• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • emmy840508
    faster skrev 2008-11-28 20:34:11 följande:
    Hej EmmaFörst o främst vill jag börja med at säga att du är sååååååå fantastisk!!tt du orakr med media osv..att du finner tröst o styrka här med ss är något jag känner mej så glad för.Hur skulle jag annars kunna visa o säga vad jag känner?Jag undrar vilken söndag det kommer sändas?denna v30 lr nästa?Kom o tänka på en kanske löjlig sak....me ndär du bor..äter ni brunkål där till jul??Jag är ju från skåne o där äter vi det alltid men nu sedan jag flyttade hit till Jämtland så är det bara jag som äter det...hihiihStor varm Kram
    tack snälla du. Jag tänker mycket på dig. Hoppas det känns lättare nu, vet att du haft det jobbigt.
    Det e söndag den 7:e dec det sänds.
    Saken du frågar e inte löjlig alls. Jag e glad att få något annat att tänka på ibland.
    Brunkål har jag nog aldrig ätit... så jag tror inte det e någon här som äter det. Men det finns säkert folk som gillar det. Var en ide att kanske prova det någon gång. Hoppas du får en bra helg.
  • Millz

DU ÄR EN UNDERBAR MÄNNISKA EMMA..ska absolut titta på söndag..tänker på dig o dina fina små änglar varje dag..stor kram

• Mikis mamma

Jag önskar så mycket att det fanns något jag kunde göra för dig för att ge lite av min kraft, du ger så otroligt mycket av dig själv. Du känns som sådan god och omtänksam människa.
    Jag såg dig på Kalla Fakta i början av hösten och tog även del av chatten efteråt, med reportern Magnus, där somliga skrev att de tyckte att reportrarna utnyttjat din familj på något sätt, att det kändes snaskigt. Men mitt intryck var att ni ville dela med er av detta eftersom så många av oss i Sverige blivit berörda av historien genom nyheterna. Att du och din familj är generösa och öppna, ni bjuder in främlingar i er sorg och tillåter oss att sörja också för när barn blir så brutalt överfallna i hemmet lämnas ingen oberörd! Till och med min man som är en riktig karla-kar med skägg och allt grät när han såg dokumentären.
    Med all respekt för dig skulle jag vilja ställa två frågor men du behöver naturligtvis inte svara. Den första är, är du inte lite rädd för att vara så här öppen i media och på internet, att någon annan galning ska bli besatt av din historia och kanske söka upp dig?
    Den andra frågan handlar om vad din far uttalade i Kalla Fakta-inslaget. Det etsade sig fast i mitt minne, att han sa att barnen var så illa skadade att det nog var lika bra att de ej överlevde. Jag undrar hur han resonerade med tanke på att dina skador var mycket omfattande och att du verkar vara i fysiskt gott skick idag. Jag blev illa berörd av hans uttalande och det är därför jag frågar. Hoppas att jag inte väckt anstöt hos dig eller någon annan med dessa frågor.

Slutligen vill jag ge dig och din sambo alla lyckoönskningar för framtiden. Må ni få en trevlig och vilosam helg.

• faster

Tack snälla jo det börjar väl sjunka in nu o känns inte bra men lite lättare...har som du startat en tråd här oxå o får så bra svar o det lättar lite...är ju inte ensam..

Ja prova gärna brunkålen..ja kan ej vara utan men har förstått nu att det är från skåne.Det är ju så att man blir ofta hemmablind...
    Vad ska du hitta på i helgen..här är det julskyltning får se om jag orkar mej ut...ska iaf jobba imorgon.

