• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • Ayya

Jo det är sant. Men som du skrivit själv så verkar det som om du känner att det kan vara orsaken.. eller har jag missuppfattat?

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:28:01 följande:
    Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:
    Det är ju ingen som säger att hon bet för att hon är understimulerad, det är bara en spekulation.
  • Silvertrollet

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:30:09 följande:

Självklart, men det lät som om det var mer okej om den bet pga den var understimulerad. Jag tycker snarare det är värre.
    Nja, inte mer ok, kanske, men det förklarar ju beteendet. Och om man har en förklaring så kan man ju ta tag i problemet. Det är ju iaf inte en dålig början att se till så att hunden får mental och fysisk stimulans. Sedan kan det ju vara så att ts hund inte är stabil nog för henne att ha i en barnfamilj, och då kan man ju göra ett försök att placera om henne till någon som med öppna ögon vet vad det är för sorts hund de tar emot. I sista hand avlivning...
  • Mephala the ranger

Jo du missuppfattade nog. Jag svarade bara på en som skrev att understimulerade hundar KAN bitas, inte att just den här var det.

Ayya skrev 2008-08-15 22:32:13 följande:
    Jo det är sant. Men som du skrivit själv så verkar det som om du känner att det kan vara orsaken.. eller har jag missuppfattat?
  • Bellsam

ÖNadja: Det finns helt klart hopp för din hund! Tycker inte alls som att det låter som om din hund är ett "hopplöst fall". Försök bara med träning och stimulera den och visa ledarskap. Finns så mycket man kan göra.
    Och hade den verkligen velat bita för att skada så hade den gjort det också!

• Ayya

Vilken skönhet... Du bara måste ge henne en chans till.... Om du inte pallar själv så försök med omplacering iallafall. Hur gammal är hon?

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:31:35 följande:
    du ger mej hopp! =)Det är sant..i dom situationer där det kanske kan hända nåt så kan man ju har korg på..som när min 3 årige kusin leker..tex..Det är konstigt att säga att jag litar på hon, samtidigt som det bara var väntat..gå in på www.nadrik.pixbox.se och mappen Akka och Tjej, så får du se världens underbaraste. =)
  • ÖNadja
    Silvertrollet skrev 2008-08-15 22:27:12 följande:
    Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:Jag tycker att det är en enorm skillnad på bett och "nafs". Naturligtvis givetvis självklart ska hunden inte ägna sig åt någotdera, men en hund är trots allt en levande varelse och inte en robot. Jag har en hund som jag litar på till hundra procent MEN jag är alltid med när han träffar barn. Jag har många småbarn i min omgivning, men jag är alltid med när de umgås med vovven, eftersom det är mitt ansvar som hans flockledare att se till så att inget händer.
    Egentligen, måste ja säga, så är det nog mer mina kompisars barn ja kollar istället för min hund. För jag vet hur min hund beter sej, men inte mina kompisars barn.
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 22:32:13 följande:
    jag tror det är mycket som spelar in hos min lilla madam. Hennes osäkerhet, upptrissningen av den andra hunden och understimulering, det kan ha varit kombinationen av allt som gjorde att flera "bägare" rann över.
  • Ayya

Jo det är ju ofta så man måste tänka. Barn har inte den kunskapen som vi har och kan ibland göra saker som får en hund att känna sig trängd och bli rädd. Så det är lika viktigt att lära barn hur hundar funkar som att lära hundar hur barn funkar... eller nåt liknande

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:34:58 följande:
    Egentligen, måste ja säga, så är det nog mer mina kompisars barn ja kollar istället för min hund. För jag vet hur min hund beter sej, men inte mina kompisars barn.
  • Silvertrollet
    ÖNadja skrev 2008-08-15 22:34:58 följande:
    Ja, och då vet du ju också att hon kan vara lite otrygg av sig. Vad fin hon är, din vovve, förresten! :)
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 22:34:55 följande:
    Vilken skönhet... Du bara måste ge henne en chans till.... Om du inte pallar själv så försök med omplacering iallafall. Hur gammal är hon?
    Visst är hon vacker!? =)
    Hon är 2,5 år.
    Omplacering är inget som jag kommer att utesluta. Jag har rätt så bra kontakt med ett par stycken i bruks som jag kan prata med.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..