• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • StinaTina

Hej, hallå...... va ni skriver...... nu tror jag att jag är ikapp igen.

Blå Myran, vad menar du när du skriver att reaktionen är på "cell-nivå"?

Kavat, blev tårtan bra eller blev det "pannkaka"?

Madreh, efter dryga 2 år av mjölk, ägg och sojafritt så finns det en stor hög av recept som är bra och funkar. Dock saknas tiden för att sitta och skriva in dom Ska försöka hitta lite tid som blivit över någonstans

Här satte vi lappar på Emma igår kväll, ni kan tänka er att vi INTE vill ha prickar på vetet. Finns snart inget kvar som hon kan äta då, känns det som
    Ja, ja vi får se om det är prickar eller inte på tisdag kväll............. då kan vi börja fundera på vad som ska bytas och mot vad.

• Blå Flygare

criwi: Trodde ni hade hittat allt på Emma, vad jobbigt att behöva leta mer
    "Vanlig" reaktion i blodet är när det finns antikroppar i blodet mot allergenet. Jag vet inte riktigt vad läk menade med "på cellnivå", vilken typ av reaktion det blir där eller så. Men det var så hon sa.

Hoppas du snart hittar tid

• Madreh

criwi:
    Jag har massor med recpt jag med och lite tid som du, men mina recept är mest bara mjölkfria,  och min pojk har ju en diger lista på allergier han oxå. Men jag har inte rokat bry mig om just baket, det blev för mycket och jag har kört på "gammalt är vant" och lite lathet, köpekakakor typ singoalla och nåt dubblekex med smultroncreme i som har funkat fint.

URTRIST, jag vet!!

Men nu har jag kommit in i det här med bakandet igen och nu känner jag mig redo, men jag kan ju inget alls utan ägg och jag har inga recept utan ägg.

Maten kör jag på som vanligt med, byter bara ut mjölken och soja tar jag bort, finns ju annat att ha. Nu är det så bra för Oscar att jag kan använda Muschroom Soy till honom, där går gränsen, så i sås och grytor så har jag ju den.  Och pannkakor har vi nästan aldrig.....men nu kanske det ska testas igen.
    Det är ju roligt att testa nåt nytt oxå inte bara samma gamla vanliga grejer.

Funderar på om jag med ska göra ett hemmatest på Noah innan vi ska till läkaren......vilket inlägg var det som talade om vad mans kulel ha för tejp och lappar?

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • StinaTina

Madreh, prova det här, blir riktigt super i plättlagg.
    Orginalrecept tror jag är från Elegi men vi har gjort om det något. Hmmm, sitter just nu och funderar grymt på om dina barn även är allergiska mot någon form av mjöl....

PANNKAKOR:

3,5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 nypa salt
    6 dl havredryck
    100 gram smält margarin (vi kör med Keiju)

Vispa ihop och stek "som vanligt". Vi gör inte stora pannkakor så jag vet inte riktigt hur dom blir då, har en väldigt bra plättlagg och tycker det är "roligare" med små-pannkakor så man kan äta MASSOR

• Madreh

criwi:
    ska absolut testa dessa pannkakor och jag har en plättlagg oxå så då blir det ju roligare. MEN jag tar nog risdricka istället för havredrycken då Oscar inte tål havre heller.....men vetemjöl går bra nu. Han hade en veteallergi tidigre och det är så skönt med allergier som kan växa bort.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-03-16 14:58:09 följande:
    Hej, hallå...... va ni skriver...... nu tror jag att jag är ikapp igen.Blå Myran, vad menar du när du skriver att reaktionen är på "cell-nivå"?Kavat, blev tårtan bra eller blev det "pannkaka"? Madreh, efter dryga 2 år av mjölk, ägg och sojafritt så finns det en stor hög av recept som är bra och funkar. Dock saknas tiden för att sitta och skriva in dom Ska försöka hitta lite tid som blivit över någonstans Här satte vi lappar på Emma igår kväll, ni kan tänka er att vi INTE vill ha prickar på vetet. Finns snart inget kvar som hon kan äta då, känns det som Ja, ja vi får se om det är prickar eller inte på tisdag kväll............. då kan vi börja fundera på vad som ska bytas och mot vad.
    Tårtan blev kanongod! Och nästan helt ekologisk också!
    Tog jordgubbssylt och mosad banan som "mellanlägg" och Vailjsvisp på och riven Markatta choklad på! Men dessvärre borde jag gjort den dagen innan för den var bra mycket godare idag än igår!

