• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Blå Flygare

Tack för receptet fairyfloss! Jag har redan kopierat det Frågan är vad för mjöl som kan funka. Vet inte om det du använt går att få tag på här. Men det är toppen att ha åtminstone ett glutenfritt recept. Har väl något sen innan, men då är det mjölk o ägg i det.

• falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-15 13:34:46 följande:
    Sen finns det mjölkallergi och då är det proteinet man reagerar på. Procktest och RAST visar det om man har en snabb reaktion i blodet. Har man istället en reaktion på cellnivå så visar de testerna inget. Bara lapp-test kan visa det.
    Precis, så kort och koncist, och sant. Att det ska va så svårt för både vårdgivare och alla andra att fatta? Ok, inte så konstigt att folk i allmänhet inte vet det. Man har gjort ett test, prick o rast, och tror att det är ett "allergitest" som svarar ja eller nej på frågan. Så fel, så fel...

Fairyfloss, jag blev/blir också jätteirriterad över det bemötandet. Jag tror det här med mag-tarm-problem är jättevanligt, och att det råder en mycket stor okunskap på tarmarnas inre liv inom medicinen. Säkert mycket beroende på att tarmen är flera meter lång, oåtkomlig och syns inte, och det finns inget bra lab-test att ta. Symptomen är ospecifika, vi har ju inte så detaljerad känsel i buken utan kan mest ha diffust ont, må illa och ha antingen lös eller hård mage. IBS är ju en slasktratt-diagnos, när man inte riktigt vet vad som är fel. Men man erkänner ju att viss mat kan lindra/förvärra symptomen.
    Jag jobbar på en medicinklinik på ett sjukhus i Göteborg, tog examen får ca ett år sen. Det sista jag gjorde var att läsa barnmedicinkursen, så jag har det färskt i huvudet och hade dessutom själv en bebis hemma under tiden. Jag har själv ofta haft patientrollen i mitt liv, så jag känner mig ganska ödmjuk inför patientens upplevelse. Brukar ställa frågor som "vad tror du själv" osv, pat har ofta rätt långt gångna funderingar och info från andra håll. Tja, så jobbar jag, men jag vet att det finns alla typer av människor inom läkarkåren liksom i övriga världen, och funkar man inte ihop med nån av dem, så BYT! De/vi har helt olika kompetensområden och erfarenheter i bagaget.

Kavat! Skönt att han mått bättre de sista dagarna . Eftersom han prickat av alla de andra tre vanligast allergierna redan, ligger det ju nära tillhands att misstänka även den fjärde. Jag har ju lärt mig nu att man gärna pratar om allergi mot de fyra sädesslagen, alltså inte bara vete utan även råg, korn och havre. Jag tycker det verkar konstigt att han skulle bli så dålig av barnhavregröt pga fiberhalten, däremot skulle det inte vara osannolikt att han faktiskt är allergisk mot havre då.
    Om du inte har lust med lapptest nu, så kan man ju utesluta och provocera på ett mer organiserat sätt för alla de fyra sädesslagen. Jag har ju skrivit ner den informationen som jag fått från dietisterna i Göteborg, och det var lättförståeligt och bra. Du kan ju kolla där?
  • fairyfloss

Blå myran: No worries . Jag vet tyvärr inte heller vad för mjöl som finns i Sverige som man kan använda. Mitt orgran har i alla fall ingredienserna: majsstärkelse, tapiokamjöl, rismjöl, vegetabiliskt guagum, metylcellulosa. Så du kan ju kolla lite i hyllorna och se om det finns nått liknande!

Det är så synd att de inte kan forska fram lite mer info om mag och tarmproblem eftersom det är sååå vanligt. Typ varannan människa man frågar har ju nått slags problem med magen. När det gäller mig så tror jag inte att det är laktosen jag primärt har problem med (fast jag kanske har det nu när jag inte ätit mjölkprodukter på ett tag), men jag provade laktosfritt för flera år sen och det hjälpte inte alls, det hjälpte bara att utesluta ALLA mjölkprodukter. Vilket jag tolkar som att jag är känslig mot mjölkprotein. Sen tror jag inte egentligen att jag är allergisk, eller jag vet inte, men jag får inte jättesnabba reaktioner av mjölk om jag inte redan är dålig, eller om jag äter mycket mjölkprodukter. Spår av mjölk är inga problem.

Falken:
    Bra att det finns såna som du inom vården! Precis därför jag vill bli dietist, för att det behövs personal inom vården på olika plan som vet hur det är att vara patient också. Plus att jag tror att jag skulle vara en superbra dietist .
    Med IBS erkänner i alla fall ALLA att diet kan påverka. Jag blir bara lack när en del läkare hävdar för IBD att det absolut tvärsäkert inte gör nån skillnad alls fastän det bevisligen gör det för många patienter. Är man inte öppen för ny information och idéer så ska man ha ett annat jobb tycker jag. Men bytt läkare, det har jag gjort MÅÅÅÅNGA gånger. Tyvärr var det så att när jag äntligen efter 6 läkare hittade en som jag både kom överäns med ang. behandling OCH kunde diskutera med på ett normalt sätt (utan att hamna i värsta långa debatterna), så fyllde jag 18 och blev flyttad till vuxen. *Suck*. Och då gav jag liksom upp.

