• Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

Jag har gått in på Lidl några gånger och varje gång har jag stått som ett frågetecken bland rulltårtor som håller längre än vad jag kommer att göra och tittat storögt på halvfabrikaten jag inte visste fanns.

När jag var på besök i Norge under tre veckor för några år sedan så fanns bara Lidl och macken i byn.
    Det slutade med att jag storhandlade på Statoil.

Varje gång jag åker till Ica Maxi här i Uppsala så tittar jag förvånat på bilarna som står parkerade utanför Lidl på andra sidan vägen.

Bara kassasystemet är ju ett hel roman i sig.
    Lidl är den värsta skitaffär jag har stött på. Men det verkar ju fungera här och där. Vilka är ni som handlar där, vad handlar ni, och har ni inte fått byta ut organen av tillsatserna och konserveringsmedlen än?

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om Lidl
  • Linda1976
    MrsQ skrev 2008-04-09 15:26:37 följande:
    Jag har alltid hatat Lidl men jag har nu hittat några bra varor som Lidl har.Dels är det blöjorna helt fantastiska, dom har oxå läckert goda potatisklyftor som är billiga, knapriga o kryddade.Sen har de frysta köttrullar 100% nötkött som är jättegott kryddade.De rullar jag in i bacon o steker mmmm...Och så har jag faktiskt hittat lite roliga o användbara saker men annars handlar jag inte på Lidl.Blir mest irreterad när jag ska handla där faktiskt så jag har svårt att erkänna att jag åker dit för ett antal varor
    Ja, gillar man E-tillsatser, natriumglutamat och färgämnen så låter det supersmarrigt   (Men sånt hittar man ju överallt iofs)
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Sniglar och Krut
    ANOF skrev 2008-04-09 15:27:37 följande:
    Kassasystemet som alla klagar på är otroligt bra och smart. Om man inte förstår hur man ska använda det som kund så blir det självklart problem. Man ska inte hålla på att packa ner i påsen där.För övrigt har lidl väldigt bra varor och mycket bra priser.
    Hur kan det vara bra och smart när man måste packa ner, packa upp, packa ner, packa upp och sen packa i påsar?
    Är det smart?
  • ANOF
    MrsQ skrev 2008-04-09 15:30:06 följande:
    Men om de inte informerar om hur OOOOtroligt smart o bra deras system är o hur man använder det så blir det ju helt värdelöst...
    Ja, det borde kanske informeras på ett bättre sätt så att folk lär sig. Men man tycker väl kanske att folk skulle kunna förstå det själva.
  • Sniglar och Krut
    ANOF skrev 2008-04-09 15:32:03 följande:
    Ja, det borde kanske informeras på ett bättre sätt så att folk lär sig. Men man tycker väl kanske att folk skulle kunna förstå det själva.
    Jag har fattat tanken, men det är ju inte smart för det?
  • MrsQ
    Linda1976 skrev 2008-04-09 15:31:12 följande:
    Ja, gillar man E-tillsatser, natriumglutamat och färgämnen så låter det supersmarrigt   (Men sånt hittar man ju överallt iofs)
    Hahaha ja jag är inte en som letar saker som är fria från sånt o iom att vi bor i Norge nu så blir det inte ofta jag handlar o äter deras mat. Men blöjorna köper vi på oss

Det är alltid trevligast med riktigt hemlagad mat
  • Wroom

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:32:31 följande:

Jag har fattat tanken, men det är ju inte smart för det?
    Det händer att människor inte använder påsar utan packar upp på bandet, ner i vagnen, ut till bilen där de har plastbackar att förvara maten i på vägen hem från affären.
  • Gyllan

Wroom:

Lidl är kända för att inte teckna kollektivavtal, betala sin personal förjävliga löner, inte låta dem personalen ta raster mm. Visst, det är väl upp till var och en att inte ta jobb där, men jag vill inte stödja sådana företag. På samma sätt som att ja heller itne andlar å Toys R Us.

• ANOF

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:31:21 följande:

Hur kan det vara bra och smart när man måste packa ner, packa upp, packa ner, packa upp och sen packa i påsar?Är det smart?
    Så mycket mer packande blir det INTE. Man får lägga ner varorna i vagnen en extra gång, men mer än så blir det inte.

Fördelen är självklart att det går betydligt fortare, jämfört med t exempel Ica, om alla förstår hur det funkar. En lång kö kan gå otroligt fort, medans den på Ica kan ta en evighet för att det blir en fördröjning när kunder som handlat mycket ska packa ner i sina påsar. En del som håller på packar ner i sina påsar på t exempel Ica tar en väldig tid på sig, och då måste ALLA som står i kön vänta på detta.
  • Sniglar och Krut
    Wroom skrev 2008-04-09 15:34:52 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:32:31 följande: Det händer att människor inte använder påsar utan packar upp på bandet, ner i vagnen, ut till bilen där de har plastbackar att förvara maten i på vägen hem från affären.
    Haha!
    Vadå, blev det smartare nu helt plötsligt?

Det spelar ingen roll om ni tjatar hål i huvudet på mig om att det är smart.
    Det kan omöjligt kallas för smart när systemet går ut på att man ska lägga mer tid och energi på att packa upp och ner än att handla.
  • Linda1976
    ANOF skrev 2008-04-09 15:36:14 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:31:21 följande: Så mycket mer packande blir det INTE. Man får lägga ner varorna i vagnen en extra gång, men mer än så blir det inte.Fördelen är självklart att det går betydligt fortare, jämfört med t exempel Ica, om alla förstår hur det funkar. En lång kö kan gå otroligt fort, medans den på Ica kan ta en evighet för att det blir en fördröjning när kunder som handlat mycket ska packa ner i sina påsar. En del som håller på packar ner i sina påsar på t exempel Ica tar en väldig tid på sig, och då måste ALLA som står i kön vänta på detta.
    På Ica finns det självscanning. Punkt.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden Vad tycker du om Lidl