Jo, måste höra. Går det att vispa vaniljvispen så att den blir tjock, den blev mest "flytande" tyvärr. Men chokladen på gjorde att vaniljgrädden inte smakade konstigt alls!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-16 10:46:40 följande:
    Om han har reagerat på saker innen ni uteslöt mjölk, ägg och soja, så tror jag att du får testa om för de sakerna sen när magen lugnat ner sig. Dels så mognar ju tarmen med stigande ålder, första tre månaderna minns jag att vi också plockade bort en massa starka saker som lök och paprika osv, som man sen kan klara av när de blir över halvåret. Men om tarmen är skör pga bakomliggande allergier så kan han ju mycket väl vara känslig för lök mm nu också. Jag tror att Signes gny om nätterna denna vecka har varit då hon ätit av min korv-gryta med massor av purjolök i, för det har bara varit de dagarna då hon ätit av den som hon haft en massa gaser.Det tolkar jag nu inte som en allergi, men snarare kanske att hon är lite överkänslig mot lök just nu kring annan matallergi och förkylning.Viss forskning tyder ju på att fibrer påverkar hjärta och kärl positivt, och då borde ju en del av det passera in i blodet och vidare till bröstmjölken. Men den dela av fibrerna som finns kvar i tarmen och suger upp vätska, och på så sätt påverkar avföringen, den delen får ju barnet inte i sig vid amning.Och barngröten med havre innehåller inte så mycket fibrer, det är först när det börjar stå "fullkorn" som man kan dra öronen åt sig.
    Jo, vi får väl se här hur det utvecklar sig här. Är lite sugen att testa havre igen nu, bara för att kunna vara säkrare på att det var det som ställde till det och ringa läkaren och säga "ha!"

Men å andra sidan är det inget annat vi har ändrat på, så vad annars skulle det vara...?! Ja, att han var superkänslig efter magsjukan möjligtvis, men men...

Funderar på vete. Men makaroner funkar i mindre mängd iaf, så jag skulle inte tro (hoppas) att det är vete...
    Ska testa med smörgåskexen igen snart tänkte jag.
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-16 15:26:40 följande:
    criwi: Trodde ni hade hittat allt på Emma, vad jobbigt att behöva leta mer "Vanlig" reaktion i blodet är när det finns antikroppar i blodet mot allergenet. Jag vet inte riktigt vad läk menade med "på cellnivå", vilken typ av reaktion det blir där eller så. Men det var så hon sa.Hoppas du snart hittar tid
    Ska försöka att ge en tydlig bild av det knepiga immunförsvaret, får se hur det går?
    Cell-medierat betyder att det är en annan grupp i familjen av vita blodkroppar, T-cellerna, som har reagerat mot ämnet.
    B-cellerna och Mastocyterna gör antikroppar som susar runt i blodet, och som ger en allergisk reaktion varhelst de stöter på ämnet man är allergisk mot (allergenet). Dem spårar man med prick-test och RAST-blodprov. Eftersom antikropparna finns i blodet, som finns överallt, så går reaktionen på ett par minuter = snabb reaktion.
    T-cellerna jobbar på ett annat sätt. De går själva direkt till platsen där allergenet finns - tarmen eller under en lapp på ryggen tex - och sitter där och spottar ut ämnen som gör att det blir rött och irriterat med blåsor. Det kan ta ett par timmar/dagar, och det är de som ger den här "långsamma" reaktionen.

Jag har lagt in hur jag gjorde med lapp-testen på bloggen nu, www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html

Och nu tänkte jag baka Fairyfloss' cup-cakes! Jag åt en av Signes gamla ägg-fria muffinsar idag, och hon fick syn på mig och det var en sån hundblick så jag stoppade genast undan den.

Signe är förresten helt slät om underbenen nu, och har inga som helst prickar på magen - då är hon helt sanerad kan jag lova!! Sån har hon bara varit en period av sitt liv tidigare, och det var när vi plockat bort mjölken, innan hon blev allergisk mot det här andra. Vi är på rätt spår!!!
  • Blå Flygare

Kavat: Har aldrig testat att vispa GoGreens, men Oatlys går bra att vispa. Blir ju inte som vispgrädde men det blir ju inte vanlig vaniljsås heller. Jag känner ingen skillnad mellan Oatlys och vanlig vaniljsås, och jag har inte träffat någon annan som gjort det heller, så jag blir förvånad att du behövde dölja någon smak.

• falken
    Kavat skrev 2008-03-16 20:24:24 följande:
    Jo, vi får väl se här hur det utvecklar sig här. Är lite sugen att testa havre igen nu, bara för att kunna vara säkrare på att det var det som ställde till det och ringa läkaren och säga "ha!"
    Skulle va grymt gött att få göra det!!
    Han kanske tål vete då, men inte havre? Ska bli intressant att höra vad du får fram när du provocerar med olika grejer nu. Förkylningen har säkert gjort honom sämre, men sämre i VADDÅ?? Inte blir man sån där av en förkylning om magen är bra? Det blev iaf inte Signe innan hon blev allergisk, men reagerar hon så.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!