Pikaur skrev 2008-08-16 18:37:13 följande:
Har inte läst igenom hela tråden, men förstår att du fått många olika råd och tips. Allt från avlivning (kan ni vara mer drastiska på detta stället?!) till träna.Det finns många bra, fristående (allstå inte via bruks) instruktörer som kan hjälpa dig att korrigera beteendet och att stärka din hunds självförtroende så att den blir lugnare/tryggare i sig själv. Jag har själv en aggressiv liten skit hemma och vet vilket jobb det krävs av en för att stävja beteendet som kan leda till diverse oönskade situationer.Vill ni gå igenom en "säker omplacering" kan jag rekommendera att höra av er till alla instruktörer i er omgivning med träningsmetoder ni gillar (alla är vi olika). De kan i sin tur ta en koll på hunden och göra en bedömning. Sedan har de ett brett sortiment hundägare/förare att tillfråga om intresse och de vet till större delen vad det är för folk, hur de tränar, hur duktiga de är och vilken erfarenhet de har.Jag är själv på jakt efter en hund (storlek "mellan"schnauzer) och har gjort på detta sätt. Vid aktuell omplacering kommer instruktörerna höra av sig. Känns tryggt även för mig då jag litar på instruktörernas öga för hundar och då de vet vilka ambitioner jag har med mina djur Lycka till!
min tanke är att göra precis som du säger, prata med instruktörerna i min omgivning. Jag känner 1 och är bekant med 2 och en som har hunddagis, så nåt vettigt måste ja väl få fram! =)