• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Mamsie
    Gomorron på er!

falken, det ligger något i det du säger: en stressad mage (pga mjölk el nåt annat man inte tål) är ofta känsligare mot saker som den hade tålt innan.

Min stora son har fortfarande känslig mage, och ibland tänker jag att det är den odiagnosticerade mjölkallergin som "ställt till det". Att hans tarmar inte haft en chans att utvecklas normalt från första början. (när vi föds är tarmarna inte helt färdiga utan fortsätter att mogna ett tag).

Men nu är han 21 år och han kan äta allt utom citrusfrukter. När han blir stressad reagerar han med magen, medan andra kanske hade reagerat med huvudvärk eller muskelspänningar i nacke/rygg.

På tal om mage: nån som vill ha kaffe?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat

Kaffe lät gott! Tur att jag vant mig vid havremjölk i, för jag åt ost på mackan igår kväll och inatt och nu har jag "magsjuka" igen... Om det nu inte är magsjukan som kommit tillbaks...

Gissa vem som för första gången i sitt snart 10 månaders liv som HELA natten fram till klockn fem då han hojtade till och somnade om till 06.00!!!!!!!!!!!!!!!

Min man tror dock inte helt att det var havren som ställde till det! Ja, han får väl tro vad han vill.

Tack för allt stöd tjejer, återkommer när jag får lite mer tid!

• Mamsie
    Kavat,
    så underbart med en "hel" natt

Max strular ju med nätterna pga förstoppningen (vad den nu beror på...?). De morgnar man vaknar och konstaterar att man haft en natt utan spring eller gnöl, så känner man sig som en "normal mamma med normala barn"

Ha en bra lördag, och glöm inte godiset!
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-14 23:14:11 följande:
    KavatJag tänker så här, jag är själv "i branchen", och jag vet att det inte finns två läkare som skulle sagt samma sak gällande din son och hans magproblem. De träffar er i 15 minuter, så det är stört omöjligt att få en korrekt bild av hur ert liv ser ut. Och så ger de dig råd utifrån sin uppfattning. Det här med små barn, magproblem och ev matallergier är inte lätt, dessutom finns det inget säkert sätt att mäta det på. Det enda läkaren har att gå på är dina aningar om vad han kan ha reagerat på - och det gör ju tom en själv förvirrad.Ska man leta allergier, så får man börja med det vanligaste. Då har man störst chans att träffa rätt.1. Mjölk, 2. Ägg, 3.Soja, 4.veteallergi.Morot och lök är inte särskilt vanligt att små barn utvecklar allergier mot, men det kan ju kasnke vara svårsmält för en redan påfrestad tarm. Däremot kan det va så att hans tarm alltid är dålig pga att han får i sig sånt han inte tål varje dag mer eller mindre, sånt som finns i allt, tex soja och vete. Och så drar man själv slutsatsen att den dagen åt vi morötter. Kan det va så tror du?Om du gör lappar hemma - vilket inte är skadligt eller plågsamt på minsta vis, inte värre än att ha plåster - så tror jag att det bästa är att kolla av för det vanligaste först.Eller bara ring NÄLs växel och fråga efter allergimottagningen, så får ni proffshjälp. Tänk vad ni har haft det jobbigt länge, ni måste va helt slut. De flesta barn är faktiskt sjuka jämt, och de gråter inte hela nätterna av magont. Så jag tycker det var ett slag i luften.Signe verkar också på bättre ikväll, fast hon brukar iofs inte börja hojta förrän 23.30
    Jo, mjölk undviker vi ju redan. Ägg är han allergisk mot och soja undviker vi ändå, eftersom dottern är allergisk mot ägg, soja, mjölk och hund.
    Så då är det vete som är nästa på listan.
    Men jag håller ju råkoll på vad han får i sig nu (förutom allt han petar i sig från golvet och sånt som spindeln som slank ner tidigare idag enligt maken. )

