• Kyssen

Ale tråden

Hej på er tjejer!

Döm om min förvåning när vår sköna "Älvängen tråd" var stängd för svar!!
    Tog mig därför friheten att starta upp denna uppföljare, som jag döpte till "Ale tråden" eftersom vi bor på lite spridda ställen =).

Här finns den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m2539842.html

Alla Ale-bor och givetvis alla andra oxå, är välkomna till denna tråd där vi diskuterar allt möjligt och omöjligt, viktigt eller oviktigt =)..

//Kyssen

• Svar på tråden Ale tråden
  • Peggy O

Skönt att det gick bra och att ni båda gillade Juanita (även om hon nog är väldigt svår att inte tycka om)

"Kisseburken" skall du göra det bästa för att komma ihåg att ta med dig nästa gång du skall till BM. Det är inte så lätt som man kan tro, vill jag lova. Att komma ihåg den alltså.
    Vet inte om du märkt det än men hjärncellerna blir mer och mer virriga för var dag som går och jag tror aldrig de blir sig lika igen :)
    Sprang runt som en yr höna häromdagen och letade efter mina glasögon. Om jag inte kommer VARFÖR jag tagit av dem så vet jag inte heller VAR jag har lagt dem. Hmm....
    Tillslut kom jag på att tog av dem när William ville att jag skulle ligga i hans säng en liten stund och då hittade jag dem på hans fönsterbräda.

Andra graviditeter har jag tex letat efter margarinet i städskåpet och ställt mjölken på spisfläkten. Och detta otroliga "ordningssinne" börjar låååååångt innan man kan skylla på bröstmjölk i hjärnan.
    Kan man bara skratta åt sig själv kan man ha mycket roligt under graviditet och amning!!

Kram Peggy (V. 35+4)

• Curlingmorsan

Hej tjejer!

Idag har jag varit på informationsmöte på Komvux. Hade tänkt läsa lite olika kurser men dom var så utspridda så den här terminen blir det tyvärr bara Bokföring. Kanske att jag läser lite Matte på distans oxå, får se. Men det ska bli himla kul!

Lite nyfiken bara, vad jobbar ni med egentligen? Jag jobbade på InterSport i Nödinge förut. Men nu är ju butiken nerlagd. Jag har ännu inte blivit uppsagd så jag antar att jag "tillhör" sportbutiken i Kungälv. Men arbetsgivaren är helt slut i huvudet så jag tänker aldrig jobba för honom något mer. Han lär vara lika glad som jag över det! :)
    Är barnskötare egentligen så kanske blir det dagis sen när jag ska börja jobba igen (när det nu blir). Eller kanske dagmamma. :) Men helst skulle jag nog vilja jobba på kontor, ha hand om löner eller liknande. Därför jag tänkt läsa lite ekonomikurser på komvux.

Näe nu ska jag ta på min lilla trollunge och så ska vi gå ut och gunga i det fina vädret. Ha det gott tjejer!

Kram kram!

• Jenny28

Ebba: jag ska läsa Matte B och företagsekonomi och datakörkort på distans denna terminen. jag var med där idag!

Kyssen: Gud vad spännande. Kul med ultraljud så att man får en bekräftelse på att det är nåt där..

Nä, Ida gråter, får väl ta henne nu..
    Kram på er..
    Jag kommer med den 16.e

• Kyssen

Godmorgon tjejer!!
    Jo, det är morgon för mig =), har jobbat natt och är därför nyvaken nu. Sitter med frukost teet och en macka framför datorn, som om jag inte får nog av datorer på jobbet!

Tänkte försöka mig på att beskriva vad jag jobbar med. Intressant fråga föressten Ebbabebba!!
    Är utbildad systemvetare och jobbar i dagsläget på Volvo IT. Jag sitter på en avdelning som jobbar med support för bil och lastbilsverkstäder i hela världen. För att göra det enkelt kan man säga så här.
    När man lämnar in sin bil/lastbil på verkstad nu för tiden så kopplas den med all största säkerhet till en dator. Denna dator kan sedan läsa ut en mängd olika data, tex medelhastighet, bränsleförbrukning. Den kan oxå tala om "vart i bilens elektronik" felet ligger. Man kan även använda datorn till att installera en farthållare, byta språk i displayen på instrumentbrädan, installera värme i stolarna mm. För att göra dessa installationen behöver man ladda ner programvara i bilen och det här här vi kommer in i bilden. Inte alla programmeringar lyckas, för som vi alla vet så lever datorer ibland sitt egna lilla liv, och det blir då vår uppgift att försöka hitta felet och hjälpa mekanikern.

Vi har nästan aldrig direktkontakt med mekanikern i verkstaden eftersom det är sällan de kan engelska i tex kina, Malaysia o andra länder långt bort, så därför har de en lokal helpdesk som de ringer, och de i sin tur ringer eller skickar mejl till oss! Pga tidsskillnaden i världen jobbar vi dygnet runt alla dagar om året.

Japp, det var väl i korthet vad jag gör, å för att skryta lite så ska jag faktiskt vara med i en tidning nu i höst. Jag och en kollega blev intervjuade och fotate av en student-tidning i somras och denna tidning skall skickas ut som en bilaga i Svenska Dagbladet (tror jag) ngn gång i höst. Då får ni köpa o läsa =).

