• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • MammaHela

Suzanna:

Jag lider av exakt samma som dig. Vågar knappt hålla mina barn om de skulle kräkas på mig när de är sjuka. Ligger och håller för öronen och gråter om gubben min kräks.

Men nu har vi flyttat och har sovrummen och toa på övervåningen och även toa på nedervåningen så nu går det bättre. Jag ligger nere i soffan med musik i hörlurar och behöver inte höra vad som händre där uppe (stackars gubben får ta hand om barnen och sig själv).

Sen så behöver jag inte vara orolig att jag ska bli smittad på "deras" toalett...

• Suzanna

MammaHela: Låter skönt med två badrum Vi har en pytteliten lägenhet med en liten toalett...det är fruktansvärt. Jag ligger också och gråter när sambon kräks Vart ifrån kommer en sån här fobi egentligen? Något som hänt och traumatiserat såna situationer eller finns den bara där hos vissa? Jag har haft enorma problem med att tex åka nattbuss och liknande, för tänk om någon spyr! Och jag blir helt chockad och mår skit om ngn spyr på teve.

• Avelyn

Jo det är verkligen hemskt.. när min fd sambo var magsjuk ( min nuvarande har hållit sig frisk än så länge... ) så kunde jag inte gå på vår toalett länge efter det att han blev frisk. Lånade tvättstugans toa i stället.. och fick kramp i magen av att gå och hålla mig.. Ja varför blir man emetofob ? Själv tror jag att jag blev det när jag som barn vaknade mitt i natten i ett mörkt rum av just magsjuka. Och det bara kom.. och jag såg inget eftersom det var mörkt.. och skrek i panik.. mamma kom.. men sen var fobin grundlagd.. från den dagen klarar jag inget som har med kräk att göra. Har aldrig varit onykter heller just av rädsla för att kräkas.. Är en sann nykterist...

• MammaHela

Suzanna:

Jag håller med om det där att åka nattbuss. Går hellre hem genom mörka parker än åker nattbussen. *ryyyser*

Alveline:

Här har du en till nykterist, eller nykerist kan jag inte säga, men jag dricker ALDRIG mig onykter.

• Tussilagoflickan

Jag tror min fobi föddes när jag som barn helt utan förvarning blev dålig och kräktes två gånger i snabb följd på banken!! Blev rejält rädd efter det att kräkas offentligt....

Är även jag nykterist...dricker väldigt sällan och då i så små mängder att jag inte riskerar att bli dålig!

• lollisen

ha ha ha... här har ni en till som slutat dricka..!
    och jag som va stans största partypingla innan!!!
    enda tills jag kräktes en morgon av att jag hade druckit dålig cider som jäste i magen....
    sen efter de så va jag inte stammis på alla krogar...
    när jag väl kommit ut, så frågar till och med vakterna vart jag tagit vägen...?
    nu är jag rädd för att gå ut, för att jag tänker-det finns säkert sånon här ine som haft magsjuka precis eller som har viruset i sig... å då skulle jagju kunna bli smittad...? Gaaah!
    fan vad dum man är!!
    jag älskar att vara bland människor! är supersocial av mig!! men ändå isolerar jag mig....
    blir så trött på mig själv....

• Suzanna

Nån som vet vad är för konstig magsjuka som går? Vår son blev sjuk förrförra onsdagen. Vi blev sjuka (sambon o jag) på fredagen samma vecka. På söndagen blev svärmor sjuk efter att ha varit och hjälpt oss, sen följde sambons hela familj. Men så i onsdags åkte vi till min mamma, alltså en hel vecka efter att Teo (sonen) insjuknat. På natten till lördagen insjuknar både mamma och hennes man och vi åker därifrån såklart på lördag dag. Sen var det lugnt och skönt fram till idag. Jag ringde min kompis som vi var med igår och hon vaknade och var dålig klockan 5 imorse och mår inte bra än. Jag tycker den smittar konstigt denna magsjukan. Kompisen som blivit sjuk nu harumgåtts med oss innan och borde blivit smittad för länge sen? Nu är jag livrädd för att bli sjuk igen :-O Alla runtom blir ju sjuka så långt efter så vi riskerar att blismittade tillbaka igen

• lollisen

Suzanna:
    eftersom vi är emetofober som vill stötta varann här så tycker jag att ditt inlägg är väldigt onödigt!!
    det är ingen här som är expert och att läsa såna inlägg som du just skrev, får iallafall mig att bli skitnojjig!!!
    de e ingen magsjuka som smittar en vecka efter man blivit frisk, de finns väl andra som kan smittat oxå???
    nä, skärpning, inga mer nojj inlägg här tack....
    sen en sak till, har ni redan varit sjuka i det magviruset så blir man inte smittad av det igen, för man blir immun mot de magvirus man haft....
    så, inga lägesrapporter eller skriva om konstiga magsjukor tack...
    för de känns bara som om de kan få en att bli än mer rädd för att träffa människor som kan smitta ner en med de värsta som finns!

• Suzanna

Men herregud Jag är ju orolig- ska du bestämma vilka inlägg somfår göras och vilka som inte får göras? Skärpning på dig själv. Jag är skitorolig och fattar ingenting- tror du inte jag har världens nojja över det? Vem ska jag fråga då? Dumma dig

• lollisen

de jag menar är bara att vi kan ju tänka oss för vad vi skriver i denna tråden eftersom vi redan är kräkfobiker....?
    har jag så fel i de menar du?
    de e väl till att skrämma upp en del i onödan, är de inte de?
    menade inte att du skulle ta åt dig så hårt som du verkade gjort, ville bara säga att vi kan ju försöka att inte skrämma upp varann i onödan....
    och kollar du vem jag är, så har jag startat denna tråden för emetofober, så att vi kan stötta varann i fobin och hur man eventuellt kan bli bättre och leva med den så bra som möjligt....
    men m du kände att jag verkligen hoppade på dig, så ber jag om ursäkt, vill bara inte att vi ska nojja upp oss eller varann här..... okej?

Svar på tråden emetofobi.....