• Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

Jag har gått in på Lidl några gånger och varje gång har jag stått som ett frågetecken bland rulltårtor som håller längre än vad jag kommer att göra och tittat storögt på halvfabrikaten jag inte visste fanns.

När jag var på besök i Norge under tre veckor för några år sedan så fanns bara Lidl och macken i byn.
    Det slutade med att jag storhandlade på Statoil.

Varje gång jag åker till Ica Maxi här i Uppsala så tittar jag förvånat på bilarna som står parkerade utanför Lidl på andra sidan vägen.

Bara kassasystemet är ju ett hel roman i sig.
    Lidl är den värsta skitaffär jag har stött på. Men det verkar ju fungera här och där. Vilka är ni som handlar där, vad handlar ni, och har ni inte fått byta ut organen av tillsatserna och konserveringsmedlen än?

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om Lidl
  • Iroyg

Jag handlar inte regelbundet där, nån gång varannan-var tredje månad kanske. Gillar en speciell slags glass de har där, supergod! Sen tar jag med lite billigt godis hem, frukt och grönt brukar vara billigt, det finns vissa guldkorn i frysdisken och kyldisken, florsockret var 2 kr billigare där än i min ICA-butik (skulle ha 8 paket till storbak). Mystiska rulltårtor finns på ICA och COOP också, man får välja ut guldkornen och strunta i det mystiska, konserveringsmedelfulla resten.

• ANOF

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:54:59 följande:

Lidl har mycket skitvaror, det kan man inte säga nåt om.Jag klagar eftersom jag är emot hela grejen av att importera varor till förbannelse, bla.Sen klagar jag eftersom jag orkar också.
    Alla butiker har väl varor som inte är så bra. Men överlag så har lidl en mycket god kvalitet. På många varor betydligt bättre än det svenska.
  • Sniglar och Krut
    CarlHerman skrev 2008-04-09 15:59:27 följande:
    sniglar och krut: Är det nåt gammalt reportage? Du får tro vad d vill. Det är ju inte heller butikspersonalens sak att uttala sig om en hel stor koncerns policy eller vad du nu var ute efter? Om jag hade blivit jagad av folk som bara söker och hittar på negativa saker hade inte jag heller svarat på frågor.Deras policy är att inte uttala sig i media (har väl dålig erfarenhet av att det vänds emot dem kanske) så jag tycker inte det är konstigt att personalen inte ville prata med reportrar.

Lidl bryter mot arbetstidslagen

Förra veckan öppnade den tyska matvarukedjan Lidl elva butiker i Sverige. Företaget har skrivit under gällande kollektivavtal, men ändå riktas massiv kritik mot kedjan.
    - Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels.

När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning, de har lojalitetsplikt som innebär att de inte får arbeta för konkurrerande företag, deras arbetsinsats klockas med tidsur och arbetsmiljön brister, hävdar lokala fackliga företrädare.

Samtliga anställda, förutom butikscheferna, är anställda på 25 timmar i veckan. De förbinder sig, enligt det anställningsavtal som Lidl har utarbetat, att arbeta mertid vid behov och att inte arbeta för konkurrerande företag på sin lediga tid. I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.

Detta har fått lokala ombudsmän inom Handels på flera orter att reagera.

Christer Rönn på Handels i Skaraborg är kritisk till arbetstiderna.

- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.

Annelie Karlsson, ombudsman i Kristianstad, hävdar att Lidl på flera punkter bryter mot det centralt tecknade avtalet. Hon säger till Kristianstadsbladet att företaget har för stränga och stelbenta regler för raster och att Lidl inte uppfyller kravet på att arbetstagarna ska ha inflytande över sin arbetssituation.

Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.

- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.

Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.

Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.

Sven Lindberg, pressombudsman på Handelsanställdas förbund, säger till Arbetaren att inte bara facket utan även arbetsgivarorganisationen Svensk Handel - där Lidl är medlem - har reagerat på företagets orimliga anställningsavtal.

- Vi kommer att träffas framöver. Att arbeta mertid är alltid frivilligt, så Lidls avtal strider inte bara mot kollektivavtalet utan även mot arbetstidslagen. Lidl har lovat att ta fram nya anställningsavtal där de rättar till stolligheterna, säger Lindberg.

Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.

- Det är i princip lika illa på Willys och andra lågprisvaruhus. Många av våra medlemmar tvingas arbeta dubbelt, för olika arbetsgivare. Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.

Lite speciellt tycker han dock att det är att Lidl nästan bara anställer unga människor som saknar arbetslivserfarenhet.

- De vill fostra personalen i företagets anda, har vi förstått. Än har vi inte fått in några klagomål centralt på arbetsmiljön. Men brister det där kommer yrkesinspektionen att agera.

Det centrala kollektivavtalet mellan Handels och Svensk Handel löper ut den 31 mars. I förhandlingarna inför ett nytt avtal kommer rätten till heltid att vara den stora stridsfrågan, försäkrar Sven Lindberg.

Källa:
    http://www.arbetaren.se/2003/41/nyhet1.html

• tilda den vilda

ni som tycker att det är dåligt att lidl importerar kött osv, ni ska ju inte inbilla er att pizzerior o diverse matställen kör bara svenskt, ja det är lätt o tro att bara för att man handlar på ica o coop så är det svenskt glöm det!

Tänk om livet vore roligare............
  • Sniglar och Krut
    ANOF skrev 2008-04-09 16:00:07 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:54:59 följande: Alla butiker har väl varor som inte är så bra. Men överlag så har lidl en mycket god kvalitet. På många varor betydligt bättre än det svenska.
    Jag handlar svenska varor för att jag bryr mig om miljön.
  • Verkligen

Usch för Lidl..Skulle inte handla där om jag så fick betalt.

• Sallisen

Älskar Lidl! Vi storhandlar där varje månad!

• Sniglar och Krut
    tilda den vilda skrev 2008-04-09 16:00:31 följande:
    ni som tycker att det är dåligt att lidl importerar kött osv, ni ska ju inte inbilla er att pizzerior o diverse matställen kör bara svenskt, ja det är lätt o tro att bara för att man handlar på ica o coop så är det svenskt glöm det!
    Självklart tror jag inte det. Och jag äter pizza ibland, utan dåligt samvete.
    Men när jag handlar råvaror så väljer jag svenska kravodlade.
  • MrsQ
    Sallisen skrev 2008-04-09 16:02:06 följande:
    Älskar Lidl! Vi storhandlar där varje månad!
    Vad storhandlar ni då för varor?
  • Sallisen
    MrsQ skrev 2008-04-09 16:02:50 följande:
    Vad storhandlar ni då för varor?
    Åh, allt möjligt! Kött, konserver, frysvaror, frukt och grönt, tvättmedel och tvål och torrvaror och allt möjligt!

Snart blöjor också!
Svar på tråden Vad tycker du om Lidl