• falken

fairyfloss, du skulle säkert vara en grym dietist. TAack för receptet. Är cup-cakes=muffins? Förresten, såg att du är gravid, grattis!

• fairyfloss

falken skrev 2008-03-15 23:19:25 följande:

fairyfloss, du skulle säkert vara en grym dietist. TAack för receptet. Är cup-cakes=muffins? Förresten, såg att du är gravid, grattis!
    Tack . Jag vet inte riktigt vad cupcakes är om jag ska vara ärlig, trodde det var muffins med topping på bara . De blir dock ganska "dense" (sorry tappade helt svenska ordet), inte så fluffiga som sockerkaka utan mer som chokladkaka, så jag rekomenderar att inte göra dem för stora! Man kan säkert göra 10 stycken av samma smet. Men stick i ett hallon i varje, jag gjorde några av båda och det var mycket roligare att hitta ett hallon i mitten än ingenting!
  • fairyfloss

Nu som utesluter nötter, hur är det med pinjenötter? De är ju frön . Jag har hittat ett recept på "färskost" med solrosfrön och pinjenötter nämligen! Har dock inte provat det ännu, men skulle det funka för nötallergiker?

• Kavat
    falken skrev 2008-03-15 22:06:52 följande:
    Kavat! Skönt att han mått bättre de sista dagarna . Eftersom han prickat av alla de andra tre vanligast allergierna redan, ligger det ju nära tillhands att misstänka även den fjärde. Jag har ju lärt mig nu att man gärna pratar om allergi mot de fyra sädesslagen, alltså inte bara vete utan även råg, korn och havre. Jag tycker det verkar konstigt att han skulle bli så dålig av barnhavregröt pga fiberhalten, däremot skulle det inte vara osannolikt att han faktiskt är allergisk mot havre då. Om du inte har lust med lapptest nu, så kan man ju utesluta och provocera på ett mer organiserat sätt för alla de fyra sädesslagen. Jag har ju skrivit ner den informationen som jag fått från dietisterna i Göteborg, och det var lättförståeligt och bra. Du kan ju kolla där?
    Maken missade fett i vällingen i går kväll, men han sov till 4 i morse, var vaken och pigg och fick mat, men somnade om först närmare 5 och sov till 07.30.

Väligt stor skillnad på bebis med eller utan havre vad det känns. Men kan ju som sagt vara slump och att hans mage inte riktigt återhämtat sig efter magsjukan, men oavsett, vad skönt att få SOVA!

Jo, jag har allt spanat i din blogg! Ska se hur det går här framöver.

Anledningen att jag funderar på fibrer är att han reagerar så starkt på så himla många olika saker. Men det är svårt att veta hur det var innan vi slutade med ägg, mjölk och soja, eftersom jag då inte skrev upp vad jag åt och därför inte hade sån koll på matintag. Jag visste ju inte om några allergier överhuvudtaget, så när som på morot och kanel som jag inte kunde äta alls. Men i efterhand så åt jag ju ägg under denna tid så jag är inte helt hundra på kanel eftersom mycket med kanel ju även innehåller ägg, men kanel är ju starkt för magen också, så det kan vara kombinationen.

Just nu vill jag bara njuta av att sova på nätterna! Men återkommer med stor sannorlikhet.
    Morot fick han så ont i magen av så det tror jag nog att jag vill testa på lapptest innan jag vågar ge honom. Men det känns inte så bråttom.

Vad som faktiskt verkar funka här hemma är apelsin, persika och mango. Vi har börjat med 4-5 månaders burkarna igen!
    Han spydde ju av allt när vi försökte sist, men nu går det bättre.
  • Kavat

Jo, det blev visst lite konstigt.
    Men kom på när jag skrev att det blev helt knäppt.

Fibrer kan väl inte passera genom mjölken?

För han reagerade ju på morot även när jag ammade, så där fallerade fibrer-teorin på morot ju.
    Bra att man måste skriva med er för man hinner ju inte tänka färdigt det man tänker annars.

• falken

Om han har reagerat på saker innen ni uteslöt mjölk, ägg och soja, så tror jag att du får testa om för de sakerna sen när magen lugnat ner sig. Dels så mognar ju tarmen med stigande ålder, första tre månaderna minns jag att vi också plockade bort en massa starka saker som lök och paprika osv, som man sen kan klara av när de blir över halvåret. Men om tarmen är skör pga bakomliggande allergier så kan han ju mycket väl vara känslig för lök mm nu också.
    Jag tror att Signes gny om nätterna denna vecka har varit då hon ätit av min korv-gryta med massor av purjolök i, för det har bara varit de dagarna då hon ätit av den som hon haft en massa gaser.

Det tolkar jag nu inte som en allergi, men snarare kanske att hon är lite överkänslig mot lök just nu kring annan matallergi och förkylning.

Viss forskning tyder ju på att fibrer påverkar hjärta och kärl positivt, och då borde ju en del av det passera in i blodet och vidare till bröstmjölken. Men den dela av fibrerna som finns kvar i tarmen och suger upp vätska, och på så sätt påverkar avföringen, den delen får ju barnet inte i sig vid amning.
    Och barngröten med havre innehåller inte så mycket fibrer, det är först när det börjar stå "fullkorn" som man kan dra öronen åt sig.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!