• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • fairyfloss

Mina cupcakes blev en hit! Alla tyckte de var jättegoda (min svåger tyckte de var mycket godare än hans tjejs sa han, trots att de inte innehöll vetemjöl, ägg, mjök eller soja ). Dock ska jag göra en till omgång med vissa modifieringar innan jag har fastställt receptet, sen kan jag lägga ut det här till er .

Falken: Jag tycker tvärtom mot madreh, jag tycker du ska plocka bort alla veteprodukter och se om det hjälper. PRovresultat i all ära, men ska man verkligen typ tortera ett litet barn bara för några provresultat?! Stackars lilla! Det tycker jag är taskigt att dietisten att säga faktiskt, det måste de väl fatta att mammor inte kan göra så mot sina barn.

Madreh: Ja, jäkla norrmänn . Nej men 40 kronor hade varit ockerpris. 24,90 är helt okej tycker jag.

• Madreh

fairyfloss
    Självklart tycekrj ag ju inte att man ska ge barnen det dom inte tål, men om det nu är en veteallergi eller om möjligt glutenintolerans så ska man inte ta bort innan alla prover är klara. Vår läkare sa så när vi var inne med Oscar och han var dålig vill jag lova, han stannade i utveckling och det var jättejobbigt att få veta att det kanske är glutenintolerans och samtidigt vet att man då tar bort gluten ur kosten. Men vi fick inte göra det innan dom gjort en gastroskopi, för gör man det så börjar ju tarmen att läka och då ger det missvisande resultat, dom kan ju säga hur länge det har pågott om man har tur.

Oscar var 9 mån första gången jag märkte att nåt var fel, han bajsade nåt som såg ut som senap blandat med vsipad grädde, luktade surt och det såg sandigt ut oxå. Han skrek jämt, var aldrig nöjd, och han vakren kröp eller gick med hjälp eller runt möbler, han satt där man satte honom, han var svullen, orkade ingenting och jämt trött men kunde inte sova iaf, han var allmänt missnöjd alltså. Var till läkaren och blodprover togs som visade ett förhöjt värde och gluten misstänktes, han var nästan 1 år då gastroskopin gjordes och efter ca 4 veckor kom svaret....som var väldigt knepigt, det såg ut som en klar glutenintolerans med ögonen men vid en djupanalys så var det inget. Vi började med glutenfritt iaf och han blev genast bättre, han kröp, reste sig och gick under en och samma månad. Han blev piggare, mer nyfiken och böjrade äta lite igen. Sen kom det nya problem och nya prover togs, listan på allergier blev lång, och maten ändrades titt som tätt, jag hade jämt hela skafferiet fullt med glutenfiritt, gluten och mjölkfritt, sen skulle det inte innehålla soja och till slut fick det inte vara vetestärkelse i heller. Alltså naturligt glutenfritt. Inte lätt, men det finns. Tack och lov att jag fick allt via apoteket, annars hade jag ju blivit ruinerad, eftersom det var så mycket byten jämt!

Iaf så har det nu visat sig att han var inte glutenintoleratant utan han har haft en veteallergi som nu har vuxit bort och en helt ny värld öppnade ju sig för honom när han helt plötsligt fick äta mat med vete i, bara det att få äta vanligt bröd är ju en lyx.
    Dom andra allergierna finns dock kvar, vi har testat mjölk och det går till en viss gräns, men blir det för mycket så blir han dålig. Han brukar få äta lite ost och lite yoggi emellanåt men inte varje dag.

Ursäkta flummigheten, har hjälp av både Oscar och Noah och en dvd-spelare som bråkar.
    Hoppas ni förstår vad jag menar.

Sorry att det blev så långt!!!!!!

24.90 kan jag med betala och jag kommer köpta mer av NoEgg då jag tyckte det var bra, iaf till sockerkaka.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Madreh

fariyfloss
    nyfiken på ditt recept!!

• Madreh

Glömde ju oxå att jag skulle kolla profylacen!

extensivt hydrolyserat vassleprotein och en väldig massa annat!
    Inte konstigt att han hatar den, luktar ju inget vidare heller!

