• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Förresten så är det fortfarande svaga prickar kvar efter vete-lappen, det är 1½ vecka sen nu. Tror inte att det har med fuktig hud att göra faktiskt. Hoppas det försvinner tills nästa patchtest?

• Kavat

Nu är jag sugen på att göra lapptest jag med! Haha!
    Ingenting visar ju sig på lillebror. Han ska till läkaren i morgon, så får vi se vad farbror doktorn säger...

Burger King är alltså bättre! Det var väl det jag visste! Synd bara att vi inte har det här...

Tack för receptet! , man läser ju vad folk skriver, men det är först när man ska göra det själv som man vill ha det "bästa"! Får se om det hinns med imorgon.

• falken

Jag är faktiskt jäkligt nyfiken på vad ni hittar om ni gör egna lapp-test Gruppsykos!!

• Mamsie
    criwi,
    På McDonalds hemsida står det att ketchup inte innehåller sojaprotein.
    Eller mjölkprotein, ägg eller annat vanligt allergen.
    www.mcdonaldsmenu.info/ourmenu.jsp klicka på Dipsås, och sedan på Ketchup.

Ketchup
    Ingredienser: Tomatpuré, socker, ättika, salt, vinäger, kryddor (sojaolja, lökextrakt, vitlöksextrakt, kryddnejliksextrakt, kanelextrakt, kokosolja)

Sojaolja innehåller enligt livsmedelsverket inte mätbara mängder sojaprotein.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Men det gäller bara raffinerad olja. De kallpressade oljorna kan innehålla små proteinmängder. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-13 21:04:40 följande:
    Jag är faktiskt jäkligt nyfiken på vad ni hittar om ni gör egna lapp-test Gruppsykos!!
    Det finns värre gruppsykoser *s*
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • fairyfloss

Madreh skrev 2008-03-13 15:52:33 följande:

Jo visst men det var nån som sa att den kostade 19 kr....Och jo jag vet ju att specilavaror är dyra, jag är en av konsumenterna.....
    Det var jag som skrev! Den kostar 19 kronor här i Australien, så jag tycker inte 24,90 är så dyrt! Transport och skatt, klart det blir liite mer än det kostar här (tillverkningslandet).

Nu ska jag i alla fall baka muffins som är fria från gluten, mjölk, ägg och soja MED frosting! Wish me luck!
  • falken

Trött mamma här...

Inatt varknade Signe vid 23.30 och skrek och skrek som en galning. Sen vaknade hon igen vi 02, gick lite fortare då. Hon var helt rabiat som hon brukar va vid ont i magen, tycker så hemskt synd om henne Det la sig efter nån halvtimme, det bubblade i magen en massa och kom en massa fisar. Men nu har hon ju varit sjuk i 5-6 dagar med feber, så idag får de nog gå till doktorn - kan ju va en öroninflammation tex? Men då lättar det inte när man får fisa iofs.

Hon var ju knölig igår natt med, men då hade hon inte bajsat på 3 dgar, och hon fick ett microlax igår med god utdelning.

Vad tusan är detta nu då? Är hon supekänslig mot vete, som vi inte plockat bort helt riktigt än på dietistens order - vi är ju fortfarande under utredning. Jag gjorde ju lite müsli, på ej helt ren havre, kanske är det?

• StinaTina
    Mamsie skrev 2008-03-13 21:49:56 följande:
    criwi, På McDonalds hemsida står det att ketchup inte innehåller sojaprotein. Eller mjölkprotein, ägg eller annat vanligt allergen. www.mcdonaldsmenu.info/ourmenu.jsp klicka på Dipsås, och sedan på Ketchup. Ketchup Ingredienser: Tomatpuré, socker, ättika, salt, vinäger, kryddor (sojaolja, lökextrakt, vitlöksextrakt, kryddnejliksextrakt, kanelextrakt, kokosolja) Sojaolja innehåller enligt livsmedelsverket inte mätbara mängder sojaprotein. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e... Men det gäller bara raffinerad olja. De kallpressade oljorna kan innehålla små proteinmängder. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Aha, antingen har jag läst skevt eller så har dom ändrat
    Troligtvis har jag läst skevt Sojaolja innehåller ju to m nutran så det vet jag ju att Emma (trots sojaallergi) kan äta
  • Madreh

falken
    Du får ju inte plocka bort nåt innan tester tagits, det kan ge missvisande resultat. Dock jobbigt när man ser och vet att nåt inte stämmer och dom små har ont.
    Äter hon laktos? Laktosen kan ju ge gasig mage annars....och mycker fisar.

Jag funderar på laktosen på Noah, för han är så hård och fiser mycket han oxå, skriker hemskt flera ggr om dagen. Han äter mjölkproteinfritt så visserligen får han itne i sig nån laktos heller. Han får dessutom Profylac, men en kompis till mig har en dotter som inte tålde Profylacen heller, det finns ju lite vassleprotein i den, men den ska tydligen vara hydrolialicerad eller vad det nu står.
    Ska kolla det om en stund.

fairyfloss
    Nej det kan ju stämma då, jag trodde du menade att den kostade 19 kr här i sverige och att "min" affär tog ockerpris! Allt säljer ju till norrmän här och dom betalar bra!

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Madreh

criwi
    Fler bra recept?
    Sockerkakan med NoEgg var JÄTTEGOD! Min sambo kände ingen skillnad och han tror han känner skillnad på allt!

Kevin, Oscar och Noahs mamma
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!