• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

*pladrrar vidare, är så nöjd!*
    ...och magen ser helt normaltjock ut, den står inte ut som en uppspänd gravidmagen. Det du criwi!

Men, inte är hon vrållätt med maten nu heller Efter en hel dag med ett par bitar lax innanför västen, slukade hon 6-7 färdiggjorda köttbullar innan läggdags. De innehöll lök, men jag hoppas ändå på en god natts sömn?

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-03-16 20:38:08 följande:
    Kavat: Har aldrig testat att vispa GoGreens, men Oatlys går bra att vispa. Blir ju inte som vispgrädde men det blir ju inte vanlig vaniljsås heller. Jag känner ingen skillnad mellan Oatlys och vanlig vaniljsås, och jag har inte träffat någon annan som gjort det heller, så jag blir förvånad att du behövde dölja någon smak.
    Ja, både jag och min make tyckte den smakade lite "konstigt", det var Oaleys vi hade. *Maken går in i kylen med en sked*.
    Ja, vi kan inte sätta fingret på det, lite konstjord bismak liksom. Vet inte, smakade inte riktigt vaniljsås tyckte jag, var för dåligt med vaniljsmak...? Jaja, skitsamma, choklad på så var det ju suuupersmarrigt och snyggt!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-16 20:40:54 följande:
    Kavat skrev 2008-03-16 20:24:24 följande:Skulle va grymt gött att få göra det!! Han kanske tål vete då, men inte havre? Ska bli intressant att höra vad du får fram när du provocerar med olika grejer nu. Förkylningen har säkert gjort honom sämre, men sämre i VADDÅ?? Inte blir man sån där av en förkylning om magen är bra? Det blev iaf inte Signe innan hon blev allergisk, men reagerar hon så.
    Japp! Precis min tanke och just därför jag skulle vilja testa nu... Hrm, kanske får göra mig en liten lapp!
    Ska bara njuta av lugnet på nätterna några dagar först!

Föresten... Måste höra om ni har någon erfarenhet/teorier om detta.
    Han bajsade idag och det luktade ingenting så vi hade inte märkt det, vet därför inte hur länge det varit, kan ha varit en timme eller tre.. Oavsett, han var röd och men han hade en centimeterstor stor blåsa där de legat bajs. Visst är det läskigt! Och man känner sig såååå kass...
    Nu brukar han alltid "säga till" när han bajsar och vi har inte varit med om detta innan (att vi inte upptäckt bajs), men kan det bli så i normalfallet? Alltså blåsa så lätt?
    Funderar på kontakt med havre... Men det har han ju inte fått på 2 dygn, kan det vara det ändå?
  • falken

Rapsy ska ju ha en vaniljsås. Nån som smakat på den? Det är ju bra att det är i pulverform, vi äter inte paj så där väldans ofta här

• falken

Kavat, ojdå, stackars lillgrabben. Får han tänder nu eller nåt? Det brukar ju kunna ge såna där frätande bajsar? Annars kan det nog ta ett par dagar innan man är fri från nåt dåligt man ätit, är det inte så?

• fairyfloss

Falken:
    Interessant det där! Gymnasiebiologin börjar kännas allt för långt borta nu, jag vet inte hur länge jag kommer stå ut med att inte plugga vidare (men ett år får jag väl vänta i alla fall med lillplutt påväg). Det låter i varje fall som att T-cellerna är de som ställer till det för min mage, attackerar mina tarmceller . Dumma T-celler! Imunologi är sååå interessant. Jag försöker på nått sätt länka allergierna med crohnsen, det måste finnas en koppling där. Eftersom T-cellerna verkar sluta med att attackera min tarm när jag tar bort vissa proteiner ur kosten. Jag vet inte hur, men det måste finnas en koppling. Ja nu blev det kanske lite OT jag vet inte .
    Blev det några cupcakes? Jag är sååå nyfiken på att se hur det går för andra att baka dem!

• Kavat

Ytterligare en god natts sömn. Han hojtade till ett par gånger men somnade om. Fick välling vid 05 och sov till 07.20!

Jo, kan ju vara någon tandsebissing på g. Men inget jag sett än, men han gnager ju på allt som vanligt! Men däremot är han snorig och rosslig idag igen... Rumpan såg fin ut idag iaf. Men han har redan bajsat två gånger på 40 min!

Har annars en till teori, men vi får se. Han har reagerat när vi varit hos mamma och pappa och jag tror att det har solrosolja.. (lappen är borta) och det var solrosolja i de där bakteriedropparna, magdropparna från Semper. Men, men, vi får se.
    Man blir ju helt paranoid här ju. Men jag måste ju ha koll på vad han stoppar i sig!

• fairyfloss

Igår åt jag tre kycklingbitar från KFC som var friterade, med sån där smet på. Men jag tänkte att såååå lite vete kan väl inte vara så farligt? Joho det var det visst, kände det imorse att jag var dålig i magen. Det måste ju nästan vara ALLERGI om man reagerar på så lite, eller?! Fan jag ska verkligen fråga om lapptest nästa gång jag går till doktorn nästa gång.

• falken

Kavat, underbart kan tänka mig att du njuter!

Signe äter som en häst idag tydligen, så vi är glada här också!

• Kavat
    falken skrev 2008-03-17 13:44:48 följande:
    Kavat, underbart kan tänka mig att du njuter!Signe äter som en häst idag tydligen, så vi är glada här också!
    Härligt!!
    Mindre kul för dig, fairyfloss...

Jo, vi har börjat provocera mjölk på dottern. Hon fick laktosfri 1 tsk till varje måltid sedan igår morse. Hon är lös i magen nu och hon kliar i knävecken.. Kliet kan vara annat.. Men är det slump med magen?
    Åhhh, det är såååå svårt!

Fortsätta eller avbryta för att försöka senare igen?? Vad hade ni gjort?
    Det är ju inte alls säkert att det är mjölken. Trodde inte hon var så känslig, hon åt tom glass innan jul och det var "ok", men ren mjölk funkade inte. Så vi slutade helt när kliet ökade för att se om det minskade. Men i efterhand kan det ju varit ägg som vi också slutat med samtidigt (som vi fick reda på i januari att hon inte heller tål).

Lilleman har ju bajsat 3 gr idag (förkylning eller tänder eller både ock?!) och det är nog förkylning på g även för henne...
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!