Å vad malligt det lät, men jag tyckte det var kul iaf =).
    Ha en bra dag på er alla. Ser fram emot att höra vad ni andra pysslar med.

• Kyssen

Peggy O: Aha, så jag ska kissa i burken hemma då, och ta med till henne nästa gång?!? Eller ska jag kissa i den där...
    Det där med glömska o virrighet är jag nästan lite orolig för. Är ganska snurrig i vanliga fall o lägger min mobil och nycklar på de konstigaste ställen. Hur ska det inte bli nu då!! Får skaffa ett sånt där "senilsnöre" till mobilen. Det händer nämligen titt som tätt att jag får ringa till mig sjäv för att höra vart jag lagt den =).

• MiaB72

Hej tjejer!

Jag jobbar på ett jättepoppis ställe - Arbetsförmedlingen, jobbar som handläggare och har hand om arbetslösa både ungdomar och äldre. Har mycket informationsmöten, söka jobb aktiviteter etc. Många uppskattar det vi gör men många tycker ju helt tvärtom! Men det är ett roligt jobb! Har faktiskt varit här i 15 år nu!!!! Jösses va tiden går fort!

Kyssen: Ditt jobb låter som en fortsättning på min mans jobb. Han är konsult på Volvo och tar emot programvara och testar i bilar, är jättemycket ute och testkör, mycket på Hällered. Just nu testar han automatväxellådan innan dess var det kombiinstrumentet. Antar att ni har nån koppling till varandra, han kallas väl provare tror jag

Jag är såååååå trött idag, har gäspat heeela dagen!! Vad det är jobbigt, men jag tror att det mest beror på att jag sov så förbaskat dåligt inatt, hade en illamåendes attack precis när jag gick och la mig och det händer ju väldigt sällan så jag låg nog och oroade mig över att jag skulle spy

Nu börjar mina kollegor se att min mage har jäst Tur att jag redan berättat annars tycker de nog att jag ätit alldeles för många Tip Top i sommar!

Jösses, det blev långt detta också! Blev inspirerad av Kyssen! Ska bli kul att snart träffas så man kan få ett ansikte på er!!!
    Kram

• Peggy O

Kyssen: Kissa i burken hemma. Helst första gången på morgonen.

MiaB72: Säger bara ett ord : POSTAFEN!!!!!
    Min älsklingstablett. Hjälper tom när man har magsjuka (man spyr inte så mycket). Rekommenderas dessutom till de med graviditetsillamående så de är helt ok för bebisen. Har ALLTID postafen hemma nuförtiden eftersom det värsta som finns är att kräkas.
    Upptäckte denna medicin för drygt två år sedan pga Williams åksjuka. Inget ont utan att det har något gott med sig :)

• Peggy O

Mitt jobb är en väldigt "rolig" historia
    Jobbade på Willy:s i Kungälv fram till april 2002. Då skulle William börja på dagis, men fick ingen plats. Jag jobbade oftast tors-sön och William skulle vara hos en dagmamma på torsdagar, en annan på fredagar och skulle jag jobba någon annan dag så visste de inte var han skulle vara!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han var då 1 år och 3,5 månad.
    Jag sa att om de har så ont om dagmammor så kan jag börja på måndag. Chefen blev jätteglad och jag fick jobb genast.
    Eftersom jag tidigare jobbat mycket inom kommunen (främst skolexpeditionen på Ledet) så fick jag fast anställning nästan med en gång.
    Men så visade det sig att jag var gravid och jag blev sjukskriven för hotande förtidsbörd redan i V.17 = inte populärt!!
    Min chef sa till mig att om det fanns behov av dagmammor i Alvhem när jag skulle börja jobba igen så hade jag jobb annars skulle jag bli uppsagd.
    När så föräldraledigheten var över upptäckte hon att hon inte alls fick lov att säga upp mig även om hon inte ville ha någon dagmamma i Alvhem. Och sedan dess har hon gjort ALLT ALLT ALLT för att få mig att säga upp mig själv. Jag har blivit runtflyttad på olika jobb, på värsta tänkbara sätt sedan januari 2004.
    I januari 2005 placerade hon mig som ekonomibiträde på Hövägens förskola i Älvängen. (= städ och disk). Jag har INGENTING att säga till om själv, men talade om för henne i god tid att det inte är något bra jobb för mig eftersom jag har problem med bäckenet sedan min första graviditet och med största sannolikhet skulle bli sjukskriven om hon tvingade mig att ta det jobbet.
    Precis som om hon skulle bry sig.
    När hon sedan fick veta att jag var gravid IGEN fick jag världens utskällning och det var då hon bla sa åt mig att göra abort. Dessutom kallade hon det för "rehabsamtal"!!!!

Så vad jobbar jag med??? Jag har en fast anställning i kommunen som dagbarnvårdare, men inget jobb någonstans.

Vill dessutom inte börja som dagbarnvårdare heller igen eftersom båda mina barn nu går på världens bästa dagis!!!
    Vill definitivt inte ha något mer att göra med den chefen!!
    Har varit sjukskriven sedan April och snart börjar föräldraledigheten. Sedan MÅSTE jag hitta på något annat *suck*

• Curlingmorsan

Hmm... då ska jag kanske glömma tanken på att försöka bli dagmamma här i Ale då. :(

Hoppas verkligen du hittar ett jobb du gillar innan du ska börja jobba igen Peggy! Fy vilken helrutten chef!

Svar på tråden Ale tråden