emmy840508 skrev 2008-11-28 20:39:16 följande:
    tack snälla du. Jag tänker mycket på dig. Hoppas det känns lättare nu, vet att du haft det jobbigt. Det e söndag den 7:e dec det sänds.Saken du frågar e inte löjlig alls. Jag e glad att få något annat att tänka på ibland. Brunkål har jag nog aldrig ätit... så jag tror inte det e någon här som äter det. Men det finns säkert folk som gillar det. Var en ide att kanske prova det någon gång. Hoppas du får en bra helg.
  • emmy840508
    Mikis mamma skrev 2008-11-28 20:40:12 följande:
    Jag önskar så mycket att det fanns något jag kunde göra för dig för att ge lite av min kraft, du ger så otroligt mycket av dig själv. Du känns som sådan god och omtänksam människa.Jag såg dig på Kalla Fakta i början av hösten och tog även del av chatten efteråt, med reportern Magnus, där somliga skrev att de tyckte att reportrarna utnyttjat din familj på något sätt, att det kändes snaskigt. Men mitt intryck var att ni ville dela med er av detta eftersom så många av oss i Sverige blivit berörda av historien genom nyheterna. Att du och din familj är generösa och öppna, ni bjuder in främlingar i er sorg och tillåter oss att sörja också för när barn blir så brutalt överfallna i hemmet lämnas ingen oberörd! Till och med min man som är en riktig karla-kar med skägg och allt grät när han såg dokumentären. Med all respekt för dig skulle jag vilja ställa två frågor men du behöver naturligtvis inte svara. Den första är, är du inte lite rädd för att vara så här öppen i media och på internet, att någon annan galning ska bli besatt av din historia och kanske söka upp dig?Den andra frågan handlar om vad din far uttalade i Kalla Fakta-inslaget. Det etsade sig fast i mitt minne, att han sa att barnen var så illa skadade att det nog var lika bra att de ej överlevde. Jag undrar hur han resonerade med tanke på att dina skador var mycket omfattande och att du verkar vara i fysiskt gott skick idag. Jag blev illa berörd av hans uttalande och det är därför jag frågar. Hoppas att jag inte väckt anstöt hos dig eller någon annan med dessa frågor. Slutligen vill jag ge dig och din sambo alla lyckoönskningar för framtiden. Må ni få en trevlig och vilosam helg.
    Självklart sitter rädslorna i fortfarande. Men, jag fösöker att vara noga med att dölja vart jag befinner mig. Jag vill inte sluta leva....

Min pappa ja.... jag kan förstå att hans uttalande kunde missuppfattas.
    Han älskade sin barnbarn över allt annat. Självklart hadde han önskat att barnen överlevt oavsett skador. Men, man försöker hitta någon slags tröst i allt svåra. Så vi är nog många som tänkt tanken, att de skulle kanske inte ha ett drägligt liv efter sådanna skador.
    Jag vet att jag överlevde utan stora fysiska men, men, de var barn, deras kroppar, speciellt huvudena var så sköra.
    Dessutom hörde vi lite om deras skador, och i o med att deras kroppar är så sköra, så hadde de mycket större skador än mig, frågan är om det över huvudtaget hadde gått att återställa allt det någotsånär normalt.
  • Lingonflickan

Vet du Emma. När allt som hänt blir för jobbigt att hantera brukar jag gå in på sagas sida och titta på fotot där de går hand i hand. Det skänker lite tröst mitt i allt. Vilken är din favoritbild?

• emmy840508
    Lingonflickan skrev 2008-11-28 21:11:12 följande:
    Vet du Emma. När allt som hänt blir för jobbigt att hantera brukar jag gå in på sagas sida och titta på fotot där de går hand i hand. Det skänker lite tröst mitt i allt. Vilken är din favoritbild?
    Ja, vi har samma favoritbild. Den e så otroligt fin och tagen bara 7 dagar innan händelsen. Jag minns den dagen som om det vore igår. Vi hadde det så mysigt...
    Så den bilden skänker mig tröst ibland och jag har den som min skrivbordsbild. Jag vet att de inte är ensamma.
  • MiisPiis

När allt känns jobbigt med mina två blöjbarn, den ena i trotsåldern som även slår sin lillebror så fort han får chansen......jättejobbigt!
    Men.....jag har ju dem båda här hos mig. Och då brukar jag tänka på hur futtiga mina problem är i jämförelse med dina.

MEN kom ihåg en sak som jag nyss hörde......hedra deras födelse och liv, istället för deras dödsdag! Det gör ju att DU är mycket starkare och mer betydelsefull än deras hemska mördare!!!!

Kramar till dig för att du finns, och faktiskt förgyller min vardag

• JohannaMatt

Jag förstår nog hur din pappa resonerade där. Trösten var ju att de inte behövde vakna upp till ett stort lidande, kanske till ett liv som inte var drägligt. Alla finner vi tröst i olika saker, och det måste vara svårt att uttala sig så att ingen ska missuppfatta...detta var ju hans tankar, hans sätt att finna trösten i det att hans älskade, älskade barnbarn ryckts bort. Grät när jag såg hans plågade min, och att han försökte vara samlad och le trots det.

Det är så starkt av dig att vägra låta "det" knäcka dig. Kan inte med ord beskriva hur mycket jag vill hjälpa er, underlätta er sorg. Min favoritbild på Max är den när han går balansgång (Idas sida) han ser så himla busig o koncentrerad ut på samma gång. Tänker på er. //Johanna

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
  • kalmar brud

Hej Emma!
    hur dags är kalla fakta på söndag???

Jag har länge haft en fråga i huvudet och jag vet inte om du vill svara på den, men vill du så vore det snällt.

VARFÖR, gjorde denna människan detta???

Svar på tråden Mina två änglar