vågar man skriva om datorerna här, eller går det som reklam??? jaja jag testar, så får vi väl se om jag blir avstängd sen eller inte!
jag gillar ju dell, hade en äldre variant av inspiron förut, och har nu en XPS. den inspiron som jag hade var typ som XPS är nu, de har delat upp så att inspiron är mer enkla hemmadatorer, och XPS är lite bättre prestanda osv, vilket jag ju behöver i jobb och sådär. men inspiron skulle säkert funka kanonbra för er. lägger man nånstans runt 6000 kr så får man en bra dator, tycker jag! dell har ofta bra erbjudanden på vissa modeller, så det är värt att kolla på det!
på elgiganten eller expert eller siba eller vad som så kan man ju antingen satsa på en (eller vill ni har en varsin?) billigare laptop för typ 4000 kr, som är ganska basic. då finns det ju några modeller att välja mellan, så man får ju kolla lite på vad man vill ha för märke, och vad som skiljer dem åt. annars så kan man ju satsa lite mer pengar, kanske 7000 kr och då har man ju mer att välja på, och kan väl kolla på lite mer prestanda. men utifrån det som ni säger att ni brukar använda datorn till så behöver ni ju egentligen inte så mycket prestanda. det ni ska kolla på är kanske så det är vettig skärm, trådlöst nätverkskort (ifall ni köper en router sen för trådlöst internet), ok ramminne och processor såklart, och sen att det är vettig storlek på hårddisken, så att ni får plats med de bilder osv som ni vill ha där!
vi pratade ju om windows också, och för de grejerna som ni pysslar med så tycker jag faktiskt att ni ska satsa på vista. jag är annars en stor xp-förespråkare, men jag har vista på min nya dator, och det funkar kanonbra. det som INTE är bra med det är att jag har rätt myckjet program hemma som jag normalt använder på datorn, och som ju inte fungerar. det är tex ms office i den versionne jag brukar ha, programmet till min skrivare, mina dataspel... men det finns jättebra program för bildhantering osv, och office finns ju såklart en version som funkar jättebra i vista också. det är dessutom oftast billigare med vista nu, och man får betala extra om man vill ha xp istället. plus att det finns så många färre datorer att välja på. MEN om man vill så kan man ju alltid köpa en datorn med vista på och ta bort det och själv instaällera xp.
fråga gärna mer så kan jag komma med mer specifika förslag.