• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • MammaHela

Hej alla medsystrar

Här har ni ännu en etmofob. Har alltid fått panikkänslor över allt som har med illamående och spyor att göra. Så länge jag kan minnas (ca 3-4 år gammal).

Undviker saker som kan göra mig illamående (dricka alkohol, åka karusell, åka på kryssning är bara att glömma, åker helst inte buss, går inte på festom jag inte känner folket, sover inte över hos andra osv osv osv) och det gör mig väldigt socialt hämmad.

Har två barn och om det går magsjuka på dagis så har jag dem hemma. Antingen så tar jag ledigt, eller så är min gubbe hemma med dem eller så ställer farmor och farfar upp. Barnen är 1 och 5 år och ingen av dem har haft magsjuka. Men ändå så får jag panik över att veta att nån som jag känner har/har haft magsjuka.

När jag var gravid med minsta barnet så kräktes jag mig igenom 9 månader och nu har jag inga problem med att kräkas själv. Min största skräck är att andra ska kräkas. Klarar inte av ljudet eller lukten.

Det kan räcka med att min gubbe sitter lite längre på toaletten så får jag panikkänslor, börjar skaka, mår illa och kallsvettas. Börjar gråta och blir arg på honom (stackars krake). Om nån av barnen inte äter ordentligt så är det samma sak.

Det är verkligen skit att leva så här, men som tur är så förstår min gubbe m ig til 100 %. Dottern har kräkts vid några få tillfällen och han har alltid tagit hand om det. Jag har isolerat mig fullständigt från dem då och gått runt och desinfekterat hela huset med handsprit.

Vet inte vad jag vill med detta jag skriver.. Ville nog bara skriva av mig lite....

• Tesssan82

ÅÅhh har sån fruktansvärd ångest!!!

• lollisen

Tessan: kan inte annat än tycka synd om dej....
    vet hur det är...!!!
    fruktansvärda ångest!!!!
    har du tagit vitpepparkorn?
    de brukar jag alltid göra om jag vet att någon är magsuk, och jag har klarat mig utan att få de då....
    brukar ta ungefär tio hela korn å svälja hela..
    gammal huskur som jag tror på....
    *krama*

• Tussilagoflickan

Tessan82: Hur har det gått? Håller tummarna att du klarat dig än så länge! Som ovan inlägg...prova att ta vitpepparkorn....många har provat det och säger att det hjälper!

*kram*

• Tesssan82

Hejhej... Hugge är fortfarande dålig.. Känner sån jävla ångest!!
    Han är som en trasdocka och jag är inte still en sekund.... sitter o känner efter hela tiden... känner hur illamåendet bara stiger o stiger....

Har tagit vitpepparkorn , både igår o idag!!!
    Hoppas dom hjälper mig!!!

Kramis

• therre

handlar denna fobi om att själv spy eller att ni inte kan se på när andra gör det?

• lollisen

therre:
    fobin kan variera från fobi att kräkas själv till att ha fobi för att andra ska kräkas....
    den har många putgrundliga vägar, men alla lika jobbiga å svåra.. tyvärr..

• therre

fobi skulle jag nog inte kalla det, men jag spyr nästan om någon spyr, är väldigt känslig!

• lollisen

Tessan82:okej, hoppsa lilla Hugge kryar på sig snart, och att din ångest lättar snart oxå....
    det är faktiskt inte så vanligt att man blir smittad av sina barn, ofta e de magvirus dom har som man själv redan haft som liten...
    för har man redan haft just ett virus, så blir man immun mot det...
    förutom maginfluensan som även fått namnet vinterkräksjukan då den härjar på vintern.....
    men vanlig magsjukevirus som man redan haft, blir man inte smittad av igen....
    när jag fick reda på de, så blev jag lite lugnare....
    kram och va stark vännen..

• lollisen

therre:
    okej, när de e fobi, så uttvecklar man en väldigt kraftig ångest i samband med kräkningar...
    fall de e när andra gör de eller när man själv gör de, eller bara i tron att man ska göra de det varierar väldigt....
    men en fobi är ju så stark, att man lätt kan bryta varenda ben i kroppen nästan, bara man slipper vara med om de man fruktar....

Svar på tråden emetofobi.....