Förra läkaren trodde ju ev. konserveringsmedel eller färgämnen.
    Men vi får se vart vi hamnar tillslut.
    Just nu ska jag testa lite till här och se och så vet jag att jag kan ju alltid vända mig till NÄL. Känns skönt att veta!
  • Madreh

fariyfloss:
    Ja det tog alldelse för lång tid och det berodde på att djupanalysprovernan skickades till FINLAND! Iaf så ska ju lillebror Noah oxå utredas nu och jag vill verkligen att det går lite snabbare med honom, han är ju en "favorit i repris" om man säger så, liten och tunn dock inte svullen som Oscar var men hanökar ju inget i vikt och har börjat dala eller som ena läkaren sa, han är på väg mot Ystad men ska mot Kiruna.

Jag själv fick diagnos IBS för 3 år sen till sommaren och jag har blivit bättre jag med genom att utesluta vissa produkter trots att jag inte har nån allergi, det togs prover mot både gluten, mjölk och laktos då. MEN äter jag mjölkfritt (vilket vi ju gör) så mår jag bättre. Men jag har haft mjölk i mitt te och jag äter ost, men sen gäller det att ingen är påtoa närj ag behöver springa dit och det är verkligen springa som gäller. Nu har jag låtit bli att köpa ost en vekca och min mage gillade det bättre (har svårt att låta bli den om vi har hemma) jag har även börjat med havredryck i teet och det funkar jättabra.
    På vårt bord finns alltså både vanlig mjölk, havredryck och risdricka, två olika sorters smörgåsmargarin inte så ofta yoggi då det inte finns alternativ till alla. Provade göra på Rapsypulver men det var inte så poppis bland barnen.

Här har Noah oxå sovit hela natten (eller vad man kan kalla det!), somnade halv ett och vaknade sex, jippi! Han har problem med sin satma oxå stackarn.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-15 02:43:29 följande:
    EN sa att jag skulle prova att utesluta mjölk, för det kan hjälpa. En annan sa när jag berättade att jag uteslöt mjölk (och hade blivit bättre!!!) att nej, då ÖKAR vi dosen medicin, för mjölk, det SKA du kunna dricka. Tror hon på alvar att jag hellre tar en massa jäkla skitmediciner med 100 biverkningar än att utesluta mjölk? Så jäkla tiltade i pallet en del är.
    Haha! Ursäkta, men det är något komiskt när de vill att man ska äta medicin för att kunna äta något annat. Alltså ok om man vill vid enstaka tillfällen eller om det är något livsnödvändigt, men mjölk!
    Jaja, det är bara att acceptera att vi alla är olika och tror olika.

Jag hoppas så mycket att det var havren han inte riktigt klarade! Det finns ju barn som inte tål för mycket fibrer och han verkar ju tåla en viss mängd havre, men när det blir för mycket så funkar det inte längre. Var precis likadant när han var 6 månader, men då bytte vi till risgröt istället för havregröt och då funkade det helt plötsligt. Men alla säger ju att havre är bra och fiberrikt osv, men får ta försiktigt igen.

Mamsie, När är tarmarna färdigutvecklade ?
  • Kavat

criwi, nu står två varianter av din sockerkaka i ugnen.
    Tänkte göra en liten tårta av den ena med Oatleys vispbara vaniljsås. Vi får se om det funkar eller inte...!

• Blå Flygare

fairyfloss: Jag konstaterade precis igår att jag kommer fortsätta med äggfritt bak även om Ss allergi växer bort, för förut hade vi alltid ägg hemma och fick jämt slänga. Och när man skulle baka var det slut Ägg kan man spara till födelsedagsbak i så fall. Sen tycker jag tyvärr inte jag får det att funka med NoEgg, utan väljer istället recept utan ägg. Trixet är att smeten inte får vara lös. Har man hälften så mycket vätska, typ så reser smeten sig utan ägg.