• Mamsie

Madreh, de flesta av dom ersättningarna stinker
    men konstigt nog så accepterar ungarna det.
    Om de inte börjar sent med ersättningen - då kan kanske Nutramigen LGG2 smaka bättre (den är "smakanpassad" för de större barnen)

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Madreh

Mamsie
    Profylacen ger jag till Noah, den lille och han böjrade vintras strax innan jul så han var ju inte jättelite men inte så stor heller. Dom andra har ju ätit vanlig mat rätt tidigt, men denna lilla gossen har vägrat allt annar utom flytande mat. Det var först i jan i år som jag fick honom till att börja med vanlig mat och då ska han ha det VI äter, välkryddat och i lite större bitar.

• Mamsie

falken,
    en sån hemsk natt. och så hemsk man känner sig som mamma!

Är det öronen i alla fall? samtidigt med magen. Eller kanske tänder på G?
    Men det är nog magen. Men av vad???
    För det var värre än mardrömmar. Eller var det jag som var så trött att jag upplevde det som värre.
    Det måste vara öronen. Ska nog kolla upp det.
    Vill inte stå där hos läkaren om det visar sig att det inte var nånting - då framstår man som hysterisk förstagångsmorsa  (hysterisk gammal morsa )
    Undrar om h*n fick i sig smulor på dagis? Kan ju vara det...
    Kan dom ha växtvärk vid 1½ års ålder?

Känns det igen?

• Mamsie

Hydrolysering, mjölkersättning.

När man bryter ner proteinet i så små molekyler att tarmen inte känner igen det som en protein.

Vissa är dock så extremt känsliga att de känner igen minsta lilla partikel och måste ha en ännu större sönderbrytning (ännu mindre molekyler) - eller i värsta fall en produkt som är kemiskt tillverkad och inte har med kossan att göra. (eller med soja).

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    Det finns dels modersmjölksersättning där mjölkens protein består av nedbrutet kasein (Nutramigen med molekylvikt under 2000 Dalton), dels ersättningar där mjölkproteinet består av nedbrutet vassleprotein (Profylac och Pepti-Junior med molekylvikt under 6000 Dalton). Om enstaka barn skulle reagera även på dessa produkter kan man ge en ersättning där proteinet utgörs av enkla aminosyror (Neocate).

....

Det står t i pappren om Soja-allergi att
    Hydrolyserat Vegetabiliskt Protein (HVP) inte funkar på soja-allergiker om det är gjort av soja. (Vad det är gjort av vet man ju inte om de inte skriver ut det)
    Den hydrolysen är inte så "fin" ; dvs molekylerna är så stora att det känns igen som protein.

Men så hittade jag det här:
    www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.FAQServlet&id=8
    Vad är HVP?
    HVP, hydrolyserat vegetabilisk protein och proteinhydrolysat är samma sak. hydrolysering innebär att man på olika sätt, exempelvis genom tillsats av HCl (saltsyra) eller enzymer, kokning eller jäsning spjälkar proteinkedjor i dess minsta beståndsdelar- aminosyror. Proteinet är alltså totalt nedbrutet och ett rent HVP av till exempel soja innehåller inget sojaprotein.
    _uacct = "UA-3063564-2"; urchinTracker(); ....

??? 

• Madreh

Ja det är en hel vetenskap alltså att försöka få till det!?

När min stora pojk var liten och fick sin diagnos på komjölksproteinallergi så sa dom till mig att INTe använda ersättningar med soja i för då kunde han utveckla en sojaallergi oxå. Jag var försiktig och han fick endast glass på soja (Tofuline) och det funkade bra. Idag har han inga besvär, han har vuxiti från i sin allergi.
    Ren mjölk dricker han inte för han gillar det inte och läkaren säger att han klarar mjölkprotein till en viss gräns han oxå och att gränsen är individuell vilket jag märkt på både Kevin och Oscar.

• Blå Flygare

Falken: Det misstänks väl inte glutenintollerans alls, eftersom du gjort ett eget lapptest? För så länge man det är en allergi man misstänker så gör det ju inget att man utesluter. Då har man ju kommit halvvägs i provoceringen till läkarbesöket Däremot vid glutenintollerans är det viktigt inför biopsi att man fortsätter tortera

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!