• Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos
  • Carro
    Miniminou skrev 2008-12-05 11:59:07 följande:
    Carro skrev 2008-12-05 11:29:11 följande: Nu när jag var till läkaren så sa han att jag skulle testa ta två omeprazol, om det hjälpte så skulle jag få de där....eh, som du tipsade om utskrivet, för som han sa så är det samma ämnen som losec och sånt fast en starkare dos. Nu hjälper det faktiskt att ta dubbla, men jag kan ju inte äta hur mycket tabletter som helst, så när det gäller småsaker så tar jag hellre ett glas samarin, går det inte över av det, då tar jag en tablett. Fast nu är tabletterna i princip slut så jag är föpassad till samarin tills jag varit förbi apoteket (har fått opeprazol på 100 tabletter utskrivet, för 70kr, aningens billigare än att köpa receptfritt). Men ja, de kunde väl ha sagt lite tidigare att man kan ta två tabletter, för står det på förpackningen att jag bara får ta en om dan så vågar jag ju inte göra annat.
    Nexium tar man 1-2ggr/dag beroende på vad läkaren ordinerat..
    Gaviscon är också flytande precis som Samarin, men lite tjockare konsistens, så jag gissar på att det mer lägger sig som en hinna i magsäcken, så det kan kanske vara värt att testa istället för Samarin?
    Vad har du fått göra för undersökningar för din mage?
  • pelagonia

Grattis Milton !

Nu skall vi snart iväg och förhoppningsvis köpa en ny bil..Skrattande.

Fick tid på BVC idag till nästa vecka. Viktors eksem har blommat upp igen på gumpen och naveln vill inte komma in riktigt. Sedan har jag upptäckt något konstigt med hans ena öra..började att jag upptäckte att det var torkade pytte små blodplättar och när jag tog med en blöt tops och rengjorde så börjar det blöda igen och så håller det på..ingen aning vad den kan vara..

Nu tee

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • MiIou

Carro: gastro och endo (det senare gör jag aldrig om igen såvida jag inte är döende). Det enda de kunnat konstatera är typ IBS och min B12-brist. Jag är ju fruktansvärt stress-känslig och reagerar med mage och ryggen, som nu när jag fått hjälpt av läkaren och känner mig lugnare och gladare så känner jag en tydlig skillnad i magen och ryggen då jag inte är lika stressad längre.
    Jag har någon egen teori om varför det blivit som det blivit, och jag tror att det att jag mådde så jäkla dåligt i tonåren och då jag även slutade äta har förstört en redan känslig mage, jag har fortfarande problem med mat, det går i perioder men jag har svårt att känna hunger ibland, som nu, jag tror jag ätit mindre än ett dagisbarn i flera veckor för jag är inne i en sån där period då jag inte är hungrig igen, jag får tvinga i mig mat.

Läkaren pratade med mig om det där att jag reagerar med kroppen på ett ganska bra sätt, som han sa så är det väldigt typiskt i en "sjuk" familj att det är en eller flera i familjen som blir symptombärare för den "sjukdom" i familjen som inte syns utåt, och att jag är en typiskt sådan person, när det mentala inte mår bra då blir jag fysiskt sjuk, och det är ju något jag själv förstått med åren. När det var som värst fick jag feber och blev riktigt dålig när jag var mentalt utmattad eller när något var riktigt jobbigt. Nu är det över två år sen jag hade en sån där feberattack, och det går tidsmässigt väldigt bra ihop med när jag sist gick till mitt gamla jobb...

Nåja, hur som helst, det verkar vara flera olika faktorer som spelar in för att min kropp är som den är, en överkänslighet i magen som funnits från början som blivit värre och pajjat min mage tack vare min familj skulle jag nog vela säga. Sen verkar det där ligga i familjen, både jag, mamma och min lillasyster är ganska lika i leder och magen, fast min mage är värst, mamma är också en sån som får springa på toa titt som tätt och hennes leder är idag förstörda, syrran kan man ju böja åt fel håll om man vill. Det är nästan som att man undrar om vi har något syndrom i våra gener, haha!

• JoKo
                                        Grattis Milton på 2års dagen!!!

Är fortfarande off pga den dumma förkylningen, men ska applådera Sam till pott-besöken o hörandet/pratandet!

Emma är numera 90% blöjfri hemma, det är bara bajsa hon vill ha blöjan till. Annars ska hon av med blöjan o på med trosor, så sköter hon allt själv. Man behöver inte ens påminna henne längre Det enda som är dumt är att hon -självklart- ska upp o kissa 70-11 gånger när hon ska somna, o då kan/vill jag ju inte neka henne. Den sabla ungen lyckades trycka ut kiss 4ggr på 20 minuter igår kväll för hon "vill inte kissa böljan. Emma kissa pottan stora sejjen. Torka snippan osså!

Sen kommer jag inte ihåg mer Ska gå o lägga mig en stund innan det blir dags att hämta Ängeln på dagis.
  • MiIou

Oj, jag har glömt att skriva

GRATIIS MILTON!!

Sen ang. blöjfrihet, det fungerar lite sådär hos oss, Isak gillar att gå på pottan men han kommer inte ihåg att göra det själv, vilket resulterade i två stora pölar igår varav den ena rakt på min vita matta i vardagsrummet.... Den dagen Isak är blöjfri åker den på kemtvätt, för nu börjar den vara bra inpinkad, haha!

