• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • lollisen

Tussilago: varför tror du att du skulle vara smittad av de gumman...? *kram*

• Tussilagoflickan

Var på födelsedagskalas (min lillasyrra fyllde) då dök min andra syster upp, fast det var sagt att hon skulle hålla sig därifrån, hon hade magsjuka (diarre) och hennes barn har/haft magsjuka (diarre och kräkningar) med början i söndags.....och de var alla på plats! Nu är jag livrädd att jag smittats.....

Svalde 5 vitpepparkorn nyss, har aldrig provat det.....men om jag blev smittad hoppas jag att de hjälper!

• lollisen

Tussilago:de e nog ingen fara ska du se....
    dom kanske bara ätit nått olämpligt oxå...
    vitpepparkorn har alltid hjälpt mig iallafall...
    bra med huskurer..
    de man ska tänka på är att tvätta händerna noga å så inte ha dom i munnen...
    de e där baskiluskerna som smittas sitter.... *bläe*
    så om man har en god hand hygien så minskar risken betydligt...

• lollisen

tussilago: ska lägga mig nu, men vi hörs kanske imon eller så?
    ta de nu lugnt bara, tror inte de e någon fara...
    men jag vet hur jobbigt de är! *kram*

• Tussilagoflickan

Jo, jag var VÄLDIGT aktsam kan jag säga, jag till och med bad henne sitta i hallen *skäms* men trots det finns ju rädslan. De övriga i min familj har träffat henne och hennes barn i helgen, precis innan magsjukan utbröt så jag behandlade alla som stora farliga objekt var inte ens på toa för jag var rädd.....sen när jag kom hem duschade jag och tvättade håret och slängde kläderna i tvättkorgen.

Har läst igenom denna tråd och jag måste hålla med om att en av de jobbigaste delarna med denna fobi är verkligen omgivningens reaktion....."lite magsjuka är väl inte så farligt" och "ingen gillar väl att spy" ......usch....blir så arg på min syster....

• lollisen

tussilago: jag vet, man känner sig kränkt å missförstådd...
    hade de gällt typ höjder eller ormar man va rädd för, då hade de säkert varit andra bullar...
    då hade säkert många förståttt bara för att så många talar om de fobierna....
    detta är ju en jättevanlig fibo, bara att de inte talas om den, synd....
    vi systrar får håla ihop å stötta varann tyckre jag...
    och du... jag tror nog inte de e någon smittorisk i ditt fall med syrran å de...
    vi fobiker är rätt jävliga på att skydda oss.. *ler*
    satt hon dessutom i hallen så... hi hi hi...
    du behöver inte skämmas nånting vad du än gör i denna fobi för oss andra som har den...
    vi förstår... vi är ofta likadana hela bunen..

• Tussilagoflickan

Tack för dina ord lollisen....bara de som lider av denna fobi vet hur man mår!
    Ska krypa i säng nu och hoppas veckan passerar utan någon magsjuka på besök!

*kram*

• lollisen

tussilago: jadå... jag vet hur de e.... denna "väntan" tilla man kan känna sig säker på att inte vara smittad längre....
    men som sagt, jag kan nästan garantera at du inte blivit smittad gumman, de krävs mer än man tror ändå att bli de..
    och tänk såhär, de kanske va ett virus du redan haft?
    då kan du OMÄJLIGT bli smittad av just de dom haft...
    kram kram

• Tinny

Hejsan,

Jag blev glad när jag hittade den här tråden. Lider nämligen också av emetofobi, och har haft det väldigt tufft i vinter...har det väl fortfarande ganska så tufft men kämpar mig uppåt nu. Har även fått diagnosen OCD, Emetofobi känns ju egentligen lite som en blandning av ocd och fobi. Nåja, jag har iaf börjat försöka med lite självhjälp som jag läst om på internet och det går väl lite upp och ner. Känner mig åtminstone mycket starkare nu, har fått en hel del nya tankar och sådär.

• Tussilagoflickan

Mna känner sig ensam i sin fobi tills man tittar runt på nätet, man är inte ensam, och det tycker jag faktiskt är skönt! Ett bevis på att det inte bara är jag som är "fjantig" vilket omgivningen vill mig att tro.

Svar på tråden emetofobi.....