• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • StinaTina

McDonalds har tom soja i ketchupen så dit går vi aldrig men Burger King är jättebra. Här har dom väldigt bra och trevlig personal oxå. Emma kan äta deras Kid´s meal för det är (iaf var) utan soja, mjölk och ägg. Dom har (hade, ifall dom ändrat nåt) en hamburgare med glutenfritt bröd, det blir dock lite skumgummiaktigt. Den ska då vara fri från gluten, mjölk, ägg och soja

Falken, satte du en blöt lapp brevid vetemjölet? Om den lappen var torr så kan det andra vara en rektion på det våta som fick sitta i tre dar............... Hmmmm, man kanske skulle prova................. något är det som ger hennes hårda mage och det är INTE grönsaks/frukt brist! Tack för infon, var mest intresserad av vad du stoppade i "plåstret". Emma (och även jag själv) har gjort lapptester flera gånger så jag vet hur man ska göra/läsa av men ar lite osäker på VAD jag skulle använda. Men såklart måste vetemjöl vara bäst ur veteprotein-synpunkt

• Snutten

Siri som är allergisk mot ägg och mjölk och soja m.m kan bara äta hamburgarna på BK och Max. Kycklingbitarna tror jag det är ägg i och som sagt McD har soja i brödet.

• Madreh

Idag var jag till affären och skulle kolla vad den där NoEgg kostade och jag måste haft ett hjärnsläpp innan (får skylla på för lite sömn och för sjuka barn...) för den kostade inte 30-40 kr. MEN den kostade 24.90 vilket inte är jättebilligt iaf!

Jag bakade en sockerkaka häromkvällen med NoEgg, använde ett recept som nån tipsade om här inne....minns inte vem nu, men gud så god den blev!! Nu har jag köpt både apelsin och citron så jag ska baka lite att ha i frysen med lite annan smak än bara vaniljsocker.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-13 15:34:25 följande:
    Idag var jag till affären och skulle kolla vad den där NoEgg kostade och jag måste haft ett hjärnsläpp innan (får skylla på för lite sömn och för sjuka barn...) för den kostade inte 30-40 kr. MEN den kostade 24.90 vilket inte är jättebilligt iaf!Jag bakade en sockerkaka häromkvällen med NoEgg, använde ett recept som nån tipsade om här inne....minns inte vem nu, men gud så god den blev!! Nu har jag köpt både apelsin och citron så jag ska baka lite att ha i frysen med lite annan smak än bara vaniljsocker.
    Fast om man jämför med vad 66 ägg kostar så är det billigt tycker jag!
    Och för att vara specialvara, nästan allt annat special/allergi är ju mycket dyrare än "orginal"!
  • Madreh

Jo visst men det var nån som sa att den kostade 19 kr....

Och jo jag vet ju att specilavaror är dyra, jag är en av konsumenterna.....

• Kavat
    Madreh skrev 2008-03-13 15:34:25 följande:
    Idag var jag till affären och skulle kolla vad den där NoEgg kostade och jag måste haft ett hjärnsläpp innan (får skylla på för lite sömn och för sjuka barn...) för den kostade inte 30-40 kr. MEN den kostade 24.90 vilket inte är jättebilligt iaf!Jag bakade en sockerkaka häromkvällen med NoEgg, använde ett recept som nån tipsade om här inne....minns inte vem nu, men gud så god den blev!! Nu har jag köpt både apelsin och citron så jag ska baka lite att ha i frysen med lite annan smak än bara vaniljsocker.
    Föresten, vilket recept var det?
  • Madreh

Det var i en länk som criwi tipsade om...inlägg nr 84...och det var lite olika recept där bla med en sockerkaka med NoEgg. Kanongod!

• Blå Flygare

Mamsie: Bra sojakälla är väl sojadryck eller något annat från GoGreen. Då blir det ju slätt så det inte är "skav" som ger utslag. Finns säkert någon liten förpackning av nått som inte är dyrt.

• falken

Hemmagjorda lapp-test...

Jo vetemjöl+vatten blir ju en kladdig och bra konsistens. Jag tog flytande smör på mjölk-lappen, för att det skulle vara kladdigt. Sojamjöl+vatten måste vara det optimala då, jag tog kinesisk soja, och det torkar ju.

Sant att kontrollen borde vara fuktig. Men hon hade nästan ingenting på smör-lappen, och inget på soja-såsen, och de var blöta. Sojan kan ha torkat lite som sagt.

Myran, det blir slätt iaf, skaver inte. Men på det riktiga testet ska det vara små koppar, jag vet inte hur stora det är, men vad tror ni som gjort det? Kan tänka mig att S hatar dem...

• falken

Burger King - GÖTT, har alltid gillat dem bäst. Dit ska vi gå jag och dotra.

Mamsie, tur att vi tar bättre hand om våra råttor än våra barn i landet Sverige... Signe är förresten också stenhård+diarré just nu, hon stånkar om nätterna, och dagarna med för den delen. Gav henne mikrolax idag. Tror det är för att hon varit sjuk och inte druckit ordentligt.

Låter bra att byta doktor där... Visst, det KAN ju vara så, men har man inte uteslutit att eksemen har med matallergi att göra på att i övrigt atopiskt barn, så är sannolikheten bra mycket högre att de faktiskt har det. Krånglig mening...

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!