• Millami

österbottningarnas scrappartråd

Här sammlas alla vi österbottningar som redan är scrappare men även alla som är nyfikna på att lära sig å börja scrapa..

vi byter ider å tankar å inspirerar varandra..

Välkomna me!

Lycklig Mamma till Anton
  • Svar på tråden österbottningarnas scrappartråd
  • 081119 1
    Amelié77 skrev 2008-03-06 16:13:15 följande:
    Jo, det är nog syrafritt papper som gäller. Foton från gamla album är ju ofta gulnade och det beror just på att man inte hade syrafria papper eller pennor på den tiden.
    Inte bara det....färgerna försvinner!
    Foton från min barndom (början på 60 talet) är helt rödrosa å murriga.
    Jag har ett album där jag fuskar med inte syrafritt, men i finalbumena där är det enbart syrafritt!
    Det finns en suverän penna som man kan använda för att kolla om det innehåller syra, bara att rita ett streck så ser man.

Man kan även måla med tex akrylfärg å på så sätt täcka över "fariga saker" (fniss).
    Eller stoppa i en av alla de små syrafria plastfickor man kan köpa, eller göra en syrafri ficka själv av en fotoficka......

Tror inte att man får låta sig stoppas helt av detta heller, ibland så måste man få testa lite.
    Min blogg: hoppetossadesign.webblogg.se DT hos Pysselmyran
  • Amelié77

Smarta tips Hoppetossa!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Karina 80

Hej på er!

Åh, jag blev bara ännu mera inspirerad när min jobbkompis hade med sej lite material + album till jobbet igår. Snart börjar jag nog ha det på det klara vad jag vill beställa. Jag fick låna en jätte bra bok av henne, tyvärr på finska, men det går nog lika bra ändå. Hon hade med sig och visade den pennan du talade om Hoppetossa, det ska jag nog skaffa!

Hör ni, när ni beställer papper...använder ni 30x30 papper då. Albumen är vel oftast i den storleken, eller? Har ni investerat i såna som man kan skära papper och foton med också, eller klipper ni??

• ms17

Jag har köpt en pappersskärare på Lidl, de brukar ha en ganska förmånlig där mellan varven... ibland använder jag den men ofta blir det nog att jag klipper... Så det är en bra grej men man klarar sig också bra utan den...

• Millami

nu ha ja fått mera foton...å igår va vi ti seinäjoki så köpt ja lite mera material...så nu e ja sååååå sugen på å börja scrappa...hoppas ja snart får lite extra tid över...

ja ha nog bara använt papper som är 30x30 ännu...
    en pappersskärare ha ja köpt...men ha använt den en gång då ja sku klipp ett foto så klippt ja hela handen av anton.. sen ha ja int våga använd den....får int d å bli rakt...så oftast klipper ja nog...

Lycklig Mamma till Anton
  • Luffarmor
    Millami skrev 2008-03-08 12:26:52 följande:
    nu ha ja fått mera foton...å igår va vi ti seinäjoki så köpt ja lite mera material...så nu e ja sååååå sugen på å börja scrappa...hoppas ja snart får lite extra tid över...ja ha nog bara använt papper som är 30x30 ännu...en pappersskärare ha ja köpt...men ha använt den en gång då ja sku klipp ett foto så klippt ja hela handen av anton.. sen ha ja int våga använd den....får int d å bli rakt...så oftast klipper ja nog...
    Hjälp Millami ....
    Stolt mamma åt Rasse född 05
  • ms17

Jag måste också få beställt mera foton nu för att få något att scrappa, tömde kameran igår och där var över 300 bilder... så det var någon dag sen sist den blev tömd...

Svar på tråden österbottningarnas scrappartråd