Mjölkfritt får vi fortsätta med, för oavsett Ss allergi så mår JAG fanken så mycket bättre utan mjölk. IBS vill läk kalla det, jag är inte övertygad än. Tror mer på mjölkallergi trots att RAST visade neg. Det gör det ju för dottern med, fast den läk är helt säker att det är mjölkallergi på henne. Lite skillnad, jag vet, men ändå. Kanske ska lapp-testa mig själv

• fairyfloss

Nu finns mitt cupcakerecept i min blogg! MUMS säger jag bara, SUPERMUMS! Jag åt en på typ två minuter, så god var den . Och jag rekomenderar starkt att gömma ett hallon mitt i .

Madreh:
    Till Finland?! Vad skulle det dit att göra? Knasigt värre. Jag hoppas verkligen att det går fortare den här gången!
    Jag tror i fallet IBD/IBS att det kan vara så att vissa produkter som mjölk och vetemjöl helt enkelt inte är så bra för kroppen, och har man då en känsligt system så blir man intolerant automatiskt. Kan man se intolerans på såna där pricktest? Som jag sa så vill de inte låta mig göra några eftersom jag har Crohn's men jag vet inte om det skulle hjälpa. Jag är precis som du med mjölken och får SPRINGA, plus att jag får skov om jag äter mycket grejer jag inte tål och då blir det fler mindre roliga symptom till dem. Så jag tror på att utesluta! Sen saknar jag också ost otroligt mycket, men det är inte värt det helt enkelt. Det finns som tur är annan god mat också!

K Kavat:
    Ja det är helt stört. Problemet är ju när det är läkare som tycker så och ska tvinga på en deras metoder. De slipper ju leva med biverkningarna av de jäkla medicinerna självas så de kan ju säga vad f-n de vill!

Blå Myran:
    Ja, det är samma här, äggen glöms längst in i kylskåpet och sen är de gamla helt plösligt. Sen känns det så onödigt i bak också, ska jag äta ägg så äter jag hellre ett ägg; kokt, stekt eller rört . Jag tycker NoEgg funkade jättebra, i alla fall i det här receptet. Nu har jag inte provat att utesluta det, men när jag bakade matmuffins för nån månad sen så fick jag dem inte att stelna ordentligt, och då var det ändå en tjock smet och inte en lös sådan. Men om du provar mina cupcakes utan NoEgg så får du skriva och säga om det funkar också!! Angående IBS så tycker jag att det verkar som de ger den diagnosen till alla de inte orkar utreda ordentligt. Typ "känslig mage - men vi vet inte varför". Min syster har diagnosen IBS men hon är övertygad om att det är candida. (Men det GÅR ju inte, för tydligen så KAN man inte ha candida i tarmen, fastän folk har det!) Märks det att jag inte litar fullt ut på läkarvärlden?

• Blå Flygare

fairyfloss: Det var precis så jag upplevde läk, han orkade inte utreda så då hette det ibs. Tack o adjö, ingen hjälp att få. Men mjölkfritt hjälper ju. Helt.

Laktosintollerans kan man testa med DNA-analys. Går att köpa på apoteket eller beställa hem från nätet om läk inte vill bekosta den undersökningen. Har skickat in ett sånt och ska väl få svar nästa vecka. Nackdelen med det är att det bara ser en typ av laktosintollerans: primär. Det är den vanligaste, men har man glutenintollerans kan man få sekundär av det. Hur det är med chrons vet jag inte. Har man sekundär lakosintollerans kan man testa det med provokation eller laktosbelastning.

Sen finns det mjölkallergi och då är det proteinet man reagerar på. Procktest och RAST visar det om man har en snabb reaktion i blodet. Har man istället en reaktion på cellnivå så visar de testerna inget. Bara lapp-test kan visa det.

Sen är komjölk rätt hårdsmält, så man kan säkert reagera utan att vara allergisk eller intollerant också. Bara för att det är svårt för magen.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!