• Carro

mini;
    åh, endoskopi, en av dom trevligaste sakerna jag nånsin varit med om eeh, eller inte.. Flört
    Har du funderat på att testa t ex akupunktur eller kinesologi?
    IBS, det kan man väl till viss del förebygga? Numera så finns det ju hundrafemtielva proukter i affären med bra bakterier för magen, om jag inte har helt fel för mig så kan dom förebygga delvis om man har ibs och dricker ett glas av vad man nu valt dagligen..
    Har du googlat på ibs?
    Tänkte på att få lite tips och så..
    Jag googlar ju för jämnan på magproblem för att försöka komma på vad fanken Sam är drabbad av, så snubblar jag över ngt så sparar jag gärna sidan och länkar till dig (ang. ibs alltså) Glad
    Jag är precis likadan, om jag inte tar hand om mig själv psykiskt så blir jag tillslut sjuk fysiskt med..
    Rätt intressant det där du skriver om mat, jag är precis likadan och har varit så sålänge jag minns!
    Det är sällan jag känner hungerskänslor och som nu är jag inne i en extremperiod, då blir det oftast bara 1 gång/dygn jag äter plus lite godis..
    I tonåren var det hopplöst, jag kunde komma på efter 3 dagar att oj, jag har inte ätit..

JoKo;
    Jag slutar aldrig imponeras av Emma!
    Hon verkar vara så himla klok!
    Vet du vad jag faktiskt funderat på?
    Om det här med potträning kanske kan hänga ihop lite med talet, som Emma är ju superduktig på att prata, och då kan hon lättare göra sig förstådd när det kommer till toabesök..
    Du ska vara stolt över din goa tjej! (det vet jag att du är såklart Flört)

pela;
    Tråkigt med eksemet Ledsen
    Oj, naveln.. det glömde jag ta upp nu när vi var på BVC.. Sams står också ut, han skrek så mycket pga magont som liten, så han fick navelbråck och det vill inte helt försvinna..
    Det på örat, det kan inte vara som han eller ngn annan råkat riva honom?
    För om det är färskt så kan det vara anledningen till varför det började blöda igen när du tog bort ruvorna med topsen..

Näpp, nu ska jag strax gå och hämta Sam och heja mig, jag fick faktiskt jobbat undan en hel del idag, tjohoo!
    Sen ska vi bort till Ica, svärmor brukar jobba med att demonstrera produkter och idag är hon på Ica här i Sandby, så vi måste väl bort och säga hej.. Oskyldig

• MiIou

Carro: Något jag däremot tycker är ganska intressant är att alla jag stött på med likande problem som mig påminner även utseendemässigt om mig, som jag minns är även du och jag lika varandra (kroppsmässigt). Jag har flera kompisar med liknande problem och även vi är lika varandra utseendemässigt. Sen hur det hänger ihop vet jag inte, men det är bara något jag noterat.
    Alltså, jag vet ju inte ens om jag har IBS, jag får så luddiga svar som ändras om vartannat, jag vet bara att jag inte tål en hel drös kryddor för då får jag kramp i magen och magkatarren slår i med full fart, jag har varit med om att jag fått feber av för mycket svartpeppar, jag kan inte äta fet mat och mat gjord på grädde som potatigratänger för då får jag vara bundis med toan resten av den dagen, om jag däremot lagar gratängen på lågfettsgrädde går det bra. Kinamat kan tex vara rena döden för magen, thaimat är bara att glömma. Tål inte sånt som gör magen gasig som kål, bönor går däremot rätt bra i lagom mängd. Jag får även fruktansvärt ont i magen av att vara gasig, något som en annan inte märker speciellt, men för mig gör det jätteont.

Skumt det där med ätandet, jag är likadan nu, äter bara middag och det blir ungefär en barnportion sen mår jag illa och måste oftast vila efter maten. Till frukost äter jag just nu rostat bröd med bara smör på. Jag var också sådär i tonåren, kunde komma på efter flera dagar att jag inte ätit, men jag mådde ju inte precis bra av det. Men jag undrar om det är liknande som ni tänker ang. era matvägrande barn, att när jag bodde hemma fick jag ofta mat som magen inte tålde och jag började instinktivt koppla ihop mat med något dåligt och var bara sugen på sådant som jag inte fick ont i magen av, vilket oftast bara blev soppa eller sallad eller godis.

Nu vet jag att det är bäst att låta magen vara när den inte vill ha mat, så jag försöker småäta mycket istället och inte belasta den, då går mina matvägrarperioder över fortare.

• MiIou

Däremot ser jag ut som en jävla anorektiker just nu, jag äger ingen våg hemma men jag märker ju att jag blivit smalare, och med tanke på att jag vägde 56 tidigare så finns det inte så mycket att ta av, och blek är jag. Till julklapp önskar jag mig lite rundare, rosigare kinder och lite mer fett på benen och tuttarna, jag hoppas att julmaten ska göra sitt

• Krodan

Mini: dte kan ju bero på våra lyckopiller vanligast är att gå upp av dem, men endel ner och illamående är jättevanligt!

• Hilla
    GRATTIS MILTON PUDDING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Leo & Nellie ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos