Godmorgon tjejer!!
Jo, det är morgon för mig =), har jobbat natt och är därför nyvaken nu. Sitter med frukost teet och en macka framför datorn, som om jag inte får nog av datorer på jobbet!
Tänkte försöka mig på att beskriva vad jag jobbar med. Intressant fråga föressten Ebbabebba!!
Är utbildad systemvetare och jobbar i dagsläget på Volvo IT. Jag sitter på en avdelning som jobbar med support för bil och lastbilsverkstäder i hela världen. För att göra det enkelt kan man säga så här.
När man lämnar in sin bil/lastbil på verkstad nu för tiden så kopplas den med all största säkerhet till en dator. Denna dator kan sedan läsa ut en mängd olika data, tex medelhastighet, bränsleförbrukning. Den kan oxå tala om "vart i bilens elektronik" felet ligger. Man kan även använda datorn till att installera en farthållare, byta språk i displayen på instrumentbrädan, installera värme i stolarna mm. För att göra dessa installationen behöver man ladda ner programvara i bilen och det här här vi kommer in i bilden. Inte alla programmeringar lyckas, för som vi alla vet så lever datorer ibland sitt egna lilla liv, och det blir då vår uppgift att försöka hitta felet och hjälpa mekanikern.
Vi har nästan aldrig direktkontakt med mekanikern i verkstaden eftersom det är sällan de kan engelska i tex kina, Malaysia o andra länder långt bort, så därför har de en lokal helpdesk som de ringer, och de i sin tur ringer eller skickar mejl till oss! Pga tidsskillnaden i världen jobbar vi dygnet runt alla dagar om året.
Japp, det var väl i korthet vad jag gör, å för att skryta lite så ska jag faktiskt vara med i en tidning nu i höst. Jag och en kollega blev intervjuade och fotate av en student-tidning i somras och denna tidning skall skickas ut som en bilaga i Svenska Dagbladet (tror jag) ngn gång i höst. Då får ni köpa o läsa =).
Å vad malligt det lät, men jag tyckte det var kul iaf =).
Ha en bra dag på er alla. Ser fram emot att höra vad ni andra pysslar med.