• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • Nattsaga

Jag har nog emetofobi, jag är livrädd inför att må illa och spy. Råkade ut för magsjukan i slutet av Januari i år. Det var INTE kul kan jag säga. Jobbar inom vården också och där som de flesta vet kommer årligen en magsjuka som brukar gå. Gissa om man helst vill stanna hemma istället för att jobba när man vet att den härjar. Det är nog min största fara om ja skulle bli gravid i framtiden, att må illa och spy hela tiden. Min mamma mådde illa i 9 månader med alla 3 flickor...men det kanske inte är ärftligt får man hoppas.

• Tussilagoflickan

Nattsaga: Har samma fasa som dej, att under graviditeten tvingas spy mycket men jag har en vän som har lidit av samma fobi som oss....hon blev gravid, spydde en hel del och blev faktiskt fri sin fobi. Hon menade att när hon tvingades genomleva sin rädsla för att spy om och om igen, med vetskapen om att det var för att de skulle bli föräldrar så blev det hela lättare....hon fick ju något gott av det onda så att säga!

Så kanske, kanske....eller förhoppningsvis....blir det precis så för oss....eller så slipper vi spy överhuvudtaget *drömscenario*!

• DeZire

Här har ni en till med kräkfobi. Länge trodde man att man var helt ensam om det och jag har aldrig fått omgivningens förståelse.

Man går runt mest hela dagarna å e livrädd att man själv ska spy eller att nån annan ska spy, jag kan inte titta på vissa filmer på tv just för att de spyr, har svårt för att gå på krogen för de som är fulla är ju ganska ofta potentiella "spyare" osv.
    Det blir en riktigt begränsning i vardagen. Så fort nån nämner ordet magsjuka får man fantomsymptom och vill helst stanna inne för tänk om.
    Dricker alkohol gör jag nästan aldrig, (inget alls sen jag blev gravid men knappt nåt innan heller) just för att det kan vara en orsak till att må dåligt. Hur är ni andra när det kommer till alkoholen?

Jag var livrädd för att bli gravid, det är ju oxå en gång då man kan må riktigt dåligt och tyärr fick jag en riktigt dålig erfarenhet då jag kräktes i 10 veckor, flera gånger om dagen. Vissa trodde då att det skulle bota min fobi men ikke då, jag är fortfarande lika rädd och går inte ut om jag mår illa, vilket jag fortfarande gör ofta. Men jag tycker det är lite lättare att handskas med det när man åtminstone vet vad det beror på.

Innan jag blev gravid så i det närmaste missbrukade jag postafen då jag skulle iväg nånstans för att ja va så rädd för att må illa och drabbas av panik.

Nej fy sjutton för denna fobin säger jag bara, den förstör i stort sett hela livet och ja e såååå less på människor som säger "men ingen gillar ju att spy" och sen ska man förklara att jag inte bara ogillar det utan får panik, svetten rinner, tårarna rinnder och ibland svimmar man tom...

Haft magsjuka en gång i livet jag var 13 och kunde inte gå till skolan på hela vårterminen sen just för att jag var så rädd för att kräkas igen, kunde inte äta bland follk annat än hemma på 2 år just för att rädslan tog över livet.
    Magsjuka är definitivt det värsta som finns, jag har mycket lättare kunnat acceptera kräkningarna då jag har en bestämd orsak vilket för mig magsjuka inte är eftersom den bara hoppar på en utan förvarning.

Hur är det för er andra, är ni bara rädda för att själva spy, eller oxå rädda för att andra ska göra? Hur reagerar ni om nån kräks på tv eller liknande?

• Tussilagoflickan

Fy vilka dagar detta varit....jag har varit så inställd på att bli magsjuk att jag kanppt lämnat lägenheten. Är så rädd för att spy....och att göra det någon annanstans än hemma är en mardröm! Har verkligen mått psykiskt dåligt dessa dagar....och i fredags hade jag verkligen superont i magen och fick dessutom feber, låg runt 38 gr så jag var verkligen säker på att nu skulle jag bli sjuk!

Idag är det söndag, och det var i onsdags kväll som vi träffade de magsjuka människorna....visst borde vi vara på säkra sidan nu?
    Jag frågade om detta på en annan sida och det var det en som svarade att vissa magsjukor kunde man insjukna 5 dagar efter smittotillfället av......så nu vill jag helst att det ska bli måndag kväll för då har det gått 5 dagar!

Mår fortfarande skumt....öm i magen och lätt illamående....kan lika gärna vara nerverna som magsjuka har försökt ta en timme i taget och det har gått ganska bra. Idag ska jag våga mig utanför dörren och gå på marknad....livet måste gå vidare annars ger sambon upp

Det är verkligen hemskt när en sådan fobi kan styra ens liv på detta sätt......

• Tesssan82

Huvva... min lilllkillle kräktes 1 gång i morse... Vill inte ha magsjuka
    VILL INTE, VILL INTE, VILL INTE....... VILL INTE.....
    Så nu går jag runt här hemma och känner mig som ett nervvrak....
    Vill INTE SPY.... VILLL INTE

• AngelOfBerlin

Här har ni en till med kräkfobi........

• Tussilagoflickan

Tessan82: Hur har det gått för dej? Har din lillkille kräkts något mer? Kanske bara var något annat?
    Håller tummarna att det inte är magsjuka....vet precis hur du känner det!

*kram*

• Tesssan82

Hugo kräktes imorse och inge mer kräks... men det rinner rätt igenom honom.... han är jätte blek o slö, och 38.5 feber
    Tycker att detta känns jätte jobbigt... har bara tankarna på detta.... Skita jobbigt....
    Vill INTE bli magsjuk!!
    HJälp.... allt känns jätte jobbigt just nu.... HUvva ...

• Avelyn

Tesssan82,

Håller tummarna för att du klarar dig från magsjukan ! ( kan tillägga att jag sällan blitt smittad av mina barn när de varit magsjuka.. och får jag det brukar de oftast komma bakvägen )

• Tesssan82

Ja, nu är det snart kört-.... lilleman har börjat kräkas igen Oj så nervös jag är... känner mig riktigt depp...... vill inte att Cajsa ska börja kräkas oxå... men risken är väl ganska stor skulle jag tro....
    Vill just nu bara sjunka genom jorden!!! Vill inte veta av någe mer spyor och sånt...
    Så nu blir jag väl vaken minst 3-4 nätter skulle jag tro... brukar ju inte kunna slappna av o sova då magsjukemonstret spökar runt !!!!

Svar på tråden emetofobi.....