• jeng

Augustibebisar 2008

ojdå, nu är klockan över 21 och jag borde ha nattat ted med amning och flaska uppe i sängen. men lat som jag öär så ligger han kvar och sover i soffan sen gröten han åt vid kl 18!! ska nog ändå stänga av mina renoveringsserier på tv och gå upp och natta hoom ordentligt nu. det är ju bra att man håller på rutinerna nu när det fungerar så bra!! (även fast inatt vaknade han tidigt... vet inte varför....)

• jeng

bv, sådär sa de till mig också! när ted ville a mer aktivitet om dagarna än att bara ligga och glo, då fick han ett babygym. då skällde surkärringen på mig och sa att jag kommer på ett överaktivt överstimulerat och krävande barn... hmmm..... jaja... jag känner som du, det är ju inte som att man försöker tvinga på barnen nånting lixom jag sitter inte ocg snurrar ted från mage till rygg o så tillbaka igen bara för att han ska lära sig att vända på sig, ändå så vände han sig jättetidigt lixom. som sagt vad göra? binda fast honom??? nej... så dumt!

• jeng

bv, jag har hört om flera barn som hoppar över att lära sig krypa innan de vill börja gå. det är utifrån vad jag har hört 2 olika motoriska grejer där den ena (krypningen) oftast kommer före den andra, men inte alltid! har hört om många barn som utan uppmuntran har lärt sig gå innan hjärnan är redo så att säga. jag tror att det bara blir så för vissa, utan att man påverkar det speciellt mycket själv.

och ang gåstolen så hr jag faktiskt också hört att den kan göra att barnen går senare än om de inte har gåstol. just för att de lär sig att de har stöd, och det tar längre tid att fatta hur de ska hålla balansen själva... jag tror det är så med allt, att det går att säga både bra och dåligt om samma sak... men vi har inte börjat använda gåstolen ännu iaf, han sitter i hokus pokus och leker istället

• jeng

jag skulle just in till stan o köpa adventsdekorationer och lite julklappar som jag såg i ett reklamblad, och vad händer? Bilhelvetet startar inte. händer aboslut ingenting. död startmotor eller nåt. jag ringer ph, för han körde bilen igår. han lyckas få ur sig "ja bilen lät väldigt konstigt igår!"???? säger man itne nåt om det då? eller kollar upp det??? inte bara lämnar bilen hemma och tar den andra till jobbet... jaja, nu är han på väg hem iaf så får han fixa till det där...

• jeng

jag är nog också en lattemamma, även fast jag avskyr latte ted har varit himla go och snäll... nu sista tiden är han ju mer krävande, OCH, han har börjat gapskrika. alltså itne gråta eller så utan han pratar skithögt och i falsett och jag vet inte vad...- är det normalt? man får lixom ha hörselskydd...

• jeng

hejhej. vi har haft familjehelg så jag har inte en haft igång datorn! nu ser jag o ted på the dsanta claus-filmerna o julmyser!!! jag ÄÄÄÄLSKAR julen!!! hoppas ni har det bra o K>aol, supergrattis o hoppas att ni hade en underbar dag!!!

• jeng

hallon, jag säger som rimfo! inte alls säkert att det blir bättre med nappar utan ring. ted gör precis likadant! dock så har han fattat att han kan ta tag i ringen och hålla kvar (de andra slår han bara iväg lixom) vilket faktiskt gör att han får IN napparna med ring igen på egen hand, iaf ibland!!!

idag är jag less!!! det har vairt bilstolkvällar här på babyproffsen och min andra babybutik, så nu har de bra priser på stolarna med årets färger osv, innan det nya ska komma in nu. de hade både brio zento och britax hi-way som jag kollat på, och sen hade de också en cosmic nånting, det var väl acta tror jag. ja sen hade de också duologic eller vad den heter, men den har ju fått så dåliga betyg pga att stödbenet har farit rätt genom stolsryggen vid tester, det låter ju inget vidare eller???

jaja, hiway hade de för 2200 kr knappt nu iaf, och zenton för 2400 tror jag, cosmicen nåt liknande... nej då får jag inte köpa den för nu hade ju ph hittat en inställning till på brio primon och tyckte då att det blev så himla gott om plats där... jag tycker det är skittrångt för han att sitta där, och ytterkläder är ju inte att tänka på!!! så det kanske rör sig om en månad till då. sen får man ju köpa då, oavsett pris istället. då blir det kanske en för 3200 istället för 2200... låter det smart???

har ni kollat på stolar, och har nå några prisexempel där ni är ifrån? tycker att det verakr som att flera av er har haft sån himla tur med bra priser på babyskydden i olika kampanjer osv. här är ju typ inget sånt!

• jeng

ja, så för att göra mig själv glad igen, så åkte jag till ica och firade teds 4månadersdag med att köpa hem typ varenda barnmatsburk jag hittade. (ja, en av varje sort alltså inte alla burkar som fanns in butiken) och så köpte jag en gröt till, och fruktpureer, och sen så köpte jag faktiskt några 5 månaderburkar också, där det är mer "hela måltider" i burkarna (ja, kött, potatis och grönsaker lixom)!! och som om det inte var nog så köpte jag dreggellappar, sån formad haklapp i plast, bebisinsats till toastolen så man kan öva där på, skedar som säger till när maten än för varm, sån burk där man kan ha 3 portioner gröt eller vällingpulver i osv... och 2 alladinaskar, sa jag det??? jaja...

• jeng
    KaOl skrev 2008-12-03 14:53:19 följande:
    hahahahhaha du är för rolig jucea
  • jeng

heidi, det beror på vem du frågar!! who eller ad det nu är har ju gått ut med en allmän rekommendation att man ska amma i 6 månader. MEN det är ju lika mycket en allmännytta som det är bra för barnet lixom. Mer amning ger mindre matproduktion och såna saker. Det är helt ok för en bebis att börja med mat och gröt osv (som är rätt anpassad) vid 4 månader, men det who (eller vad det nu var) har visat är väl då att det inte ger nåt extra för barnet så att säga. Dvs barnet klarar sig lika bra på amningen i 6 månader som om den får mat vid 4 månader. men alltså ingen nackdel att börja med mat vid 4 mån, magen är redo osv!

Jag har börjat med annat just för att jag inte kom upp tillräckligt i mjölkproduktionen nu vid 3 månaders-ökningen! Jag kämpade som en tok i 3-4 veckor men det räckte inte till ändå! Så varje kväll så ammar jag ca kl 19-20. Sen när vi ammat klart byter jag blöja och lägger ted i sängen. Och sen i sängen så får han flaskan med ersättning oich får äta så mycket som han själv vill ha. oftast äter han 1.5 dl av nr 2 semper och sen somnar han så fint så!

gröt och mat och såna saker får han nån gång på dagen, men inte varje dag. jag ammar fortfarande så mycket jag bara kan. jag började med smakisar, men ted slukade sked på sked, så det var uppenbart att han var sugen på mer än så. nu äter han kanske 1 dl som max, och då är det oftast majsgröt ihop med en fruktpure.

Svar på tråden Augustibebisar 2008