• jeng

Augustibebisar 2008

heidi:
    ja, hon har ju jaft peruk på alla andra bilder i bloggen!! men det har ju sett så äkta ut så att ingen ens tänkt på det haha! men det märks ju att hennes vanliga är gråare nu när det kommer jag tyker det är snyggt med så kort hår på henne också, så det ser ju inte konstigt ut alls! aölltså det ser inte ut som att hon är kort av den anledningen, utan hon kunde lika gärna ha klippt sig så!!

det är nån hormondämpande medel. det hindrar östrogenet att bildas! eftersom det är östrogen som cancercellerna lever av!! (iaf bröstcancer då)

vad skönt att din mamma också är klar!! ja precis, se fasen till att gå på alla kontroller!!!! jag fattar inte faktiskt folk som hoppar över cellprovskontroller osv... ok om man inte har pengarna, men samtidigt så är det 150 spänn eller nåt och det bör man ju kunna spara in på nåt annat. om man går varannat år så är det ju en 5krona i månaden lixom...

• jeng

heidi:
    hahahha! häftigt med sån egentid!
    vi har inga såna bestämda tider, men lördag eller söndag morgon brukar jag ta sovmorgon så ph får ta ted med sig ner!! men sen sover ju ted från kl 19 varenda kväll också typ, så DÅ får jag ju min egentid!! klart att jag fortfarande måste ha jour så att säga, men eftersom ted sover som en stock mellan 19 och 01, så känns det inte så tungt! nu blir det ju bara renovering dock, så jag ser fram emot sen när det är klart och man kan läsa en bok eller sådär om kvällarna istället!

• jeng

heidi, ja vi gör ju tvärtom! alla pengar går till det gemensamma kontot, oh sen så då och då om året sätter vi in några tusenlappar var till våre privata konton! så vi har alltid i utgångsläget lika mycket pengar så att säga! vi bråkar inte heller så mycket omd et, men det är ju just nu när jag snålar på fp-dagar, och sen vi renoverar och går så mycket back lixom... då tänekr vi ju olika helt enkelt!

hihi, det låter lysande med din egentid! så får jag också se till att göra oftare!

pling:
    gud jag skulle bli galen om ph var hemma hahaha! näe, inte just nu kanske, för då skulle vi renovera på varsitt håll hahaha!!

jodå ted är rätt pigg ja! i början så sov han ju dygnet runt, men sen bara pang vid 3 veckors ålder så slutade han sova om dagen!

hahahaha... ja alltså, lite åt det där hållet är ph! att vi har så gott om pengar, men han inte ser det så. jag ser det som att vist, vi gör av med pengarna nu, på renovering, kläder, resor osv! MEN det är ju för att vi har råd!! om vi inte hade pengarna, så skulle vi ju inte heller göra av med dom... medan han ser det som att om vi en månad har 70 000 ut (som vi hade då förra månaden) så tror han att det kommer bli likadant nästa månad... så går det ju itne riktigt att tänka lixom!

• jeng

pling, ja men så tänekr vi också! vi renoverar för kontanter lixom, och även på tvättstuga och badrum och kök så gör vi ju i princip allt jobb själva! alla rör och avlopp osv har vi ju gjort själv. elen också, men vi har haft en kille här för att kolla över det innan vi byggde in det osv.

våra hallar nu kanske har kostat... hmmm 1600 kr panel o list, 400 kr tapet, 400 kr färg 500 kr virke, lister och sånt, och sen 1000 kr på garderobsinredningen (hyllplan osv. konsoller och sånt hade vi köpt på utförsäljning på byggmax för nåt år sen!! men det är inräknat i de 1000 kr ändå) ja sen är det inredning då. lamellgardiner 375 kr, blommor o krukor 200 kr, tavellister 200 kr, väggljusstake + ljuslyktor 100 kr... dörrmattor 300 kr.

ja, dryga 5000 kr!! det är ganska ok för 2 hallar! men då har vi ju fina golv som bara ska tvättas och ena golvet lackas!!

• jeng

pling, kolla min blogg www.teddy.nu/blog på inlägg från i förrgår, då jag var på kappahl och fyndade. om du srollar tillbaka lite mer så finns det fynd ifrån lindex (kanske 2 veckor sen)!!! kappahls slutrea här i stan var LOVELY!!!! jag har köpt massor i större storlekar också både på kappahl och lindex!

• jeng

jag ser alla mina favooserier på datorn eller på webb-tv haha... jag är värdelös på att passa tider på tv. trots att jag nu har en hårddisk som jag kan programmera alla program så det spelas in varje vecka. hmm, lat någon?

• jeng

jag funderade på en grej... när man börjar med mat. jag har tänkt göra en del mat själv. men om man ser på burkmaten som är från 4 månader, är det inte ganska enformigt då? får bebisarna i sig alla näringsämnen de behöver? antar att de får det ifrån mjölken och ersättningen... men är det lixom tillsatt näring i burkmaten i butik? så att det är nåt man måste tänka på när man gör det själv???

jag har ju såna pizzasalladsburkar som är perfekta. de tänkte jag göra mixad mat och frysa in så att det finns! morotspuré och potatis och såna saker.

• jeng

pling, byta innerdörrar skulle jag också vilja göra, men isåfall så får jag bygga dom själv... eller beställa för mått, men det är ju snordyrt...... dörren som är mellan köket och tvättstugan är skitful! i vilket fall så skulle skivmaterialet behöva strippas och sättas nytt. så jag får väl se om jag orkar det sen i vinter!! gulnat och skivmaterialet är lixom trasigt och avskalat i hörnen... nej, inget vidare...

när vi delade på vårt stora rum där uppe, för att göra teds rum och gästrum och garderob. då satte vi ju in 2 nya dörrar. vi köpte typ krautas billigaste vita, men fick ju kapa av 20 cm i botten på dom och lappa ihop, och då går dörrarna ändå ända upp till tak :P inte så lätt att hitta såna grejer som passar här hahahaha!

• jeng

carina, vi ska börja med smakisar nu. har redan börjat lite med majsgröt som han får smaka en tesked av!!! men hanhar inte lärt sig hur man sväljer ännu!! sen ska jag börja med fruktpure och nån potatis och morot också, som smakis!! sedan när jag börjar jobba så är han ju 4 månader, och då ska han få äta mer vanlig mat och mindre mjölk!

• jeng

pling, sverige hade ju 4 månader. sedan kom eu och sa att man ska ändra rekommendationen till 6 månader. och mvc och bvc tycker ju man ska amma så länge man bara orkar typ... anledningen till att man ändrade från 4 till6 månader är att man inte hade kunnat visa att det var någon fördel att börja med mat, utan man har visat att bebisar som helammas i 6 månader ändå får i sig det de behöver. däremot så är det ju ingen som har sagt nåt om att det är på nåt vis DÅLIGT att börja med mat tidigare. utan bara mest onödigt lixom... eftersom jag ändå kommer börja jobba så komemr vi ju missa kanske 1-2 amningar de dagarna jag jobbar även om jag abra jobbar halvdagar. så då får man ju vara beredd på att mjölken kanske avtar!

ted har 74 i bodys och helkroppsdressar, till och med 80 i 2 dressar. sedan har han 62 eller 68 i byxor, och 62 eller 68 i tröjor, fast 62 är lite korta i ärmarna på de vi har!

jag räknar med att ted kommer kunna ha 74 oh 80 rätt länge, men alla andra storlekar har han ju abra rusat förbi. babyskyddet har ju varit för litet i vöer en månad nu också, så det som skulle räcka 6-12 månader räckte i 2 månader alltså... *suck* han har så himla lång överkropp!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008