöka!
    ~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Joyce

babblarna var ju riktigt kul

Här har E precis börjat uppskatta babygymmet. Nu ligger han och skrattar i det och vevar lite sporadikt på det. Försöker öva honom att ligga på mage men idag tippade han bara över och la sig på rygg hela tiden, hur mycket ska de öva på mage egentligen? Bör man göra det varje dag osv?

Jag tog mig ut tillslut idag. Gick på långpromenad och sen lunch med en kompis. Skönt att träffa nån - har varit lite ensamt nu när vi inte får hänga med andra barn. Så idag var det trevligt och skönt ute, känns som vår Nu ska jag snart börja fixa med middagen. Det blir carpaccio - det godaste jag vet, till förrätt och sen stekt tonfisk med matvetesallad med getost och päron i. Vi gillar ju verkligen att gå på restaurang men jag är så osäker på om det funkar med Erik. Kommer man att kunna njuta av det osv? Nån som har försökt? Kanske är det lättare nu än om några månader? Annars har vi nog insett att kring lunch/brunch-tid är den bästa tiden att gå ut så vi kanske får hålla oss till det.

Hur mycket sover era per dygn? Kommer ni ihåg hur mycket de sov kring 2 mån? Jag blev så osäker när jam frågade mig att jag började skriva ner för att se om det finns nåt möster och hur mycket han sover. Igår var det drygt 14 h. Är det för lite?

Fin fredag på er alla

• jamis
    Joyce: det låter som ni haft en skön dag! och kul att E gillar babygymet! adam kan ligga och titta en liten stund, kanske 5 min, sen tröttnar han

Jag läste nånstans att de kan sova ca 16 timmar i början. Hur länge "början" är vet jag inte, sen sover ju endel mer och andra mindre. Adam sover vissa dagar inget på dagarna och kanske 9-10 timmar på natten. Nu har han börjat sova i sjalen så då blir det mera sömn på dagarna

Jag funderar oxå på det där med magläge, om man måste låta de träna varje dag. Jag hinner ju inte med allt som "skas"!
  • jamis

Adam blir förresten 5 veckor imorgon! Va tiden går fort!

Jag väntar på att min man ska komma hem och göra middagen eller ta Adam A har legat och ätit i snart 2 timmar. Riktigt myspys

• Morrisen

Hej t-bax!
    Vad hemskt med RS på Petter, har din oxå det Joyce? Eftersom du inte fick träffa andra på ett tag?
    RS är det samma sak som förkylning egentligen men den har fått särskilt namn då den drabbar bebisar?
    Det är väl ett virus väl så det finns väl inte så mycket i medicinväg att göra annat än hostdämpande och febernedsättande, eller?

Joyce: Kan din kotte vända sig från mage?
    Bea bara ligger där på magen och försöker slicka sig fram, det går inte helt bra. Annars är hon svinstark i benen och vill helst stå och hoppa i knäet på oss.

• Joyce

Morrisen: Japp här har vi också haft RS, men nu är han rätt så återställd men de vill inte att man träffar andra bebisar på 3 v (räknat från första symptomdagen). Rs är ett vanligt förkylningsvirus (alltså ett av många) som sätter sig på lungorna. Mycket hosta och slem. Vuxna kan ha den också men små barn är dåliga på att hosta och har mjuka luftrör därför drabbar det dem hårdare (om jag nu förstått saken rätt) och de får svårt att andas. Oftas får man inte feber av RS så det man kan göra åt saken är att dämpa symptomen, Erik fick alvedon (mot smärtan av att hosta), näsdroppar och koksalt plus inhalering av adrenalin på sjukhuset och koksaltinhaleringar hemma för att hosta lättare.

yup, han vänder sig från mage till rygg men jag tror mest det är för att huvudet är för tugnt när han lyfter upp det så han liksom tippar runt. Ser inte så värst medvetet ut.

Jam: Ja redan 5 veckor - vad fort det går

Svar på tråden visparnas tråd # 6